العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 28-04-2010, 02:50 PM
sheko fun sheko fun غير متواجد حالياً

sheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to behold
افتراضي رينو لوجان VS برايد

( بســــــــــــــــــــــم الله الرحـــــــــــــــــــــ ــــــمن الرحـــــــيـــــــم )

أنا يجماعة محتاج رأيكوا بصراحة ومصدقية ودة إلى فعلاَ معروف عنه أعضاء المنتدى

أنا بعد تفكيير كثير لقيت إنى محتاج أشترى عربية وقولت إنى أجيبها على الزيرو أفضل عشان مفضلش رايح جى على الميكتنيكى وأنا مبحبش كدة خااااااالص .

بس أنا محتار فى نوعين من العربيات ( ياترى أجيب رينو لوجان 2010 بس للأسف معييش أجيب غير الفئة E0 يعنى من غير كماليات )

ولا أجيب العربية إلى بيشكروا فيها بردوا وهية ( سايبا برايد 2010 ودى إن شاء الله معايا أجيبها بجميع الكماليات )

وهية دى المشكلة إنى أنا عايز أجيب العربية الفخمة الجميلة (رينو لوجان 2010 E0 )
ومراتى عيزانى أجيب عربية بجميع الكماليات يكون فيها تكييف وراديو وتسجيل وهكذا ودة فى (سايبا برايد 2010 )

فأتمنى من الأعضاء الكرام إفادتى فى أن أشترى أنهى واحدة

مع اعلم إنى مش عايز أتعب فى صيانة ولا مشاكل كل شوية يعنى يهمنى إن العربية تريحنى لفترة طوووويلة إن شاء الله .

ومتأسف جداَ على الإطالة بس أنا حبيت أوضح بالتفصيل
قديم 28-04-2010, 02:57 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: رينو لوجان VS برايد

ازيك يا استاذ شيكو واهلا بك بيك معانا عضو في المنتدي وعلي العموم هيه اللوجن افضل واجمل واشد واحلي بكتير من السابيا برايد متفرحش بالكامليات اللي في السابيا برايد التكييف اهم حاجه في العربية دلوقتي علشان الحر الخنيق اللي احنا فيه ده وتاني حاجه السابيا برايد التكييف فيها بيعدم السحب بتاع العربية لانها تقريبا 1300 سي سي نصيحة ليك هات لوجن اللي هيه الفئة التانية اللي 62000 جميع الكماليات ما عدا الايرباج ادفع اللي معاك مقدمة وقسط الباقي علي سنتين مثلا ومش هتحس بيه وكمان السابيا برايد مش منتشرة وتوكيلها يكاد يكون مش معروف خالص لكن اللوجن معروفه وانتشارها جميل ووكيلها معروف وتقبل تحياتي
قديم 28-04-2010, 04:24 PM
sheko fun sheko fun غير متواجد حالياً

sheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to behold

ألف شكر ليك يا ( corsair ) على نصيحتك الغالية دى

بس المشكلة إن السعر بتاع الفئة التانية E1 زاد وبقى 64000 جنية وأنا مش هيكمل معايا .

لو تعرف حد بيبيعها بالسعر إلى أنت قلت عليه 62000 ياريت تقولى أجيبها بالسعر دة منين وأنا أروح أشتريها بالتقسيط مش مشكلة .

وللمرة التانية أنا بشكرك يا أستاذ ( corsair ) على دخولك للموضوع ونصيحتك الغالية .
قديم 28-04-2010, 04:42 PM
mahmoud desouky mahmoud desouky غير متواجد حالياً

mahmoud desouky will become famous soon enoughmahmoud desouky will become famous soon enough

سلام عليكم
من رايى فيه فرق كبير اوى بين لوجان و بين البرايد وبصراحه حتى لو لوجان من غير كماليات انا رايى لانىب ركب عربيه من فتره كبيره ان اللوجان افضل بكتير
ولو حضرتك مش فلوس تكمل اللوجان هاف اوبشن بسيطه لان من رايى الفرق بين الهاف و الفاضيه حوالى بالكتير اوى حوالى 6 الاف جنيه يعنى لو ضحرتك دفعلت كل اللى معاك ممكن تقسهم وطبعا بدون تامين ولا اى كلام من ده لان الفرق لايستاهل خالص وربناي وفقك فى اختيار الصح
قديم 28-04-2010, 06:21 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

هو طبعاً مينفعش تبقى فيه مقارنه من غير تحديد طبيعة استخدام اللى بيشترى واولوياته وميزانيته لان مفيش حاجة مطلقة واللى كويس لحد ممكن يكون غير مناسب اطلاقاً لحد تانى

وعامة المقارنة بين العربيتين كالتالى

اداء عام

ثبات على السرعات والمناورة
الافضلية للوجان حسب تجارب غالبية الاعضاء لكن يمكن تحسين اداء البرايد بدرجة مقبولة جداً حتى سرعات 120 - 150 بالجنوط والكاوتش السبور

مرونة العفشة واعتماديتها
البرايد عفشتها اعتماديه وحمالة اسيه جداً وعيوبها قليلة ومحفوظة وقطع غيارها زهيدة مش بس رخيصة علشان كده ممكن نعتبر ان انهم متساويين

قوة الموتور والسحب
اذا قيسنا الخرج مقابل سعة الموتور واستهلاك البنزين هتبقى الافضلية المطلقة للبرايد ومفيش مشاكل من التكييف اطلاقاً وعمر ما حد اشتكى من سحب موتور المازدا B3 المستخدم فى كل موديلات البرايد خاصة ال 1300 المزود بنظام ادارة المحرك من سيمنس والحاقن الالكترونة متعدد النقاط MPI
وعملياً تكييف البرايد ليه 3 مستويات على الاول والتانى مش هتحس باى فرق على التالت هتحس بتراجع فى السحب اذا كنت مركب ناس كتير او شايل حاجات تقيلة فى العربية وده ينطبق على اى عربية بيشتغل الكمبريسور والمروحة باقصى كفائه مع احمال

الكماليات
البرايد فيها مجموعة كماليات تعتبر اساسية فى اى عربية دلوقتى بينما الموديل الفاضى من اللوجان فاضى جداً بدرجة مخله خاصة ان قطع غيارها غاليه ومش متوفره جداً لدرجة تخلى تركيب الكماليات التانيه سهل بره التوكيل

جودة التقفيل والخامات
الافضلية للوجان تماماً

اقتصاديات التشغيل او تكاليف الصيانة وقطع الغيار
الافضلية للبرايد باعتبارات استهلاك الوقود وتوفر قطع الغيار باسعار رخيصة وفى اماكن كتير ولها بدائل مابين يابانى وكورى وايرانى وصينى وجديد واستيراد

اعادة البيع والانتشار
الانتشار للبرايد طبعاً لان قبل البرايد الجديدة ماتنزل كان فيه اكتر من 50 الف عربية برايد ده غير اللى نزل معاقين وغير البرايد الجديدة فاعتقد ان انتشارها محسوم
اما عن اعادة البيع فموديل البرايد الاخير لسه مش كويس فى اعادة البيع نظرا لتوفر بدائل كتير من مستعمل اقدم وارخص او جديد زيرو بسعر اقرب فيعتبر مستاوى مع اللوجان

باختصار البرايد اكثر اقتصادية واللوجان الفئة المتوسطه اعلى قيمة لكن الفئه الفاضية قلتها احسن

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش