العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 24-01-2010, 08:19 PM
بهاء العنانى بهاء العنانى غير متواجد حالياً

بهاء العنانى is a glorious beacon of lightبهاء العنانى is a glorious beacon of lightبهاء العنانى is a glorious beacon of lightبهاء العنانى is a glorious beacon of lightبهاء العنانى is a glorious beacon of light
افتراضي كيف اعرف سنه صنع السياره

كيف اعرف سنه صنع السياره
انا ان شاء الله ساشترى نيو اكسنت 2010 كيف اتاكد انها 2010 وليست بواقى 2009
العربيه زيرو
قديم 24-01-2010, 08:50 PM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كيف اعرف سنه صنع السياره

معلوماتى ان سنة الصنع فالسيارات الهيونداى بتكتب فى ( بطاقة تعريف ) معدنى يظهر عند فتح باب السائق

و بالنسبة للسيارات المستوردة بتكتب سنة الصنع فى الافراج الجمركى ( وهو الاكيد ) وقد تجد ان السيارة مكتوب

على ( بطاقة التعريف ) سنة الصنع 2009 ( اخر شهرين فالسنة ) بالرغم من ان الافراج الجمركى بيكون موديل

2010 ودة ان العربية ممكن تكون نازلة فى نهاية 2009 وهى موديل 2010

اما موضوع انها بواقى فانت ممكن تجد سيارة موديل 2008 وزيرو ( كسر زيرو ) لو كان يمكن تغير الموديل

كان تم هذا و اتباعت على انها 2010 طالما ان الشكل لم يتغير لكن دة مبيحصلش

المعلومات دى انا سمعتها لان هذا الموضوع شغل بالى فترة وكانت دى اجابتة ارجو ممن لدية معلومات اكتر

او فية حاجة غلط فى كلامى يصححها مشكور

مع تمنياتى لك بالتوفيق
قديم 24-01-2010, 08:56 PM

بهاء العنانى is a glorious beacon of lightبهاء العنانى is a glorious beacon of lightبهاء العنانى is a glorious beacon of lightبهاء العنانى is a glorious beacon of lightبهاء العنانى is a glorious beacon of light

الف شكر لاننى ساستلم السياره بعد حوالى ساعه وفجاه خطر ببالى هذا السؤال
وانت عارف اليومين دول ؟؟؟

اكرر شكرى

واتمنى توضبح اكثر يعنى لو على القطعه المعدنيه مكتوب 2009 اعمل ايه ؟؟؟
استلمها ام ده تزوير وهى بواقى فعلا لعام 2009 وعملوا التخفيض 2000 جنيه عشان كده
تخفيضات الوكيل منذ شهر
قديم 24-01-2010, 09:32 PM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute

ربنا يوفقك اخى بهاء ويكرمك

بالنسبالى انا مريت بالتجربة دى لما اشتريت الانسر فى اول شهر 11 / 2009 واتقلى انها 2010

لكن وانا بشوف ( البطاقة الموجودة اسفل باب السائق ) كان مكتوب عليها انتاج سبتمبر 2009

وهنا كدت ان اغير رأى فالشراء لكن مندوب المبيعات اعطانى الافراج الجمركى وكان موديل السيارة

بة 2010 و( الجمارك مش بتجامل حد ) كما ان السيارة مختلفة عن موديل 2009 وكمان شفت موديل 2009

كان مكتوب علية انتاج سبتمبر 2008 ودة اكد لى الكلام كما ان المنطق بيقول اننا لسة فى سنة 2009 كيف يكون

الانتاج 2010 !! وطبعا ً الورق الخاص بالشراء كان كلة وكمان الرخصة بعد كدة كانت 2010

بالمناسبة انا لما استلمت العربية شفت كل حاجة ويارت انت كمان تشوف انتاج الكاوتش والاستبن

( بيبقى بة الاسبوع والسنة وكمان البطارية بيبقى عليها تاريخ الصنع ) اعتقد ان دى الحاجات اللى ممكن

يتغير فيها وكمان تتاكد من الولاعة والكوريك والاستبن مع التشيك الكامل واعذرنى انى بكتب بسرعة

كما ان هذة تجربة شخصية انا مريت بها والرأى لك فالنهاية لان معلوماتى محدودة

فى هذا الموضوع وياريت تاخد رأى اصحاب الخبرات مع تمنياتى لك بالتوفيق

قديم 26-01-2010, 09:32 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mesho70 مشاهدة المشاركة

ربنا يوفقك اخى بهاء ويكرمك

بالنسبالى انا مريت بالتجربة دى لما اشتريت الانسر فى اول شهر 11 / 2009 واتقلى انها 2010

لكن وانا بشوف ( البطاقة الموجودة اسفل باب السائق ) كان مكتوب عليها انتاج سبتمبر 2009

وهنا كدت ان اغير رأى فالشراء لكن مندوب المبيعات اعطانى الافراج الجمركى وكان موديل السيارة

بة 2010 و( الجمارك مش بتجامل حد ) كما ان السيارة مختلفة عن موديل 2009 وكمان شفت موديل 2009

كان مكتوب علية انتاج سبتمبر 2008 ودة اكد لى الكلام كما ان المنطق بيقول اننا لسة فى سنة 2009 كيف يكون

الانتاج 2010 !! وطبعا ً الورق الخاص بالشراء كان كلة وكمان الرخصة بعد كدة كانت 2010

بالمناسبة انا لما استلمت العربية شفت كل حاجة ويارت انت كمان تشوف انتاج الكاوتش والاستبن

( بيبقى بة الاسبوع والسنة وكمان البطارية بيبقى عليها تاريخ الصنع ) اعتقد ان دى الحاجات اللى ممكن

يتغير فيها وكمان تتاكد من الولاعة والكوريك والاستبن مع التشيك الكامل واعذرنى انى بكتب بسرعة

كما ان هذة تجربة شخصية انا مريت بها والرأى لك فالنهاية لان معلوماتى محدودة

فى هذا الموضوع وياريت تاخد رأى اصحاب الخبرات مع تمنياتى لك بالتوفيق
الف شكر اخى الحبيب