العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA

قديم 18-02-2010, 04:30 PM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute
و بعدين معاكي يا تويوتا (مشكلة جديدة)

في أحدث صفعة تتلقاها مصداقية أكبر شركة سيارات في العالم، قالت تويوتا إنها تدرس استدعاء سيارات من طراز كورولا بعد شكاوى تتعلق بنظام المقود.

ولا تزال أزمة استدعاء ملايين السيارات من عدة أطرزة بسبب مشكلات فنية تتداعى، ما تسبب في تشويه سمعة الشركة وخلق أزمة ثقة لم تشهدها من قبل.

في نفس الوقت أعلن رئيس تويوتا أكيو تويودا أنه لن يحضر جلسات للشهادة في الكونغرس الأميركي بشأن الأزمة التي أدت إلى انخفاض مبيعات الشركة في السوق الأميركية ورفع دعاوى قضائية ضدها.

وقال إنه سيترك الشهادة لمسؤولين آخرين بالشركة، لكنه سيحضر إذا طلب منه ذلك رسميا. وأوضح أنه يريد أن يركز جهوده حول تحسين جودة الشركة في العالم.

من ناحية أخرى قال رئيس قسم مراقبة الجودة في تويوتا شينشتشي ساساكي إنها تدرس بشكل جدي حاليا شكاوى حول مشكلات تتعلق بنظام المقود في سيارة كورولا، أكثر سيارات تويوتا مبيعا على الإطلاق.

وقال إن السائقين يشعرون بأنهم يفقدون السيطرة أحيانا على المقود، لكن لم يتم التحقق مما إذا كانت المشكلة لها علاقة بنظام المكابح أو بالإطارات. وقد تلقت الشركة أقل من 100 شكوى بهذا الخصوص.

لكن ساساكي أشار إلى أنه لم يتم التأكد حتى الآن من ضرورة استدعاء سيارات كورولا، كما أنه لم يفصح عن العدد الذي ستشمله عملية الاستدعاء، مؤكدا أن الشركة تسعى للمحافظة على سمعتها وأنها ستعمل ما في وسعها إذا كان هناك ضرورة لأية إصلاحات.

يشار إلى أن تويوتا استعادت 8.5 ملايين سيارة في العالم في الأشهر الأربعة الماضية لإصلاح أعطال تتعلق بدواسات السرعة وبالغطاء المبطن للسيارات من الداخل وبالبرمجة الإلكترونية للمكابح.

ونشرت الصحف اليابانية الرئيسية الأربعاء إعلانا لتويوتا يتضمن اعتذارا لاستدعاء السيارات الذي يؤثر في معظمه على مناطق خارج اليابان.

وكانت الشركة قد نشرت اعتذارا مشابها في الصحف الأميركية بعدما تسببت أخطاء فنية بسياراتها في مقتل 34 شخصا بالولايات المتحدة منذ عام 2000، طبقا لمعلومات حكومية أميركية.
المصدر: أسوشيتد برس

http://www.aljazeera.net/NR/exeres/3...F07CBC0007.htm

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven

التعديل الأخير تم بواسطة horas3000 ; 18-02-2010 الساعة 04:39 PM
قديم 19-02-2010, 02:08 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: و بعدين معاكي يا تويوتا (مشكلة جديدة)

ههههههههههههههههههههههههه هههه

يا باشا انا دركسيون الكرولا دايما بعد سرعة 110 مابيبقاش بتاعى ,,, بيبقى بتاع الهوا , وده عن تجربة فى اكتر من عربية كرولا و كمان فى عربيتين كامرى 2004 بس الكامرى بصراحة كان بعد 120

و سلملى على durability ptmnlo123per172

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 19-02-2010, 03:01 AM
الصورة الرمزية matmm
matmm matmm غير متواجد حالياً

matmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

يا باشا انا دركسيون الكرولا دايما بعد سرعة 110 مابيبقاش بتاعى ,,, بيبقى بتاع الهوا , وده عن تجربة فى اكتر من عربية كرولا و كمان فى عربيتين كامرى 2004 بس الكامرى بصراحة كان بعد 120

