العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

موضوع مغلق

قديم 08-02-2010, 10:12 PM
الصورة الرمزية medhat3377
medhat3377 medhat3377 غير متواجد حالياً

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold
السرعه و التسارع انا وصلت لاختراع مذهل

مساء الفل على احلى منتدى يا رجاله
انا وصلت لاختراع بعد بحث طويل دام على 6 اشهر من التجارب و الحمد لله وصلت انا ماعى نوبيرا و لكن عملت الاختراع على عربيه واحد صحبى هى فولكس 77 و كانت النتائج مذهله و انا سوف اعمل هذا على سيارتى بعد نجاح الاختراع و التاكد من جميع المشاهدات ان شاء الله فى اول شهر مارس و حكتب المشاهدات بالارقام من تسارع من صفر الى 100 و استهلاك بنزين داخل البلد و خارجها ونوع البنزين المستخدم على الفولكس النتائج المبدئيه توفير فى استهلاك البنزين 40 %
السياره قبل اختراعى عند الدوس على البنزين كانت بتطلع زازى ماثيلتها من السيارات بعد الاختراع الكاوتش بيحفر فى الارض من عزم الموتور قبل ذلك مستحيل قوة اندفاع غير طبيعيه
اصبح صوت الموتور هادى و ناعم جدا كانه مش شغال
عدم اهتزاز و رجرجه الموتور تجميع السرعه فى وقت اقصر
و بذالك الواحد ليس بحاجه لتسقيط مواتير و اجراءات المرور بالموافقه من عدم الموافقه
الان السياره ذهبت الى اسوان لمتابعه النتائج و عندسوف اجرى الكشف عليها لابدى ملاحظاتى
و على فكره كل هذا بدون عمل اى تعديلات فى الكهرباء من ناحيه البوجيهات و بدون عمل تربو
و بدون تغير الشكمان وبالطريقه دى النيتروس ملهوش لازمه
و الان يبجرى تطبيق هذا العمل على سياره نصف نقل و سوف ينتهى العمل منها غدا
ان شاء الله اسجل ملاحظاتى عليها بعد الانتهاء من العمل و على فكره السياره النصف نقل سولار
لان ذلك الاختراع او الاكتشاف ينفع السيارات السولار و البنزين سوا
و شكرا للاعضاء و الاداره و كل المنتدى المحترم المليىء بالافاده للجميع
و اتمنى ان اكتشافى هذا انه يحقق لكل فرد يريد ان يتمتع بقوه جباره لموتور سيارته بعيد عن استيراد قطع من الخارج و شكرا لكم:260309~14 6:ptmnlo123pe r122

التعديل الأخير تم بواسطة medhat3377 ; 08-02-2010 الساعة 10:38 PM
قديم 08-02-2010, 11:44 PM
الصورة الرمزية MANO_War
MANO_War MANO_War غير متواجد حالياً

MANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of light
افتراضي رد: السرعه و التسارع انا وصلت لاختراع مذهل

طيب معلهش هو اية الاختراع لما انت مش هتقول علية
يبقى نزلت التوبيك لييييييييية؟

ههههههههههههههههههههههه
منتظرين نعرف اية الاختراع لان الكلام معلهوش جمرك
ورينا بقا و ان شاء الله يكون خير
قديم 09-02-2010, 12:03 AM

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold

معلش انا اسف مش حنقدر نقول هو عباره عن ايه لان انا تعبت كتير للتوصل لهذا الاكتشاف لكن الموضوع حقيقى و ليس عبث و كدب و اذا كنت حابب تشوف بنفسك ممكن بعد اجراء التعديلات على عربيتى النوبيرا و بامكانك روؤيتها بعد يوم 10 مارس انا فى الاسكندريه و انا قلت انه لاداعى لوجود النيتروس و كمان فلاتر الرياضيه للهوا و البوجيهات و كل ما هو متعارف عليه لانى توصلت الى قوه رهيبه بجد
للموتور و انخفاض درجه الحراره ووفر فى استهلاك البنزين 40% اما بالنسبه للتسارع بعد عمل عربيتى حقول بالارقام لما هو معروف عن الاستهلاك الطبيعى للسيارات الجديده و الكل عارف المعلومات عنها لكنى سوف اقول ارقام حتغير كل المعروف الموضوع كله تكلفه 1750 جنيه

التعديل الأخير تم بواسطة medhat3377 ; 09-02-2010 الساعة 12:31 AM
قديم 09-02-2010, 12:50 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

والله أنا ممكن أخمن الاختلراع ده ايه ! لآنى وأنا صغير وعندى 11 -12 سنه فكرت فى فكره !

وأرسلتها لمجله لبنانيه اسمها السيارات و كانت تصدر كل شهر ! والفكره ببساطه هى اننا ندخل

أكسجين صافى على الكاربوراتير بدلا من الهواء العادى ! وبكده المردود الحرارى ح يكون أعلى

و حيحرق كل نقطة بنزين و يعطيك استفاده كبرى ! وكذلك والله على ما أقول شهيد ! ربما أكون أول

واحد فى العالم فكر فى عمل 2 صباب للبنزين و 2 صباب للعادم ! و هم ردوا على ذلك بأن هذا ممكن

نظريآ لكن عمليا صعب أو مستحيل ! وذلك كان سنة1965 بس دلوقت مع التقدم العلمى مافيش حاجه

اسمها صعب أو مستحيل ! و فكرتى بتاعة الصبابات اتحققت فعلا ! و ممكن فكرة الآكسجين دى هيه اللى

انت اشتغلت عليها طالما لم تغير فى البوجيهات ولا الفلاتر ولا أى شىء !

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 09-02-2010, 01:01 AM

دكتور بلبولان لك جزيل الشكر على تعليق و لكن صدقنى و الله العظيم مش ده الى انا عمله و تقدر بكل سهوله تيجى تتفرج على النتائج بنفسك بما انك مخترع منذ الصغر و ممكن كمان انفذهالك على سيرتك الخاصه خلال 24 ساعه فقط و سوف تلاحظ بعدم و جود اى اضافات خارجيه تذكر لكن وفر بنزين وقوه رهيبه فعلا و درجه حراره اقل و هدوء فى صوت المحرك ملحوظ اما قصه الاكسجين فهى بها نسبه من الخطوره محتاجه تامين و حرص كبير
بما انك فكرت و غيرك عملها انا مصدقك لانى فكرت فى حاجه قبل كده و اتعملت بجد و اصبحت انا مجهول لكن الاختراع الجديد بتاعى مش ناوى اقول هو ايه لكن كل الى ممكن اعمله ان الى يحب يعمل عربيته بعد ما يشوف عربيتى و القوة الرهيبه ممكن اعملهله بتمن التكلفه و هى 1750 لكن انا حاليا بسجل الملاخظات على الفولكس و قلت انى ان شاء الله سوف اجرى العمل على عربيتى و النتهاء من الملاحظات عليها يوم 10 مارس و انا تحت امرك فى اى سياره تريد ان تعملها اى نوع ان شاءالله تكون تيريلا

التعديل الأخير تم بواسطة medhat3377 ; 09-02-2010 الساعة 01:21 AM
موضوع مغلق