العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki

سوزوكى Suzuki بدات شركة سوزوكى نشاطها فى عام 1909 كشركة اقمشة لاكن مع الثورة الصناعية فى اليابان تحولت لانتاج السيارات عام 1952 وهيا تخضع حاليا لشركة جنرال موتورز حيث تملك الاخيرة نسبة 20% من اسهمها كما تمتلك سوزوكى شركة ماروتى الهندية Maruti من اشهر موديلاتها: سويفت ماروتى التو ليانا وايجنيس وجيمنى وجراند فيتارا و SX4 XL7

قديم 27-02-2010, 02:00 AM
سشمخة سشمخة غير متواجد حالياً
من انا؟: سواق مبتديء
التخصص العملى: كلية الحاسبات والمعلومات (برمجة)
هواياتي: الانترنت

سشمخة is a jewel in the roughسشمخة is a jewel in the roughسشمخة is a jewel in the rough
كنت عايز رايكم

انا لسة هاتعلم السواقة وكنت ناوي اجيب عربية ان شاء الله
قدامي اتنين مارتي 2007 و ابيزا 94
مش عارف اختار اجيب انهم

بالنسبة للبداية فممكن اخبط عربية تانية (الله يكون في عونة) من غير قصد:
ماروتي اوفر في قطع الغيار

بالنسبة للامان:
ابيزا احسن

بالنسية لثبات:
ابيزا احسن

بالنسبة لو اتعمل القانون المتخلف بتاع 20 سنة:
ماروتي احسن

البنزين المستعمل:
معنديش مشكلة في الاتنين واقدر عليهم بس ماروتي اوفر

للسفر (مرتين الي اربع مرات سنويا):
ابيزا أمن واحسن

العربية تكمل معايا بقية حياتي لو حبيت:
ابيزا احسن بس ماروتي مش وحشة بردة

كل واحده ليها مميزاتها وانا عن نفسي في نظري ان كفة ابيزا احسن بس الخوف ان العربية تقلع فيها عيوب ماتبنش في الكشف ولازم مع الاستعمال و التخبيط ولو مرايه اكسرت وكدة افكر في الماروتي

عشان كدة عايز اعرف انا بفكر صح ولا لقة ان ابيزا احسن(عايز الماروتية كلهم يحاولوا يطلعوني غلط) وقانون 20 سنة(البعبب اللي مخاوفني) في رايك هايتعمل ولا اشاعة عشان حرام ادفع 25 او 30 الف في عربية وبعد 3 سنين ياخدوها مني ب 5 الاف بكتيرة
قديم 27-02-2010, 02:49 AM
الصورة الرمزية MANO_War
MANO_War MANO_War غير متواجد حالياً

MANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of light
افتراضي رد: كنت عايز رايكم

بصراحة
الماروتى كنبة 3 سلندر مش عارف هى اية بالظبط
انت ممكن تتعلم السواقة فى عربية تانية أقوى شوية منها
و ربنا معااااك
قديم 27-02-2010, 03:45 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

يا أخى أبوس إيديكم لا تقعوا فى خطأ الماروتى الله أفهموا بقى والله القانون بتاع الأحلال على السيارات التاكسى مش الملاكى أبوس إيديكم أنت تعرف أن 90% من السيارات بقالها20 سنة
الأبيزا برضه منظر وشكل أحسن بكتير من الماروتى الزبالة بنت الزبالة وياريت واحد مش يطلع يقولك الماروتى قطع غيارها أى وأى وسيارة إعتمادية ورخيصة والكلام الفاضى ده يعنى أنتم شايفين الماروتى 2007 أحسن من 128 موديل 2007 ,أنا بقى شايف أن كفاية ان ال128 موديل 2007 هى 1300 سى سى و 65 حصان بينما الماروتى 800 سى سى وقطع غيار ال128 أرخص بكتير وحتى أحلى فى الشكل وأوسع وتستحمل كفاية إنها حديد مش صاج وكمان 4 سلندر مش 3
قديم 27-02-2010, 12:54 PM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold

ايبيزا ياباشا وتوكل علي الله و94 تاخد 80 متقولش لأ لأنها كربيراتير بس مع الصيانة تغيير الزيت والفلتر تبعه في ميعاده وفلتر الهوا والبوجيهات استخر ربنا اولا واخيرا وتوكل علي الله وموضوع احلال الملاكي دي انت مخير فيه لا مجبر يابا دي ملاكي ومتنشرش كلام احلال الملاكي مش ناقصة وبعد كده نفاجأ انو بقي اجباري بسبب كلام الناس
قديم 27-02-2010, 05:52 PM
سشمخة سشمخة غير متواجد حالياً
من انا؟: سواق مبتديء
التخصص العملى: كلية الحاسبات والمعلومات (برمجة)
هواياتي: الانترنت

سشمخة is a jewel in the roughسشمخة is a jewel in the roughسشمخة is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رياح التغيير مشاهدة المشاركة

ايبيزا ياباشا وتوكل علي الله و94 تاخد 80 متقولش لأ لأنها كربيراتير بس مع الصيانة تغيير الزيت والفلتر تبعه في ميعاده وفلتر الهوا والبوجيهات استخر ربنا اولا واخيرا وتوكل علي الله وموضوع احلال الملاكي دي انت مخير فيه لا مجبر يابا دي ملاكي ومتنشرش كلام احلال الملاكي مش ناقصة وبعد كده نفاجأ انو بقي اجباري بسبب كلام الناس
شكرا جدا
وبالنسبة للملاكي دية اشاعة فجاه ظهرت و مافيش مسئول علق عليها هيا صح وهاتطبق ولا لقة
هو عن نفسي مااظننش انها تنفع تتطبق عشان هاتبقي موت وخراب ديار لناس كتير