ههههههههههههههههههههههههه ه يا عم مالها الاودى 80 زى الفل ولا كمبيوتر ولا غيرة وبتمشى ببنزين 80 كمان

قديم 19-02-2010, 08:37 AM
Dr.A Dr.A غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب /استاذ جامعي

Dr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

مع احترامي لراي حضرتك
بس خد بالك ان كل المشاكل دي في امريكا بس او بالاصح الازمة في امريكا بس
انما على مستوي العالم كل الشركات عندها استدعاء شبه شهري لمشاكل
هوندا مثلا استدعت 400 الف سيارة لعيب في مفتاح الزجاج يؤدي لحريق
وبي ام دبليو كذلك
والكونجرس مهتم جدا قال يعني خايفين عل الناس
مش غريبه شوية
يعني GMو chrysler يفلسوا وتويوتا قاعدة تبرطع مبيعات على ودنة
لا يا باشا فيها لاخفيها مش كدة وللا ايه
اي شركة انتاجها بحجم تويوتا لازم يكون فيه عيوب
ولما 100 سيارة كورولا من مليون يظهر فيهم مشاكل مش ازمة ولا حاجة

مع العلم مبيعات تويوتا في امريكا زادت لان الناس بتحاول تستغل الموقف وتفاصل في السعر عشان الازمة المفتعلة دي
اما الباقيين بينشوا
كيا من سنة كان عندها عرض اشتري فان وخد سيارة صغيرة مجانا

All truth passes through three stages
First, it is ridiculed
Second, it is violently opposed
Third, it is accepted as being self-evident
قديم 19-02-2010, 09:36 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matmm مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههههههههههههه ه يا عم مالها الاودى 80 زى الفل ولا كمبيوتر ولا غيرة وبتمشى ببنزين 80 كمان
والله تمام يا باشا ... ربنا يبارك لك فيها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.A مشاهدة المشاركة

مع احترامي لراي حضرتك
بس خد بالك ان كل المشاكل دي في امريكا بس او بالاصح الازمة في امريكا بس
انما على مستوي العالم كل الشركات عندها استدعاء شبه شهري لمشاكل
هوندا مثلا استدعت 400 الف سيارة لعيب في مفتاح الزجاج يؤدي لحريق
وبي ام دبليو كذلك
والكونجرس مهتم جدا قال يعني خايفين عل الناس
مش غريبه شوية
يعني GMو chrysler يفلسوا وتويوتا قاعدة تبرطع مبيعات على ودنة
لا يا باشا فيها لاخفيها مش كدة وللا ايه
اي شركة انتاجها بحجم تويوتا لازم يكون فيه عيوب
ولما 100 سيارة كورولا من مليون يظهر فيهم مشاكل مش ازمة ولا حاجة

مع العلم مبيعات تويوتا في امريكا زادت لان الناس بتحاول تستغل الموقف وتفاصل في السعر عشان الازمة المفتعلة دي
اما الباقيين بينشوا
كيا من سنة كان عندها عرض اشتري فان وخد سيارة صغيرة مجانا
و انا كمان يا باشا مش معترض على كلامك و هو صح 100 %
بس انا بتكلم على حاجة تانية خالص على هامش المشكلة مش فى صميمها
و هى ان عربيات تويوتا فيها العيب اللى انا بقول عليه من ساعت ما جربتها... عربياتها مش ثابتة و خفيفة و زى الورق و مافيهاش اى متعة قيادة حقيقية.. دى عربية اقتصادية لواحدسواقته اقتصادية و هادية و ده طبعا بيكون اختيار ناس كتير جدا
مع ان فيه عربيات فى نفس الفئات السعرية بتوفر امكانيات اكتر بكتير زى العربيات الاوربية مثلا....

بس فا انا ذكرت العيب ده لأن الشئ بالشئ يذكر بما ان السحب المرة دى طلع بسبب الدركسيون
و انا برده لسة عند رأيى ... انا هركب تويوتا فى حالة واحدة ... يوم ما استغنى عن متعة القيادة.....

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!