العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 12-12-2009, 05:28 PM
shooter123 shooter123 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير شركة دعاية واعلان

shooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant future
افتراضي الفتيس الاوتوماتيك - اسئله وحلول

الاخ العزيز ابو نورا
اولا اشكرك شكر عميق من كل قلبي لانك فعلا بتخدم الناس كلها هنا وبدون انتظار لكلمة شكر علي مجهوداتك الكبيرة
انا عندي لك استفسار عاجل وارجو الرد عليا بسرعه قبل ما ابوظ الفتيس
الحكاية بقي يا سيدي انا عايز افهم الاوتوماتيك ده ااقدر احافظ عليه ازاي؟ انا عربيتي مكواة 2003 كاملة اوتوماتيك موتور 1300 زي ما حضرتك عارف مفيش مكواة 1600 المهم عايز اعرف طريقة القيادة المثالية مع العلم اني علطول ماشي علي ال D حتي علي السريع وبمشي عليه 160 عادي بس لما اجي مثلا اغير من D الي R بحس بنغهع في العربية ده يا تري ليه؟ تاني حاجة اثناء النقل من الاول الي التاني وانا ماشي علي الD بحس بفصلة في الفتيس يا تري ده عيب ولا ايه؟؟؟؟
واثناء الوقوف في الاشارات مثلا بحط الفتيس علي P ولما اجي اطلع برجع علي ال D بحس برده ان العربية بتشب للامام فبحكمها بالفرامل
معلش انا طولت بس من العشم والله
وتحياتي ليك
قديم 12-12-2009, 08:08 PM
Hoooba90 Hoooba90 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب فى كلية صيدلة
هواياتي: DJ/Producer

Hoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to beholdHoooba90 is a splendid one to behold
افتراضي رد: الفتيس الاوتوماتيك - اسئله وحلول

فى إنتظار الرد ...

إرفع رأسك يا مصرى .... إحنا إللى حررنا بلدنا بأيدينا

My Fan Page ,Check and Share:
http://www.facebook.com/pages/E-kOr/289918907310?ref=ts

قديم 16-12-2009, 01:09 AM
الصورة الرمزية gtr
gtr gtr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: دعم فني للحاسوب
هواياتي: الشعر

gtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of light

حياك الله عزيزي.
أولاً, أنا في السعودية و لم أفهم اللقب (مكواة) .. أرجو أن تثقفني.

ثانيًا, أن سويت توضيب (عمرة كما تسمونها على ما أظن) للفتيس الأوتوماتيك عندي. و الفضاوة أثناء التنقيلات هي بسبب الحساسات. و هذا يظهر بالتأكيد في فحص الكمبيوتر.

و أنا لدي سؤال لك: هل تشعر أن الفتيس يفضي على الانعطافات و يزداد وضوحًا إذا كانت قوية ؟
إذا كان كذلك فهنا نقص في الزيت.

و سؤالي الثاني لك و هو الأهم: كم كيلومتر صرت ماشي بدون ما تغير زيت الفتيس ؟؟؟
و أنا بانتظار أن تحدد لي نوع سيارتك المكواة المجهولة بالنسبة ليptmnlo123per111 حتى أعطيك العمر الافتراضي للزيت حسب السيارة.

أنتظر ردك أخي الكريم.
قديم 16-12-2009, 08:58 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shooter123 مشاهدة المشاركة

الاخ العزيز ابو نورا
اولا اشكرك شكر عميق من كل قلبي لانك فعلا بتخدم الناس كلها هنا وبدون انتظار لكلمة شكر علي مجهوداتك الكبيرة
انا عندي لك استفسار عاجل وارجو الرد عليا بسرعه قبل ما ابوظ الفتيس
الحكاية بقي يا سيدي انا عايز افهم الاوتوماتيك ده ااقدر احافظ عليه ازاي؟ انا عربيتي مكواة 2003 كاملة اوتوماتيك موتور 1300 زي ما حضرتك عارف مفيش مكواة 1600 المهم عايز اعرف طريقة القيادة المثالية مع العلم اني علطول ماشي علي ال D حتي علي السريع وبمشي عليه 160 عادي بس لما اجي مثلا اغير من D الي R بحس بنغهع في العربية ده يا تري ليه؟ تاني حاجة اثناء النقل من الاول الي التاني وانا ماشي علي الD بحس بفصلة في الفتيس يا تري ده عيب ولا ايه؟؟؟؟
واثناء الوقوف في الاشارات مثلا بحط الفتيس علي P ولما اجي اطلع برجع علي ال D بحس برده ان العربية بتشب للامام فبحكمها بالفرامل
معلش انا طولت بس من العشم والله
وتحياتي ليك
السلام عليكم يا باشا ... اللى بيحصل ده عادى فى الجير الاتوماتك من حيث ان العربية بتشب لما تنقل بين النقلات و عادى انك تمشى على D على اى سرعة
اما الفصلة اللى بين الاول و التانى ممكن تكون محتاج عيار للجير أو تغيير زيت أو مشكلة فى الحساسات.. و نصيحة ماتسكتش عليها لأنها ممكن تزيد و تضطر تفك الجير كله و تعمله تجفيت .. يعنى عمرة كاملة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gtr مشاهدة المشاركة

حياك الله عزيزي.
أولاً, أنا في السعودية و لم أفهم اللقب (مكواة) .. أرجو أن تثقفني.

ثانيًا, أن سويت توضيب (عمرة كما تسمونها على ما أظن) للفتيس الأوتوماتيك عندي. و الفضاوة أثناء التنقيلات هي بسبب الحساسات. و هذا يظهر بالتأكيد في فحص الكمبيوتر.

و أنا لدي سؤال لك: هل تشعر أن الفتيس يفضي على الانعطافات و يزداد وضوحًا إذا كانت قوية ؟
إذا كان كذلك فهنا نقص في الزيت.

و سؤالي الثاني لك و هو الأهم: كم كيلومتر صرت ماشي بدون ما تغير زيت الفتيس ؟؟؟
و أنا بانتظار أن تحدد لي نوع سيارتك المكواة المجهولة بالنسبة ليptmnlo123per111 حتى أعطيك العمر الافتراضي للزيت حسب السيارة.

أنتظر ردك أخي الكريم.
اخونا الحبيب من السعودية .. معلهش انا عارف ان كلمة (مكواة ) فى السعودية لها معنى اخر
أما فى مصر معناها الحرفى (هى الشى الذى يتم به كى و فرد الملابس اسمها قوتى تقريبا عندكم فى السعودية )
و اخونا الكريم يقصد بالسيارة المكواة هى (اللانسر الشكل اللى هو كان سنة 2001 و 2002)

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 16-12-2009, 11:35 AM
nodey nodey غير متواجد حالياً

nodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura about

اخي العزيز اللي من السعودية ارجو من حضرتك تفسير هذه المشكلة عندي بالجير الاتوماتيك لسيارة رينو كليو 2004 /1400س س
المشكلة هي انه لو السيارة مازالت باردة في اول السير وادعس جامد علي البنزين ينقل الجير نقله والثانية ويجي بالثالة يتأخر ثم ينطقفزة كدا وتثبت السرعة بتاعت السيارة والار ام يزيد بدون زيادة السرعة وتظهر كلمة بالانجليزية في التبلوه ( اتو) علي شكل علامة الجير
مع العلم اني مغير الزيت من حوالي 2000 ك
تقبل وافر احترامي