العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 26-03-2010, 07:22 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
هل و انت بتلف ملف بتفضل فى حارتك و لا بترمى لجوه

طبعا المفروض و انت بتلف ملف تفضل فى حارتك
لان لو افترضنا ان الحارات كلها مليانة و الملف يمين مثلا
لو الى فى اقصى الشمال دخل الحارة الى يمينه و هو بيلف يبقى الى يمينه حيعمل زية
لغاية اخر واحد الى هو فى الحارة اليمين المفروض يعمل ايه ( يخش فى السور و يظهر فجاة من الناحية التانية فى الحارة الى فى اقصى الشمال زى لعبة SNAKE)
انا عارف انه موضوع اكثر الناس مش متعودين عليه و بالفطره بيرمى لجوة ( زى سواقين ال فورميلا 1 )
لكن على الاقل فى طريق جديد زى الحتت الى اتجددت على الصحراوى نحاول نعمل كده

انا مش حتكلم على الى بيمشوا فى حارتين واخدين الخطوط فى نص العربية ( ربنا يهديهم ) ممكن يكونوا فاكرين ده الصح

طبعا جوه البلد خطر تلتزم بحارتك لان الشوارع محتاجة اعادة تخطيط منطقى مش رسم على الارض و خلاص
دنا ساعات بشوف حارات بتضيق او تختفى فجاه فى رصيف ( يعنى دعوة من ادارة المرور لركوب الرصيف )

علشان كده انا بتكلم على الصحراوى الى اتجدد فيه حتت ( و معظم الطريق الدائرى )عقبال باقى شوارعنا

انا بتهيالى زى ما بنشوف فى MBC ACTION برامج مطاردات البوليس الامريكى لناس بيسوقوا بطريقة الشعب كله عندنا بيسوق بيها يعنى لو جابولنا بوليس امريكا حيجيلوا انهيار عصبى و حيقتل فينا او حيجروا ورا الى بيسوق زيهم علشان ينقذوه من الاخطار المحيطه به من كل جانب

انا اسف على اسلوب السخرية بس انا و الله بحب بلدى و نفسى نكون نستاهلها و انا عن نفسى بحاول اسوق بطريقة منطقية بقدر الامكان و بالتمس العذر للاخرين و اديهم فرصة ( بفضلهم على نفسى بما لا يعرضنى و الاخرين للخطر ) و نفسى الناس كلها تعمل كده

فى النهاية عايز احذر ان من ضمن اكثر الحاجات الى حتدخل الناس النار ( السواقة )

التعديل الأخير تم بواسطة احمد على 1999 ; 26-03-2010 الساعة 07:36 AM
قديم 26-03-2010, 08:34 AM
waelfarid waelfarid غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا

waelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to behold
افتراضي رد: هل و انت بتلف ملف بتفضل فى حارتك و لا بترمى لجوه

طب وليه النار عموما فيه كده وفيه كده علي حسب سواقتك بتسبب ضرر للأخرين ولا لأ حب لأخيك ما تحب لنفسك -عامل الناس بما تحب أن يعاملوك به- والله لا يؤمن أحدكم حتي يحب لأخيه ما يحب لنفسه الأخلاق بتبان في التعامل لان الدين المعاملةقل لي شكل المرور في أي بلد عامل ازاي اقولك اخلاق الناس تعاملا عاملة ازاي
قديم 26-03-2010, 08:52 AM

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

انا مقتنع ان يوم القيامة الواحد ( الا من رحم ربى ) حيلاقى الاف الناس هو ميعرفهمش ماسكين فيه كله عايز ياخد من حسناته لغاية ما تخلص و يدولوا من سيئاتهم
الناس ديه اتشتمت فى الشارع او اتزنق عليها او اضربت او اتهزات او اتبلى عليها او اتغلس عليها او اتريق عليها او اتكبر عليها و حاجات تانية كتير بقت روتينية فى طريقة تعاملنا مع بعض فى الشارع

انا ساعات احس انى لوحدى و الكون متمحور حولى و الناس التانية دى ديكور لزوم العيشة المهم انا و المفروض لما انزل اقابلهم فى الشارع الكل يوسعلى و يقدر ظروفى و يتكلم بشويش معايا محدش ظروفى زيى

طبعا لو انا كده ابقى فى كارثة

و ساعات احس ان الناس على شعره و حتاكل بعض فى الشارع زى افلام السعار ( الناس حتتسعر بسبب مرض مجهول و حيبتدو يعضو بعض ) ابتدت الاعراض تظهر بس احنا مش حاسين
قديم 26-03-2010, 11:11 AM
corsair
Guest

انتا منين يا عم احمد انتا شكلك مش من البلد ديه احنا البلد الوحيدة اللي متعرفش يعني ايه حارات ويعني ايه ملفات ولا الكلام ده حاجه واحدة بتطبق منه طيب انا عن نفسي لما ببقي رايح الشغل يوم الجمعه الصبح لما الاقي الاشارة ادت احمر عمري ما اعديها لو هتدبحني مع ان الطريق بيكون فاضي خالص لاكن ديه حاجة اسمها تحضر ومره واحدة وانتا واقف في الاشارة تلاقي واحد زي الطور كاسر الاشارة ولا في دماغه ان الاشارة حمرا هتعمل ايه وانتا شايف المنظر ده متخدش في بالك وسيب البلد ديه ماشية زي ما هيه ماشية
قديم 26-03-2010, 11:35 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

انتا منين يا عم احمد انتا شكلك مش من البلد ديه
انا مولود فى القاهرة و اتربيت فى بورسعيد و اتجوزت وعايش فى اسكندرية

سقت قبل كده فى امريكا ( رحلة عمل ) لمدة 4 شهور
و على فكرة كان ساعات بيبقى عندهم زحمة زينا بس نادرا لما حد يطلع من حارته