العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 23-12-2009, 05:11 PM
AAAH AAAH غير متواجد حالياً

AAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the rough
افتراضي لو الموتور خفيف ممكن اشتغل بيه قد ايه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخوه الكرام
اشتريت عربية وصاحبها قاللى الموتور خفيف شويه ومحتاج طقم شنبر بس هو شغال زى الفل
انا لسه جديد فى السواقة فمش عايز اخش فى قصة نص عمرة دلوقت الا لما اظبط حالى فى السواقة شويه
المهم انا ممكن اشتغل بالموتور ده على حالته قد ايه وقت؟ واستنى عليه لحد ما يوقف خالص والا اعمله بعد وقت معين؟
افيدونا افادكم الله
قديم 23-12-2009, 06:07 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لو الموتور خفيف ممكن اشتغل بيه قد ايه

شوف كلمة الموتور خفيف دى كلمه مطاطه ! ممكن يكون المقصود بيها ان الموتور لم يعد يعطى أحصنه

بنفس القوه التى كان يعطيها و هو جديد ! و يمكن مجرد كلام علشان يكسب ثقتك !

لكن لو خلعت بوجيه و لقيت عليه زيت أو السياره بتعمل دخنه من الشكمان مع ريحة زيت محروق!
أو لو بتقيس الزيت كل يومين تلاته وتلاقيه بينقص ! ptmnlo123per1106يبقى ما تستناش عليها ولا يوم !
و خساره من أساسه شرائها خاصة وانك بتقول ما معناه ان ليس لك خبره فى السيارات و ح تتلطم عند

الميكانيكيه !

Dr. Bolbolab ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 23-12-2009, 08:44 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

زى ماقال الدكتور خفيف ديه بتفرق من حالة للتانية بس على كلام الميكانيكى لو خفيف شوية مفيش مشكلة تمشى بيه على كده لحد ما تتمكن فى السواقة وتشوف عاوز تعمل ايه فى العربية متقلقش يعنى انا لى صاحب مشى سنتين بماتور 128 خفيف جددداً ومش مشى كمان ده كان بيجرى وصاحب تانى قعد سنتين تلاتة برضو بريجاتا موتورها عايز عمرة كاملة وبرضو كان بيتعامل مع العربية بعنف وبيعمل بيها فى اليوم اكتر من 100 كم بس الحق يتقال بتاع الريجاتا ده الموتور بتاعة منفعش تانى
فباختصار مفيش مشكلة انك تمشى بيها شهور ومن غير قرص جامد طبعاً وممكن تقيس كبس الموتور علشان تبقى متابع حالتة بشكل اكثر دقة وبرضو تغيير طقم الشنبر مش عمرة بالمعنى فمتقلقش منها برضو غير طقم الشنبر والجوانات وهتحس بفرق اداء ايجابى فى الموتور ومش هتبقى فتحت على نفسك فتحه برضو

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 23-12-2009, 09:28 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute

موتور خفيف
تقدر تمشي بيه لغاية لما ميرضاش يدور
المهم تزود الزيت باستمرار
قديم 24-12-2009, 01:21 AM
AAAH AAAH غير متواجد حالياً

AAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

شوف كلمة الموتور خفيف دى كلمه مطاطه ! ممكن يكون المقصود بيها ان الموتور لم يعد يعطى أحصنه

بنفس القوه التى كان يعطيها و هو جديد ! و يمكن مجرد كلام علشان يكسب ثقتك !

لكن لو خلعت بوجيه و لقيت عليه زيت أو السياره بتعمل دخنه من الشكمان مع ريحة زيت محروق!
أو لو بتقيس الزيت كل يومين تلاته وتلاقيه بينقص ! ptmnlo123per1106يبقى ما تستناش عليها ولا يوم !
و خساره من أساسه شرائها خاصة وانك بتقول ما معناه ان ليس لك خبره فى السيارات و ح تتلطم عند

الميكانيكيه !

Dr. Bolbolab ptmnlo123per122
شكرا يا دكتور على اهتمامك
وعلى فكره العربيه فبريكة تماما وموديل 95 وصاحبها كان بيسافر بيها كل فتره وبيركنها سواء هنا او هناك والعربيه عامله 160000 كيلو فقط
والقصة ان لما الميكانيكى كان بيبص عليها وفتح الكبوت ودور العربيه قعد يقرص جامد على البنزين فترة طويله لحد ما طلع دخنة بسيطة جدا لا تكاد ترى ويناءا عليه قال المكنه خفيفة وقاللى امشى بيها كده حوالى ست شهور واعملك نص عمره بس حاسس ان موضوع الست شهور ده عشان عايز يعمل شغل مش اكتر والله اعلى واعلم