العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 06-01-2010, 05:32 PM
الصورة الرمزية funnymickey
funnymickey funnymickey غير متواجد حالياً
من انا؟: صبحي

funnymickey is a jewel in the roughfunnymickey is a jewel in the roughfunnymickey is a jewel in the roughfunnymickey is a jewel in the rough
افتراضي حيره بسبب الكريستاله

احلي سلام علي احلي ناس في المنتدي
انا اخوكم صبحي
من القاهره
وواقع في حيره شديده جدا
بسبب اسعار الكريستاله في السوق
بجد زهقت من الناس المبالغه في سعرها اوي اوي
يعني انا من خلال الحاجات اللي قريتها هنا معاكو
لاحظت ان افضل كريستاله تتجاب glx 2000 او 1999
طيب اوكي
دورت
لقيت اقل حاجه مثلا بنتكلم في 47 والمفروض ان دي حاله تعبانه
علي كونتاكت كار وسوق السيارات يوم الجمعه الاسعار دي
ولاحظت ان الناس اللي علي كونتاكت اغلبهم هما هما بتوع السوق
وطالبين بقي اسعار خرافيه
50 51 كده
والله اعلم بحاله العربيه وصراحه بقي انا شفت عربيات من اللي معروضه دي وبصيت فيها وانا مدفعش فيها اكتر من 40 وده بالعين المجرده كده مجرد بصه وانا مبفهمش اصلا في العربيات ما بالك بقي اما تتترفع
وناس بقي حاطه اسعار عجيبه 66 و58
ومش قادر افهم يعني علي ايه
مهما كان العربيه موديلها من 10 سنين
يعني قديمه
ازاي طالبين الاسعار دي مهما كانت الحاله
انا بجد مش عارف اوصل لكريستاله حلوه بسعر كويس
علي فكره انا كلمت همام اللي في صقر قريش امبارح وقاللي ال2000 تعمل في حدود 45 والراجل ده فعلا محترم جدا وتسلم ايد اللي دلني عليه
مش عارف ازاي
مع اني شايف ال2000 كله مش اقل من 50
وممكن تبقي حالات تعبانه
انا بجد مش عارف اعمل ايه
انا فعلا ابتديت اكنسل الموضوع وادور علي عربيه تانيه بالفلوس الي معايا
انا مقدرش ازود عن 50
وخايف اجيب كريستاله وادفع ال50 وتيجي تحتاج مصاريف مش حقدر اعمل فيها حاجه فعلا وحركنها
يبقي حرام ابقي جايب عربيه جديده واركنها
تاني حاجه بقي انا خايف من موتور العربيه
لانه 1300 وطبعا لو متهان ولا ضعيف ولا ماشي كتير مش حيدي كفاءه للتكييف
سؤالي بقي
لو ملقيتش كريستاله بالسعر اللي انا عاوزه
اجيب ايه
انا فكرت اجيب كيا سيفيا 99 او 2000تجميع كوري وحتبقي كويسه
وحاله وكبيرها اوي 48
انا بعشق حاجه اسمها كريستاله
وبحب شكلها جدا
بس ما باليد حيله في الاسعار المبالغ فيها دي

ياريت اقتراحتكم كده وفكروا معايا تعملوا ايه لو معاكو 50000 الف اقصي تقدير وده بالعافيه كمان
تجيبوا ايه
ملحوظه
معروض عليا كريستاله 97 ب43 وخايف تكون حالتها بقي تعبانه واعاني من اللي خايف منه واقعد اصرف عليها وبتاع
ده غير انها مش كامله ناقصها ازاز كهربا
انا رغيت كتير وصدعتكو معايا بس انا فعلا في حيره كبيره ومش عارف اعمل ايه
قديم 06-01-2010, 06:38 PM
m.aligamal m.aligamal غير متواجد حالياً

