العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 11-05-2010, 11:02 AM
sohaz1 sohaz1 غير متواجد حالياً

sohaz1 is on a distinguished road
عندي مشكلة مع تكييف اللوجان

انا لسه شارية عربية رينو لوجان هاف اوبشن من شهر .. العربية الحمد لله معايا زي الفل
المشكلة الوحيدة هي التكييف .. التكييف ضعيف جداً في اوقات الظهر و الحر و كويس بالليل بس
و مش عارفة اعمل ايه رغم اني ضبطتة عند المعرض بس لسه برضة سئ
انا عاملة 2700 ك و قالولي ان الحل اروح الصيانة
فهل في صيانة في التوكيل قبل ال5000 و هل المشكلة دي مع حد تاني خصوصاً اني انا و واحدة صاحبتي اشترينا العربية في نفس الشهر و من معرضين مختلفيين لكن احنا الاتنين عندنا نفس المشكلة مع التكييف
يا ريت حد يفيدني
قديم 11-05-2010, 06:03 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عندي مشكلة مع تكييف اللوجان

اولا مش طبيعى ان التكييف يكون ضعيف لان التكييف اللوجان كويس جدا انا النهاردة كنت عاملة على الدرجة التانية ولما بقف فى زحمة بعمله على الدرجة التالتة وكانت شوية وحتشتى جوة العربية
......................... .............
الخطوات اللى انا بستخدمها علشان اشغل التكييف
1- بفتح كل ازاز العربية
2- بشغل المروحة على اعلى سرعة (4) بدون ما اشغل التكييف
3- ببدأ اشغل زرار التكييف وابدأ اقفل الزجاج واحد واحد فى خلال دقيقتين
4- ببدأ اقلل سرعة المروحة على حسب الحاجة
ودة المفروض بيتعمل مع اى عربية مش اللوجان بس ... يخرج الهواء السخن من داخل الصالون وبعد كدة يشتغل التكييف بكفاءه
......................... ...................
طيب لو انت بتعملى الحاجات دى والتكييف بردو اداءه مش مرضى او ضعيف
هنا بقى لازم الصيانة تتدخل وغالبا حيكون شحن الفريون عايز يتظبط سواء يتقلل شوية او يزيد شوية ودى حاجة عادية وبتتظبط بسهولة فى الصيانة واغلب مشاكل التكييف بتكون ظبط الفريون وغالبا بتكون شحن زيادة لزوم التخزين
......................... ....................
لو الموضوع مضايقك لدرجة انك مش قادرة تستغنى عن التكييف لحد ميعاد الصيانة ... اتصلى 16202 وقوليلهم على الموضوع
واحجزى يوم تروحى تعملى الكشف على التكييف وان شاء يتظبط ودى حاجة بسيطة لا تقلقى
قديم 11-05-2010, 10:19 PM
waelgabr waelgabr غير متواجد حالياً

waelgabr is on a distinguished road

على فكرة من أحلى الحاجات في العربية دي التكييف بتاعها من ساعة ما جبتها من حوالي شهر عامل 1400 كجم
و في عز الحر بشغل التكييف على أول سرعة بس واللة واللة ببرد .
ياريت تروحوا التوكيل و تشوفوا المشكلة فين .
قديم 12-05-2010, 10:41 AM
p3_ahmed p3_ahmed غير متواجد حالياً

p3_ahmed is just really nicep3_ahmed is just really nicep3_ahmed is just really nicep3_ahmed is just really nice

انا عامل بالعربيه 3600 كيلو ولما بشغل التكييف بشغله على اول حاجه ((اضعف حاجه)) وكمان بوزع الهواء بحيث يكون غير مباشر ليه والمروحه هاديه جدا بيبقى زي الفل ومافيش مشكله وبيخل العربيه جوها ممتاز جدا وساعات ببقى عايز انام ptmnlo123per1 72
قديم 21-07-2010, 01:48 PM
محمد عدنان علي محمد عدنان علي غير متواجد حالياً

محمد عدنان علي is on a distinguished road

السلام عليكم ،،،
انا اسمي محمد عدنان و انا معايا رينو لوجان فل اوبشن و عندي مشكلة تظهر في التكيف بتاع السيارة لمل يكون الجو حار وقت الظهيرة تصل درجة الحرارة الي 45 يكون اداء التكيف سيئ للغاية يكون المروحة علي 4 واعلي تبريد اما بالليل يكون تمام زي الفل فما الحل ؟
هل علشان التكيف الرينو اوروبي بيعمل كده أم سوء في شحن الفريون كما ذكرتم من قبل انا عامل بالعربية 2100 كيلو .
ارجو الافائدة لوسمحتم من حد مجرب و الف شكر...