العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 11-01-2010, 12:59 PM
أشرف الشفقى أشرف الشفقى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: لغة إنجليزية
هواياتي: الزراعة

أشرف الشفقى is just really niceأشرف الشفقى is just really niceأشرف الشفقى is just really niceأشرف الشفقى is just really nice
افتراضي زيت الماتور 15W-50 - يعنى إيه؟

لما رحت أعمل صيانة ال100 كم الأولى لعربيتى ال i10 الجديدة فى فرع قليوب حطولى زيت ماتور مكتوب عليه 15W-50، يعنى إيه الرقم ده؟

سألنى المهندس فى البداية عاوز زيت 5000 كم ولا زيت 10000 كم. قلتلوا 5000 أنا قلت علشان أعمل صيانة أول بأول بدل ما استنا. هل زيت ال 10000 أحسن من زيت ال 5000 كم؟ غير إنه بيقعد مدة أطول يعنى، هل هوة أحسن فى الآداء أو أحسن للماتور؟

لما بسوق بالليل بحسن إن العربية ناعمة وحلوة، لما بسوق الظهر بحس إنها مش بنفس النعومة والحلاوة. فى البداية كنت بفتكر إن ده مجرد تهيؤات، لكن بعد ما فكرت فى عملية الزيت ده وأرقامه قلت جايز الزيت بالليل بيكون لزوجته أعلى والماتور بيكون مبسوط ووقت الظهر بيكون الدنيا حر والماتور الزيت فيه لزوجته منخفضة والماتور مش معموله لوبريكيشن كويس.

محتاج حد خبرة يفهمنى إيه أرقام الزيت ده علشان أفهم القصة.

على فكره، هما حطولى زيت شيل، رغم إن من جوايا حاسس إن كان نفسى فى موبيل. وأول لما حطوه حسيت بزنة فى دواسة البنزين وأنا بدوس عليها، بس مع الوقت الزنة ده خفّت واختفت. نفسى المرة الجاية أحط زيت موبيل مش شيل.

Hyundai i10 in Egypt
http://i10egypt.blogspot.com
قديم 18-02-2010, 02:25 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: زيت الماتور 15W-50 - يعنى إيه؟

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=15873

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 06-01-2012, 11:25 PM
احمد ابوفايد احمد ابوفايد غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير الى الله
التخصص العملى: مرشد سياحي

احمد ابوفايد is a jewel in the roughاحمد ابوفايد is a jewel in the roughاحمد ابوفايد is a jewel in the rough

يا حاج انا والله سمعت كتير وقليل عن الزيوت وثبتلي ان الموضوع كله دعاية بمعنى ان موبيل مثلا بتعمل دعاية بملايين الملايين فبالتالي بتغلي على الزبون.. بس في زيوت زي مصر مثلا سعرة رخيص وبرضه مش بطال دا عشان اصلا مبيعملش اعلانات.. وصدقني مصر او شيل او توتال كله تقريبا واحد بس حاول تستقر على نوع معين ومتغيرش كتير
قديم 01-02-2012, 11:16 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

الأرقام دي تصنيف للزوجة الزيت

لو عايز تعرف معلومات أكتر بشكل مبسط... ممكن تدخل على الموضوع ده
http://masrmotors.com/vb/showthread....744#post553744

وادعيلي

...
قديم 01-02-2012, 12:04 PM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute

انا اعرف ان لزوجة الزيت تستحمل حتى 50 درجة للجو بلاس او ماينص والله اعلم

geologist the best