العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 23-04-2010, 02:39 AM
mstool mstool غير متواجد حالياً

mstool has a spectacular aura aboutmstool has a spectacular aura aboutmstool has a spectacular aura about
افتراضي حد يعرف ازاى الغى صفارة (انذار السرعة) فى الكورولا 2006

مساء الفل عليكوا يا الى بشمهندسين على العموم لو حد عملها قبل كدة يقولى و ياريت محدش يروح يقولى روح لميكانيكى يعملها لانى عارف ان الميكانيكى يقدر يعملها انا عايز اعرف هو بيشيل انهى فيوز انهى لون وياريت محدش يقولى غير لو متاكد بدال ما اشيل واحد غلط يعملى مشكلة بيبقى لة لون و رقم او علية حرف لو حد عارف هو انهى واحد يقولى ياريت لان فعلا صفارة غبية و بتفضل تزن فى الدماغ و ان هيا من 120 دة غباء المفرود تبقى على الاقل من 140 او 150 الف شكر ليكوا يا رجالة ياريت تساعدونى
قديم 23-04-2010, 03:15 AM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حد يعرف ازاى الغى صفارة (انذار السرعة) فى الكورولا 2006

بالرغم من اصرارك انك مش عايز حد يكتب فالموضوع غير اللى عارف رقم ولون الفيوز الا انى سأشارك فالموضوع من غير ما اعرف اجابة سؤالك
كان عندى نفس الجرس فى الاكسنت وليس لة فيوز مستقل
وعندى نفس الجرس فى الانسر 2010 واتقلى انة ليس فيوز مستقل يعنى بيفصل حاجات معاة تانى مثل جرس ترك المفتاح وجرس ترك نور الصالون ......
دى حاجة اما الثانية
الجرس معمول على 120 كم /س خصوصا ً لدول الخليج لان السرعة القصوى لديهم
120 كم / س وطبعا ً احنا اغلب الطرق لدينا اخرها 90 كم /س ماعدا طريق ( القاهرة - اسكندرية الصحراوى ) 100 كم /س والطريق الوحيد فى مصر اللى مسموح بسرعة
120كم س هو طريق الكريمات وانا مشيت علية وفعلا ً الانذار مهم جدا ً
تبقى الخلاصة مفيش فى مصر طريق ينفع تمشى علية اكتر من 120 كم س
يبقى الافضل تسيب الجرس
قديم 23-04-2010, 03:26 AM

mstool has a spectacular aura aboutmstool has a spectacular aura aboutmstool has a spectacular aura about

يا عم عارف بس انا واحد بيسافر كل يوم و مفيش حاجة اسمها اسيبة لان بيصدعنى و انا مش بلتزم بالردادر و متخفش انا مش بسرع غير لو الطرق فاضى و مش بسوق اقل من 140 150 ياما مش هوصل الكلام دة فى الظروف اللى حكتهالك يعنى مش مجنون سرعة انا دة غصب عنى و مش باخد غرز زى كل الناس لما بلاقى عربية قدامى ب 150 متر بهدى السرعة جامد و دة نتيجة شغلى مش سرعة يعنى جنان شباب ولا حاجة و الصفارة فعلا بتصدعنى و متفرقش معايا الصفارات التانية المهم دية تروح بس متكونش بتاثر على حاجة غير الصفارات بس يعنى و الف شكر على النصيحة يا باشا
قديم 23-04-2010, 03:30 AM

طريق العين السخنة الدولى بيبقى فاضى و طريق العلمين دول ممك تقفل فيهم عداد اصلا و طريق العلمين فية رادار قبل بوابة مارينا 5 و فية ساعات بتبقى عربية متحركة 4*4 من بتوع الشرطة لو شوفتها ابقى هدى و ما تشوفها و فية واحد بعد دخول العلمين من اولة تقريبا بعد 20 او 30 كيلومن ناحية اسكندرية بيبق واقف ورا الشجرة دة دايما واقف بيصور هناك مفضوح اوى دة بمشى قدامة 50 ههههههههههههههههههه و صدقنى ما جنان لو ماسوقتش كدة ممكن اموت او موصلش و محدش يقولى متعملش كدة لان اكيد كل واحد عارف ظروفة و ادرى بيها
قديم 23-04-2010, 03:32 AM

معتقدش ان صح ان الواحد يمشى على 100 او 120 اخرة كدة هيبقى الموضوع صعب اوى كل عربيات الحكومة و الرياسة و الوزراء بيطيبروا على 200 بالميت ولا حرام لينا و حلال ليهم صباح الفل اهم حاجة تاخد بالك و تهدى و تبقى عاقل لو الطريق زحمة و لو مش بتسافر كل يوم متفرقش بقى لكن اللى ناوى يعملها ياخد بالة عشان مفيش حاجة هتنفعة لو عمل حادثة على السرعة دية بموتة عالطول دة لو مضرش غيرة لو هو مش خايف على نفسة