العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 04-04-2010, 01:35 AM
محامي من مصر محامي من مصر غير متواجد حالياً

محامي من مصر is just really niceمحامي من مصر is just really niceمحامي من مصر is just really niceمحامي من مصر is just really nice
افتراضي مشكله حدثت في سيارتي اكسارا 1

أنا عندي اكسارا 1 وبعدين انهارده بعد ما شغلت العربيه وأثناء ما انا مستنيها تسخن فوجئت برعشه فجأه وبعدين السياره طفت فجأه ومرديتش تدور تاني قلت يمكن البنزين خلص لأن عداد البنزين معلق فرحت جبت بنزين في جركن وحطيت البنزين في العربيه بس برده بتدي مارش ومبتلقطش خالص ياريت اللي يعرف يفيدني يا ترى أيه اللي ممكن يكون حصل علشان أنا بعيد عن الميكانيكي وكمان بكره الأحد وبعده شم النسيم يعني اجازه وبعدين أنا مشغول في العمل غير أن أي ميكانيكي حيقولي هات العربيه وهي مش بتدور فيا ريت اللي يعرف يفيدني جازاكم الله كل خير.
قديم 04-04-2010, 02:58 AM
الصورة الرمزية iprahim_refaat
iprahim_refaat iprahim_refaat غير متواجد حالياً
التخصص العملى: sales supervisor

iprahim_refaat is a jewel in the roughiprahim_refaat is a jewel in the roughiprahim_refaat is a jewel in the roughiprahim_refaat is a jewel in the rough
افتراضي رد: مشكله حدثت في سيارتي اكسارا 1

ممكن والله اعلم ان يكون فيه مشكله في الكاربيراتير لو هي كاربيراتير او فلتر البنزين لو هي انجكشن
قديم 04-04-2010, 08:01 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

هو الواضح انها مشكلة تغذية بنزين او اشعال وديه حاجات صعب تشوفها بنفسك لازم ميكانيكى حاول تشوف ميكانيكى يجيلك او واحد صاحبك يقطرك لحد ميكانيكى او مركز خدمة كويس بس متقلقش بسيطه ان شاء الله وطمنا عملت ايه

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 04-04-2010, 12:28 PM

محامي من مصر is just really niceمحامي من مصر is just really niceمحامي من مصر is just really niceمحامي من مصر is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iprahim_refaat مشاهدة المشاركة

ممكن والله اعلم ان يكون فيه مشكله في الكاربيراتير لو هي كاربيراتير او فلتر البنزين لو هي انجكشن
شكراُ للرد والأهتمام عامة هي السياره إنجكشن وليست كاربتير وفلتر البنزين لسه جديد مكملش شهر وأنا أشتريته النوع الغالي فرنساوي الصنع علشان يكون كويس ويقعد فتره طويله.مرة أخرى شكراً للأهتمام
قديم 04-04-2010, 12:32 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

هو الواضح انها مشكلة تغذية بنزين او اشعال وديه حاجات صعب تشوفها بنفسك لازم ميكانيكى حاول تشوف ميكانيكى يجيلك او واحد صاحبك يقطرك لحد ميكانيكى او مركز خدمة كويس بس متقلقش بسيطه ان شاء الله وطمنا عملت ايه
أشكرك جداً للتوضيح والأهتمام وأعتقد أن كلامك صحيح أنا حاسس أن في مشكله في الانجكشن هي المشكله دلوقتي أن أحنا في يومين اجازات وبعدين أنا مسافر يومين متتالين يعني مش حفضى قبل الجمعه إن شاء الله بس تقريباً مفيش حل غير أني أنتظر لحد ما أخدها للميكانيكي وإن شاء الله حبقى أطمنكم لما أكتشف أيه اللي فيها ويتصلح بإذن الله.كل الشكر والتقدير للرد والأفاده.

التعديل الأخير تم بواسطة محامي من مصر ; 04-04-2010 الساعة 12:38 PM