العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 11-04-2010, 05:48 PM
sweeetgirl_eg sweeetgirl_eg غير متواجد حالياً

sweeetgirl_eg is on a distinguished road
افتراضي طلب مساعده عاجله من كل اعضاء masr motors

السلام عليكم
انا عاوزه اجيب عربيه اتوماتيك 1600cc في حدود 65 لغاية 75 الف (ممكن اوصلها لـ 80)

وانا لسه بتعلم السواقه
ومش عارفه اجيب عربيه زيرو ولا مستعمله
انا محتاره بين الموديلات المستعمله دي:
1- هوندا سيتي 2006-2007 (الشكل القديم) دي في حدود 65-70 الف
2- هوندا سيتي 2008 (الشكل الجديد) في حدود 80 الف
3- بيجو 307 موديل 2006-2007 هاتش باك 70-80 الف
4- ميتسوبيشي لانسر 2005-2007
ولو هجيب زيرو بالمواصفات دي مفيش قدامي غير فيرنا وبصراحه هيا مش عاجباني اوي وسمعت انها مش ثابته وشكلها من جوه عاديه جدا
او شيفروليه افيو زيرو A/T بـ 80-82 الف تقريبا
بس لو جبت زيرو اتعلم فيها اكيد لما ابيعها هخسر فيها اقل حاجه 15 الف (ولا اكتر؟؟؟)
انا بفكر لو جبت مستعمله نظيفه هقدر اتعلم فيها ولو حبيت ابيعها بعد كام سنه مش هخسر فيها اوي او هخسر فيها كانها زيرو بالكتير ( ياترى انا كده بفكر صح ولا غلطانه)
انا عاجباني اوي هوندا سيتي بس قريت في المنتدى ان قطع غيارها غاليه ومش متوفره غير في التوكيل بس في نفس الوقت معمره وبتستحمل وواسعه
لو هيا فعلا كويسه ممكن احاول اقنع اهلي واجيب 2008 1500cc A/T ب 80 الف يا ترى تستاهل؟؟؟
ولقيت بيجو 307 هاتش باك silver A/T 1600cc 2007 بـ 70 الف جنيه ايه رأيكوا فيها؟؟؟
اما بالنسبه لميتسوبيشي انابشوف اسعارها عالنت 2006-2008 تقريبا معظمهم 75 الف او اكتر ده لو فابريقه 1600cc A/T عشان كده صرفت نظر عنها

ياريت اللي عندو خبره يساعدني و يقولي ايه الاحسن فيهم من ناحية الثبات والمساحه الداخليه والشنطه وتوافر قطع الغيار وعيوب كل عربيه فيهم
وطبعا مش بتحك في مطبات بلدنا الحبيبه

<!-- google_ad_section_end -->

قديم 11-04-2010, 10:19 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طلب مساعده عاجله من كل اعضاء masr motors

هوندا سيتى الشكل الجديد
قديم 11-04-2010, 10:32 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

[quote=sweeetgirl_eg;16348 6]السلام عليكم
انا عاوزه اجيب عربيه اتوماتيك 1600cc في حدود 65 لغاية 75 الف (ممكن اوصلها لـ 80)
وانا لسه بتعلم السواقه(ده معناه انك محتاج عربية قطع غيارها رخيصة ومتوفرة عشان اكيد فى الاول فى خساير)
ومش عارفه اجيب عربيه زيرو ولا مستعمله (بما انك لسه متعلم هات مستعمل بس خلى بالك من الحالة وافحصها 1000 مرة )
انا محتاره بين الموديلات المستعمله دي:
1- هوندا سيتي 2006-2007 (الشكل القديم) دي في حدود 65-70 الف عربية محترمة بس قطع غيارها غالية
2- هوندا سيتي 2008 (الشكل الجديد) في حدود 80 الف قمة الاحترام وقمة فى غلو الاسعار بالنسبة لقطع الغيار وسعر اعادة البيع للاثنين مش قد كده
3- بيجو 307 موديل 2006-2007 هاتش باك 70-80 الف طبعا لا
4- ميتسوبيشي لانسر 2005-2007 الافضل بلا منازع عربية محترمة منتشرة قطع غيارها فى كل حته فسعرها رخيص اى ميكانيكى يصلحها وسعر اعادة البيع الافضل
ولو هجيب زيرو بالمواصفات دي مفيش قدامي غير فيرنا وبصراحه هيا مش عاجباني اوي وسمعت انها مش ثابته وشكلها من جوه عاديه جدا
او شيفروليه افيو زيرو A/T بـ 80-82 الف تقريبا
بس لو جبت زيرو اتعلم فيها اكيد لما ابيعها هخسر فيها اقل حاجه 15 الف (ولا اكتر؟؟؟)
انا بفكر لو جبت مستعمله نظيفه هقدر اتعلم فيها ولو حبيت ابيعها بعد كام سنه مش هخسر فيها اوي او هخسر فيها كانها زيرو بالكتير ( ياترى انا كده بفكر صح ولا غلطانه) صح مليون فى الميه
انا عاجباني اوي هوندا سيتي بس قريت في المنتدى ان قطع غيارها غاليه ومش متوفره غير في التوكيل بس في نفس الوقت معمره وبتستحمل وواسعه
لو هيا فعلا كويسه ممكن احاول اقنع اهلي واجيب 2008 1500cc A/T ب 80 الف يا ترى تستاهل؟؟؟ تستاهل بس بالنسبة لظروفك مش مناسبة
ولقيت بيجو 307 هاتش باك silver A/T 1600cc 2007 بـ 70 الف جنيه ايه رأيكوا فيها؟؟؟
اما بالنسبه لميتسوبيشي انابشوف اسعارها عالنت 2006-2008 تقريبا معظمهم 75 الف او اكتر ده لو فابريقه 1600cc A/T عشان كده صرفت نظر عنها

ياريت اللي عندو خبره يساعدني و يقولي ايه الاحسن فيهم من ناحية الثبات والمساحه الداخليه والشنطه وتوافر قطع الغيار وعيوب كل عربيه فيهم
وطبعا مش بتحك في مطبات بلدنا الحبيبه

كل طلباتك باختصار وفى كلمة واحدة

لانسر

الانسر عربية ثابته ومجربة فى الشوراع المصريةومساحتها الداخلية مقبولة لحد كبير بالمقارنة بباقى السيارات وقطع غيارها على الرصيف وسعر اعادة بيعها ممتاز ومطلوبة جدا

قديم 12-04-2010, 12:25 AM
الصورة الرمزية tareksakr
tareksakr tareksakr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: التسويق القاري
هواياتي: السيارات القراءة

tareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond repute

زي ما قال الاستاز بدر اللانسر اختيار رائع من حيث الانتشار وتوفر قطع الغيار وسهولة الصيانة سعر اعادة بيع جيد وفي برضه عربية تانية حلوة جدا واعتماديتها عالية جدا التويوت كورولا من 2003 ل 2007 عربية رائعة وربنا يوفقك للي فيه الخير
قديم 12-04-2010, 12:43 AM
sweeetgirl_eg sweeetgirl_eg غير متواجد حالياً

sweeetgirl_eg is on a distinguished road

متشكره لردكم واهتمامكم انا كنت فعلا محتاره وكده فعلا هرجع افكر في اللانسر
ادعولي ربنا يوفقني ولاقي واحده كويسه وسعرها كويس

بس عندي استفسار بسيط
ايه رأي حضرتكم ف هيونداي اكسنت 2009-2010 مستعمله ؟؟