m.aligamal will become famous soon enough
افتراضي رد: حيره بسبب الكريستاله

يباشا اتكل على الله و هات كريستاله و لن تندم باذن الله بس تاكد من الامور الاتيه
اولا العربيه فبريكا دواخل و مش مهم رشه بره ولا لا عشان مش معقول عربيه بقالها 12 سنه و فبريكا كامله الا بقا لو كانت مش بتمشى
ثانيا اكشف على كبس الموتور و اتاكد انه مش مرشح زيت و جرب قيادته و شوف بنفسك تسارعه و نعومه النقلات معاك لان العربيه دى بالذات ناعمه جدا
ثالثا:ليس هناك ما يمنع من انك تبص عالعفشه كامله و دى هتعرفها عن طريق عفشجى يبصلك عليها او انك سايق و مش سامع اى خبط او رزع فى العربيه و بالمره تبص عالكاوتش و حالته لان الكاوتش لو عايز يتغير هيعدى الالف جنيه
رابعا الصالون و حالته يعنى ميكنش متبهدل و الكراسى تعبانه يكون معقول اذا لاقيت الحاجه دى اتكل على الله و اقصى مبلغ تدفعه 48 الف بالحاله الممتازه غير كده لو مصمم عالعربيه يبقى تنزل فى السعر للحد الى يسمح بترويش العربيه بمعنى انك لو هترش بره نزل من 500 الى 1000 ولو هتعمل كسوه للصالون نزل 400 لو كاوتش تنزل 500 لو عفشه مساعد او كوبلن تنزل 400 او 200 للكوبلن باختصار العربيه باقل فلوس بتتشد و قطع غيارها متوافره و رخيصه و عربيه بريستسج و شكل و اداء و تقلقش من 1300 موتور بتاعها كويس جدا عن تجربه و سحبها ممتاز مش هتحس انها 1300 ابدا وحاجه اخيره و ميزه فيها مش عيب انك ممكن تمشيها 80 ايوه بنزين 80 و شغاله معايا و الحمد لله لا يوجد مشاكل منها بس استنضف بنزينه و متغيرش غير فيها وبتعمل معايا الكريستاله و اوتو كمان على بنزين 80 حوالى 200 حوه و بره مجربتش على سريع فى الصفيحه طبعا وصدقنى لن تندم عليها ابدا
قديم 06-01-2010, 06:54 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

باشا لو انت قلقان من الكريستاله اللى هى فعلا اسعارها مبالغ فيها اوى
يعنى حقيقى العربيه حلوه انما مش عارف ليه الناس بتبالغ فى سعرها
ممكن تجيب
كيا سيفيا عربيه جميله
نوبيرا 2001 2002 بس الكورى (نوبيرا 2)
نيسان صنى 99 (عربيه حكايه وفى رأى الشخصى هى احسن من الكريستاله)
رينو كليو وهتكون موديل حديث يعنى ممكن فى حدود ال50 تجيب واحده 2006 كويسه
اعتقد ان دى افضل عربيات فى الفئه السعريه دى(بالاضافه للكريستاله)
حضرتك ممكن تقارن بينهم من كل النواحى وربنا يوفقك بأذن الله للخير

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 06-01-2010, 06:58 PM
osama_ruan osama_ruan غير متواجد حالياً

osama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of light

نصيحة هات لانوس 2006 او 2007 كاملة فبريقة برة وجوة بالمبلغ دة وادعيلي وسيبك من العربية الي بقالها عشر سنين ماشية وادعيلي
قديم 06-01-2010, 07:43 PM
الصورة الرمزية funnymickey
funnymickey funnymickey غير متواجد حالياً
من انا؟: صبحي

funnymickey is a jewel in the roughfunnymickey is a jewel in the roughfunnymickey is a jewel in the roughfunnymickey is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.aligamal مشاهدة المشاركة

