العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 05-01-2010, 03:30 PM
الصورة الرمزية مظهر صفوت
مظهر صفوت مظهر صفوت غير متواجد حالياً
من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مخرج بالتليفزيون المصرى
هواياتي: القراءة.. وتشجيع الاهلى بجنووووووون

مظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud of
سؤال حول الرخصة للمعوق

لى صديق عنده شلل اطفال فى ساقه اليسرى. واشترى سيارة فيرنا اوتوماتيك ويريد ان بستخرج رخصة قيادة خاصة له. البعض افتى له بأنه لابد ان يعمل كومسيون طبى وهو خايف لحسن الكومسيون يقول انه لابد ان يقود سيارة مجهزة وهو اشترى السيارة بالفعل. البعض الاخر قال له انت تروح تعمل الاجرائات العادية وهاتدخل الامتحان بعربيتك وهاتنجح وانتهى الامر!!! مع العلم ان اعاقته مش قوية وغير مؤثرة ابدا على حياته خالص وبيسوق كويس لكنه خايف من تعنت المرور والقوانين المتخلفة. وبعدين السيارة اوتوماتيك متناسبة مع حالته جدا!! والذى دفعه لعدم شراء سيارة مجهزة انهم قاللوا له ان التصريح يخرج لحالته بسيارة مانيوال ويركب لها الجهاز لان الاوتوماتيك لا يخرج تصريحه الا للذى عنده بتر فى ساقه_عافانا الله_ لذلك هو اخدها من قاصيرها واشترى الاوتوماتيك. لكن اولاد الحلال خوفوه من الرخصة وقاللوا ان القومسيون هايرفض انه يسوق الا عربية مجهزة. وهو الان فى حالة نفسية مش كويسة .لذلك ارجو من اخوتى فى المنتدى المشاركة بأى معلومة للطمأنة او ماذا يفعل بالظبطptmnlo123per144
قديم 05-01-2010, 03:45 PM
KDL KDL غير متواجد حالياً
من انا؟: احب كل من هم فى مثل اعاقتى
التخصص العملى: لايوجد لا انى من
هواياتي: التاليف والقيادة على سياره مجهزة

KDL will become famous soon enough
افتراضي رد: سؤال حول الرخصة للمعوق

انا موعق قول لصحبك انه يروح على بركة الله ولو معه فلوس حيمشى الموضوع اسرع مما يتخيل المرور التابع له هذا الشاب ايه
قديم 05-01-2010, 03:51 PM
الصورة الرمزية مظهر صفوت

مظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة KDL مشاهدة المشاركة

انا موعق قول لصحبك انه يروح على بركة الله ولو معه فلوس حيمشى الموضوع اسرع مما يتخيل المرور التابع له هذا الشاب ايه
اشكرك على الرد صديقى هذا فى الصعيد . ولكن ارجو ان تقول لى تجربتك حتى احكيها له
قديم 05-01-2010, 11:23 PM
الصورة الرمزية مظهر صفوت

ptmnlo123per172 اين خبراء المرور فى المنتدىptmnlo123per172 طيب حتى تعليق واحد ptmnlo123per1127 طيب نصيحةptmnlo123per1146 منظرى بكره مش كويسptmnlo123per156
قديم 06-01-2010, 03:02 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

هو المشكله انه كان لازم يطلع الرخصه قبل ما يشتري العربيه
مش يجيب العربيه و يدخل في الموال دا.
المهم دلوقتي يروح المرور و يحاول يطلع الرخصه و في الغالب مش حتطلع
لو حصل كده ياخد بعضه علي الكمسيون الطبي
و هناك من الصعب اساسا انه ياخد جواب طبي يفيد انه معاق لان الموضوع دا مشدود عليه اوي اليومين دول
و يتكلم مع الدكتور و يشرح ظروفه و ممكن يطلع جواب من عندهم انه لا مانع من قياده سياره عاديه غير مجهزه
و يروح المرور يطلع الرخصه من غير مشاكل.
دول الخطواط القانونيه اللي يمشي عليها
فرضا انهم في القمسيون اخرجوا له شهاده تفيد انه محتاج سياره مجهزه
في الحاله دي يركب الجهاز و يطلع الرخصه او يدخل مدرسه معاقين في المرور و يمشي بالعربيه من غير جهاز
قليل لما ظابط حيوقفه اساسا و يقوله انت ماشي من غير جهاز
و بالتوفيق ان شاء الله

حـازم خـضـر