العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 09-03-2010, 01:15 AM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute
افتراضي طريقة لحماية الفوانيس الامامية

اسافر كثيرا ً فى طرق صحراوية و تتعرض السيارة لعواصف رملية شديدة باستمرار

وكنت قد قمت سابقا ً للسيارة السابقة بعمل مشمع من الجلد ( معتم ) يغطى الاكصدام الامامى

والجزء الامامى من من الرفرفين وكان الجزء الذى يغطى الفوانيس الامامية والفوجات ( شفاف )

ولكن شكلة كان سىء بالرغم من انة كان عملى جدا ً ويحمى الجزء الامامى من سنفرة التراب

والان معى الانسر 2010 عند السفر اقوم بوضع سلوتيب ( شيكرتون شفاف ) على الفوانيس الامامية

ولكن عند ازالتة يترك اثر وعندما قمت بمحاولة تنظيف اثار السلوتيب حدث بعض الخربشة الخفيفة

فأرجوا ممن تعرض لشىء مماثل ولدية فكرة افضل ان يذكرها

وكذلك ( وش ) فوانيس الانسر الامامية مصنوعة من البلاستيك الشفاف فهل غسلها بالبنزين يضر بها ؟

وهل هناك حل لموضوع التراب هذا مع العلم انة تقريبا ً بالاجواء الصحراوية يكون موجود طوال العام ؟

مع الشكر
قديم 09-03-2010, 01:48 AM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طريقة لحماية الفوانيس الامامية

السلام عليكم
انا مريت بى التجربة دى كنت لسة راشش العربية ومسافر الغردقة وامت عصفة رملية وانا ماشى صنفرتلى الكبوت والاقسدام والبربريزباظ والفونيس عتمت كنت بشوف سواقين البيجو كانو بيعملو الوش الجلدالى عملتة وهوة دة العملى وفى ناس كانت بتدهن وش العربية شحم وناس كانت بتحط كراتين على الفونيس انا شايف ان حلها الوش الجلد حماية للعربية ولما توصل بى السلامة شيلو لو شكلو مش كويس وشكراptmnlo123per171
قديم 09-03-2010, 11:20 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

ولله انا رايي يا مان تحط فاميه علي الفوانيس الي ادام اهو منها شكل جميل كأنك مدخنه زي السوبر اكشن و منها تحافظ علي اتلفوانيس و مش هتحتاج تشلها اصلا
بس موضوع الفرش الي انت كنت بتحطه ابل كدا طب هو حضرتك كنت بتغظي بيه الشبكه بردو؟

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 09-03-2010, 12:12 PM
الصورة الرمزية moslem2
moslem2 moslem2 غير متواجد حالياً

moslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of light

لى اصدقاء بالكويت عند سفرهم بالبر من الكويت لللسعوديه وما ادراك من العواصف الرمليه فى الخليج

كانوا بيحطوا صابون سائل زى البريل او الفيرى على وش العربيه وعلى الفوانيس بس ده طبعا مؤقت

لحد رحلة السفر ماتخلص ,,بس ده حل اكيد ومتجرب

مغترب مصراوى لبلده هاوى
قديم 09-03-2010, 04:24 PM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek elbadry مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا مريت بى التجربة دى كنت لسة راشش العربية ومسافر الغردقة وامت عصفة رملية وانا ماشى صنفرتلى الكبوت والاقسدام والبربريزباظ والفونيس عتمت كنت بشوف سواقين البيجو كانو بيعملو الوش الجلدالى عملتة وهوة دة العملى وفى ناس كانت بتدهن وش العربية شحم وناس كانت بتحط كراتين على الفونيس انا شايف ان حلها الوش الجلد حماية للعربية ولما توصل بى السلامة شيلو لو شكلو مش كويس وشكراptmnlo123per171
شكرا ً اخى على اهتمامك وسرعة ردك والى الان الوش الجلد افضلهم الى ان يظهر جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

ولله انا رايي يا مان تحط فاميه علي الفوانيس الي ادام اهو منها شكل جميل كأنك مدخنه زي السوبر اكشن و منها تحافظ علي اتلفوانيس و مش هتحتاج تشلها اصلا

بس موضوع الفرش الي انت كنت بتحطه ابل كدا طب هو حضرتك كنت بتغظي بيه الشبكه بردو؟

ما نتحرمش من ردودك

والوش الجلد اللى انا بتكلم عنة بيغطى الاكصدام بالكامل

لكنة شفاف طبعا ً عند الفوانيس والفوجات وعلية شبكة

بلاستيك لدخول الهواء عند كل فتحات دخول الهواء

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moslem2 مشاهدة المشاركة

لى اصدقاء بالكويت عند سفرهم بالبر من الكويت لللسعوديه وما ادراك من العواصف الرمليه فى الخليج

كانوا بيحطوا صابون سائل زى البريل او الفيرى على وش العربيه وعلى الفوانيس بس ده طبعا مؤقت

لحد رحلة السفر ماتخلص ,,بس ده حل اكيد ومتجرب
ياريت لو حضرتك تعرف السائل اية بالضبط اكون شاكر

وشكرا لردك