يباشا اتكل على الله و هات كريستاله و لن تندم باذن الله بس تاكد من الامور الاتيه
اولا العربيه فبريكا دواخل و مش مهم رشه بره ولا لا عشان مش معقول عربيه بقالها 12 سنه و فبريكا كامله الا بقا لو كانت مش بتمشى
ثانيا اكشف على كبس الموتور و اتاكد انه مش مرشح زيت و جرب قيادته و شوف بنفسك تسارعه و نعومه النقلات معاك لان العربيه دى بالذات ناعمه جدا
ثالثا:ليس هناك ما يمنع من انك تبص عالعفشه كامله و دى هتعرفها عن طريق عفشجى يبصلك عليها او انك سايق و مش سامع اى خبط او رزع فى العربيه و بالمره تبص عالكاوتش و حالته لان الكاوتش لو عايز يتغير هيعدى الالف جنيه
رابعا الصالون و حالته يعنى ميكنش متبهدل و الكراسى تعبانه يكون معقول اذا لاقيت الحاجه دى اتكل على الله و اقصى مبلغ تدفعه 48 الف بالحاله الممتازه غير كده لو مصمم عالعربيه يبقى تنزل فى السعر للحد الى يسمح بترويش العربيه بمعنى انك لو هترش بره نزل من 500 الى 1000 ولو هتعمل كسوه للصالون نزل 400 لو كاوتش تنزل 500 لو عفشه مساعد او كوبلن تنزل 400 او 200 للكوبلن باختصار العربيه باقل فلوس بتتشد و قطع غيارها متوافره و رخيصه و عربيه بريستسج و شكل و اداء و تقلقش من 1300 موتور بتاعها كويس جدا عن تجربه و سحبها ممتاز مش هتحس انها 1300 ابدا وحاجه اخيره و ميزه فيها مش عيب انك ممكن تمشيها 80 ايوه بنزين 80 و شغاله معايا و الحمد لله لا يوجد مشاكل منها بس استنضف بنزينه و متغيرش غير فيها وبتعمل معايا الكريستاله و اوتو كمان على بنزين 80 حوالى 200 حوه و بره مجربتش على سريع فى الصفيحه طبعا وصدقنى لن تندم عليها ابدا
ميال لرأيك جدا جدا وفعلا عن تجارب الناس هنا ملاحظ ان قطع الغيار رخيصه فعلا
وحتتشد بسهوله ولكن اللي مخوفني اني افتقر للخبره في العربيات
والفرصه ان الواحد يطمن للعربيه صعبه يعني مش ممكن حد حيرضي ييجي معايا للعفشجي والميكانيكي والبنزينه عشان اشتري منه
وفي الحاله دي سهل جدا يضحك عليا واشيل العربيه بقي وساعتها حقعد اصرف عليها طول حياتي بس يعني
الكريستاله عربيه بحبها من صغري وفعلا نفسي اشتريها بس خايف ومقلق فعلا ده غير الاسعار اللي فوق قدرتي الماديه وشكرا ليك بجد علي رأيك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

باشا لو انت قلقان من الكريستاله اللى هى فعلا اسعارها مبالغ فيها اوى
يعنى حقيقى العربيه حلوه انما مش عارف ليه الناس بتبالغ فى سعرها
ممكن تجيب
كيا سيفيا عربيه جميله
نوبيرا 2001 2002 بس الكورى (نوبيرا 2)
نيسان صنى 99 (عربيه حكايه وفى رأى الشخصى هى احسن من الكريستاله)
رينو كليو وهتكون موديل حديث يعنى ممكن فى حدود ال50 تجيب واحده 2006 كويسه
اعتقد ان دى افضل عربيات فى الفئه السعريه دى(بالاضافه للكريستاله)
حضرتك ممكن تقارن بينهم من كل النواحى وربنا يوفقك بأذن الله للخير
انا بحب السيفيا وشكلها حلو بس مش اد ما بحب الكريستاله اما النوبيرا فبكرهها جدا وعربيه خفيفه
النيسان بما انها ياباني طبعا فقريبه من قلبي زي الكريستاله بس ياتري دي كمان بقي اسعارها ايه وقطع غيارها عامله ايه في السوق

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osama_ruan مشاهدة المشاركة

نصيحة هات لانوس 2006 او 2007 كاملة فبريقة برة وجوة بالمبلغ دة وادعيلي وسيبك من العربية الي بقالها عشر سنين ماشية وادعيلي
يعني اما نحط اللانوس والكريستاله في مقارنه مع بعض اللانوس تكسب؟
رأيي لا
واحب اعرف ليه اخترت اللانوس بالذات