العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 03-01-2010, 03:46 AM
a77med a77med غير متواجد حالياً

a77med is on a distinguished road
عندى شوية استفسارات ياريت حد من الشباب الخبرة او اصحاب التجارب يفيدونى بيها ولكم جزيل الشكر

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الحقيقة بما انى مبتدء لسه فى حوار العربيات فقررت اجيب وابدأ بحاجه صغيرة على قدى ولو نفترض 128 ولكن كان عندى شوية استفسارت ياريت اى حد من الاخوة الافاضل اصحاب التجارب والخبرة يفيدونى فيها

وهيا كنت محتاج اعرف سعر الجنوط الاسبور جديدة مقاس 13 او 14 بتتراوح من كام الى كام ؟

بخصوص برده البطاريات الجافه هل ينفع تركب على ال 128 او على العربيات القديمة عامه ام لا ؟؟ وياترى سعرها كام ؟

بالنسبة برده للماتور الاستيراد ال 1300 الفيات سعره عامل كام بالفتيس ال5 غيار ؟؟؟

ياريت برده لو اعرف العفشة الرياضيه بتتكون من ايه بالظبط ؟؟ يعنى سوست ومساعدين وخلاص ولا حاجات تانيه كمان ؟؟ وياترى دى تكلفتها كام لو جديدة ؟

اسف جدا على الاطاله ولكن انا حبيت اسال الاول بحيث انا نفسى فى عربيه تكون مريحه بالنسبة وحتى لو هصرف فى الاول شوية ولكن هتعقد معايا مش اقل من 3 سنين

شكرا ليكم وفى انتظار ردودكم
قديم 03-01-2010, 04:24 PM
الصورة الرمزية tareksakr
tareksakr tareksakr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: التسويق القاري
هواياتي: السيارات القراءة

tareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عندى شوية استفسارات ياريت حد من الشباب الخبرة او اصحاب التجارب يفيدونى بيها ولكم جزيل الشكر

[وهيا كنت محتاج اعرف سعر الجنوط الاسبور جديدة مقاس 13 او 14 بتتراوح من كام الى كام ؟
من 800 الي 1200
بخصوص برده البطاريات الجافه هل ينفع تركب على ال 128 او على العربيات القديمة عامه ام لا ؟؟ وياترى سعرها كام ؟
ممكن جدا وسعرها من 300 ل500 حسب النوع
بالنسبة برده للماتور الاستيراد ال 1300 الفيات سعره عامل كام بالفتيس ال5 غيار
موتور ال128 1300 بالفتيس بيعمل حوالي 2000 2200 جنيه وممكن برضه تركنب موتور ريجاتا 1300
ياريت برده لو اعرف العفشة الرياضيه بتتكون من ايه بالظبط ؟؟ يعنى سوست ومساعدين وخلاص ولا حاجات تانيه كمان ؟؟ وياترى دى تكلفتها كام لو جديدة
السوست والمساعدين الرياضية بيتراوح سعرهم بين 2500 ل3500جنيه زي الكوني
والسلام
قديم 03-01-2010, 10:26 PM
الصورة الرمزية dego_story
dego_story dego_story غير متواجد حالياً
التخصص العملى: كلية تجارة

dego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عندى شوية استفسارات ياريت حد من الشباب الخبرة او اصحاب التجارب يفيدونى بيها ولكم جزيل الشكر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tareksakr مشاهدة المشاركة

[وهيا كنت محتاج اعرف سعر الجنوط الاسبور جديدة مقاس 13 او 14 بتتراوح من كام الى كام ؟
من 800 الي 1200
ممكن جدا وسعرها من 300 ل500 حسب النوع
بالنسبة برده للماتور الاستيراد ال 1300 الفيات سعره عامل كام بالفتيس ال5 غيار
موتور ال128 1300 بالفتيس بيعمل حوالي 2000 2200 جنيه وممكن برضه تركنب موتور ريجاتا 1300
ياريت برده لو اعرف العفشة الرياضيه بتتكون من ايه بالظبط ؟؟ يعنى سوست ومساعدين وخلاص ولا حاجات تانيه كمان ؟؟ وياترى دى تكلفتها كام لو جديدة
السوست والمساعدين الرياضية بيتراوح سعرهم بين 2500 ل3500جنيه زي الكوني
والسلام
بجد معلومات واسعار تمام شكر ليك على الرد الاكتر من روعة
قديم 04-01-2010, 10:48 AM
a77med a77med غير متواجد حالياً

a77med is on a distinguished road

شكرا جدا يا استاذ طارق على ردك وافادتك وبارك الله فيك
تقبل ودى وتقديرى
قديم 04-01-2010, 11:15 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a77med مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الحقيقة بما انى مبتدء لسه فى حوار العربيات فقررت اجيب وابدأ بحاجه صغيرة على قدى ولو نفترض 128 ولكن كان عندى شوية استفسارت ياريت اى حد من الاخوة الافاضل اصحاب التجارب والخبرة يفيدونى فيها

وهيا كنت محتاج اعرف سعر الجنوط الاسبور جديدة مقاس 13 او 14 بتتراوح من كام الى كام ؟
بتبدا من 600 وانت طالع

مالهاش علاقة العربية قديمة او جديدة وسعرها حوالى 350 ل 550 تقريبا

بالنسبة برده للماتور الاستيراد ال 1300 الفيات سعره عامل كام بالفتيس ال5 غيار ؟؟؟
مش عارف بصراحة السعر بتاع المواتير الاستعمال بس تقريبا 3 او 4 الاف مش متاكد

ياريت برده لو اعرف العفشة الرياضيه بتتكون من ايه بالظبط ؟؟ يعنى سوست ومساعدين وخلاص ولا حاجات تانيه كمان ؟؟ وياترى دى تكلفتها كام لو جديدة ؟

ماعنديش فكرة خالص

اسف جدا على الاطاله ولكن انا حبيت اسال الاول بحيث انا نفسى فى عربيه تكون مريحه بالنسبة وحتى لو هصرف فى الاول شوية ولكن هتعقد معايا مش اقل من 3 سنين

اى عربية مستعملة لازم تصرف شوية فى الاول عشان تستريح بعدين ودى وجهة نظرى

شكرا ليكم وفى انتظار ردودكم
وشكرا ليك وانا حاولت اساعدك بقدر استطاعتى وشكرا ليك وبالتوفيق