العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 09-04-2010, 11:12 PM
skoda1996 skoda1996 غير متواجد حالياً

skoda1996 will become famous soon enoughskoda1996 will become famous soon enough
افتراضي car engine

بسم الله الرحمن الرحيم
انا من زمان عايز ابدأ مناقشة عن الموديلات المتقفله من العربيات العريقه خارج الدول المصنعه
و بقول نبدأ كده بمعشوقتي الفولكس فاجن
انا مقتنع بيها قوي
بس انا عرفت مثلا ان السوران البرازيلي او المكسيكي 8 صباب بس مش 16
ممكن حد يقول
1-هل تفرق في سحب العربية؟
2-عمر الموتور؟
3-استهلاك البنزين؟
4-...................
كل النقط و اتمني مشاركة الجميع
قديم 10-04-2010, 10:59 AM

skoda1996 will become famous soon enoughskoda1996 will become famous soon enough
افتراضي رد: car engine

فين المهندسين؟؟؟؟
قديم 11-04-2010, 11:05 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة skoda1996 مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم
انا من زمان عايز ابدأ مناقشة عن الموديلات المتقفله من العربيات العريقه خارج الدول المصنعه
و بقول نبدأ كده بمعشوقتي الفولكس فاجن
انا مقتنع بيها قوي
بس انا عرفت مثلا ان السوران البرازيلي او المكسيكي 8 صباب بس مش 16
ممكن حد يقول
1-هل تفرق في سحب العربية؟ اكيد بتفرق
2-عمر الموتور؟ مش للدرجة القوية
3-استهلاك البنزين؟طبعا بتفرق
4-...................
كل النقط و اتمني مشاركة الجميع

وشكرا ليك موضوع جميل
قديم 11-04-2010, 11:51 AM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

طبعا زي ما سعادتك عارف ان الموتور في معظم السيارات (مثل التي تسأل عنها ) مكون من 4 سلندر و موضوع الصبابات ده بيكون في الجزء العلوي للموتور (وش السلندر)

في الموتور ذو الثمانية صبابات (وهو الاقدم تكنولوجيا ) يتم تغذية كل سلندر بعدد 2 صباب احدهم للبنزين و الثاني للعادم و هذا من شأنه أن يوفر في استهلاك الوقود و لكن يقلل بالتالي من كمية البنزين التي تدخل لغرف الاحتراق و بالتباعيه يقل عزم السيارة ( قوة الاحصنة ) و بالتالي التسارع .

و تم تطوير التصميم في الثمانينات لبعض المواتير و التي تكون 4 سلندر برضه و لكن 12 صباب و في تلك المواتير يتولي 1 صباب تغذية كل سلند بالبنزين و 2 صباب لاخراج العادم و انتشرت نوعاما تلك التكنولوجيا التي كانت تؤدي الي اداء اقوي بقليل للمحركات نظرا لسهولة اكبر في تفريغ العادم و بالتالي مقاومة اقل للبستم اثناء الصعود ،

واخيرا اصبحت المواتير فئة 4 سلندرات تتمتع بـ 16 صمام (كل سلندر 4 صباب ) 2 بنزين + 2 عادم ،، مما ادي الي زيادة في كمية دخول الوقود و زيادة ايضا في تصريف العادم مما ادي الي زيادة قوة الموتور كنتيجة و استهلاك بنزين عالي نسبيا

ملحوظة : (المواتير 16 صباب بتكون 2 كامة علوية ) أما المواتير 8 و 12 صباب بتكون كامة واحدة علوية (ممكن يكون تعبير الكامة ده دارج شوية في مجتمعنا عن عدد الصبابات ) ptmnlo123per1147

أما عن ايهما افضل ،،، فالكلمة دي مطاطة جدا ،،، لأن هناك متغيرات دائما في الصناعة و من ماركة الي اخري و ليس هناك ما يعرف بالافضل طالما هناك تطور ،،،، فممكن مثلا صناعة صباب بحجم معين و خامة معينة يصبح فعالا أكثر من اثنين في ماركة اخري

ولكن يمكنك الاعتماد علي المفهوم كشكل عام (الـ 8 صباب موفرة في البنزين و قوة اقل و الـ16 صباب قوة كبيرة (أكبر بحوالي 25 الي 30% و توفير أقل في الطاقة خاصة علي السرعات العاليه)

أما عن تأثير ذلك علي عمر الموتور فده يرجع للمستخدم بنسبة 80% ،،، فاذا كان يحب التسارع (الشد و القرص ) و يعتمد اسلوب قيادته علي ذلك فان في ذلك اجهاد كبير علي الموتور 8 صباب و يكون في هذا الحالة الموتو16 صباب مناسب اكثر لاستخدامه ،،،،، أما اذا كان معتدلا في القيادة و بيجري برضه بس دون ضغط علي الموتور فالموتور الـ 8 صباب هيعيش معاه كثير و هيوفر الكثير .

و عموماptmnlo123per1135 الصناعة الالماني من افضل الصناعات إن لم تكن هي افضلهم بالفعل ( من وجهه نظري) و طالما العربية عجباك توكل علي الله لان الناس دي ما بتهزرش و لديهم ميزانيات عملاقة للابحاث و التطوير و التصميم و ما الي ذلك

كل حاجة مدروسه ptmnlo123per1122.

بس نصيحة اخيرة قبل الشراء اسأل عن تكاليف الصيانة و قطع الغيار

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون

التعديل الأخير تم بواسطة hossamhussein0 ; 11-04-2010 الساعة 11:59 AM
قديم 11-04-2010, 01:06 PM

الله ينور عليك و شكرا علي الرد المتكامل
بس هي فولكس ممكن تنزل عربية كده ليه؟
يعني الكروس فوكس و السوران 8 صباب
انا بشتغل في شركة الماني و متأكد ان صناعتهم مافيهاش غلطه بس انا قلقان لان العربيبتين دول برا المانيا
ممكن انت تقترح عليا عربية محترمة في حدود 90 الف بس انا راكب اسكودا و مش عايز انزل انا بدور علي حاجه احسن
و شكرا علي الرد مرة تانية