العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 04-12-2009, 12:54 AM
الصورة الرمزية flashfox
flashfox flashfox غير متواجد حالياً
من انا؟: fox

flashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of light
تقييم اللوجان

كلنا دلوقتي شايفين اللوجان انتشرت في الشوارع ل3 اسباب تقريبا
1السعر
2الكماليات
3الصاج والعفشةوالموتور

وطبعا كلنا عارفين مميزتها فيارييت نيجي نقيمها بالنسبة لللانوس والفيرنا و الاسبرانزا
ودة طبعا لانهم المنافسين علي الساحة المصرية

وانا اول واحد يصوت ان اللوجان هي الافضل بحيث ان اللانوس واطية وعفشتها مش قوية وفيها عيوب تقفيل وفراملها ما بتسعفش(نظرا لفترة سواقتي ليها)
اما الفيرنا نسبيا احسن من اللانوس بس صالونها صغير و موتورها اقوي من صاجها بالنسبة ان صاجها خفيف وثابتها نسبيا متوسط
اما الاسبرانزا فانا مجربتهاش اصلا عشان اقيمها

وعاوز اشوف راي كل اللي في المنتدي عشان نقييم العربية دي صح
قديم 04-12-2009, 01:41 AM
ashraf mahmoud ashraf mahmoud غير متواجد حالياً

ashraf mahmoud is a glorious beacon of lightashraf mahmoud is a glorious beacon of lightashraf mahmoud is a glorious beacon of lightashraf mahmoud is a glorious beacon of lightashraf mahmoud is a glorious beacon of lightashraf mahmoud is a glorious beacon of light
افتراضي رد: تقييم اللوجان

معلش انا مش هخش فى التقرير دا بس انا احب اضيف ان البروتون ساجا هتتفوق على اللوجان او على الاقل هتكون منافس قوى جدا والمقارنات القادمه هتبقى بين اللوجان والساجا مش اللوجان والفيرنا واللانوس لانى من راى بعد نزول العربيه دى المقارنات هتبقى بينها وبين اللوجان فقط واستبعاد كل من فيرنا ولانوس (راحت عليهم
)
قديم 04-12-2009, 02:06 AM
DocAmro DocAmro غير متواجد حالياً

DocAmro is just really niceDocAmro is just really niceDocAmro is just really niceDocAmro is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf mahmoud مشاهدة المشاركة

معلش انا مش هخش فى التقرير دا بس انا احب اضيف ان البروتون ساجا هتتفوق على اللوجان او على الاقل هتكون منافس قوى جدا والمقارنات القادمه هتبقى بين اللوجان والساجا مش اللوجان والفيرنا واللانوس لانى من راى بعد نزول العربيه دى المقارنات هتبقى بينها وبين اللوجان فقط واستبعاد كل من فيرنا ولانوس (راحت عليهم
)
انا شفت العربية دية هيا حلوة فعلاً لاكن سعرها مبالغ فيه جداً !
سعرها برة ب 38000 MR يعني بالمصري + الجمارك المفروض سعرها لا يتعدي 38000 جنية !
+ ربح وكيل 10 الاف مثلاً رغم انه مبالغ فية برضوا المفروض ميعديش 50 الف !
مش 62 !
قديم 04-12-2009, 02:06 PM
الصورة الرمزية flashfox
flashfox flashfox غير متواجد حالياً
من انا؟: fox

flashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf mahmoud مشاهدة المشاركة

)
2 ديسمبر 2009 - 19:57

"بروتون ساجا" تنضم للعائلة الماليزية في مصر
أعلنت شركة "عز العرب" للسيارات الوكيل الحصري لسيارات "بروتون" الماليزية في مصر عن وصول سيارة جديدة لتنضم لعائلة الماركة الماليزية، وهي "بروتون ساجا".

تنتمي "بروتون ساجا" إلى فئة السيارات العائلية صغيرة الحجم، وتم تزويدها بعدد كبير من الكماليات مثل الباور و المرايات الكهـربائيــة الجانبيــه و ريموت كنتــرول وجنوط رياضية ومصابيح ضباب و وسادة هوائية واحدة للسائق.

وتبلغ سعة محرك "ساجا" الجديدة 1300 سي سي بقوة 94 حصان وتصل إلى سرعة 100 كم/ساعة من الثبات في غضون 13 ثانية.

وبلغ سعر "ساجا" المانيوال 62.900 جنيه ، بينما بلغ سعر الأتوماتيك 68.900 جنيه.

بس احنا كل اللي ممكن يخوفنا من البروتون ان كل موديلاتها شنطته صغيرة وصالونها ضيق

وياريت نشوف اراء الناس في اللوجان هل هتنتشر زي اللانوس و الفيرنا ولا هيوقفوا انتاجها واللي ليه راي يقولنا
<!-- include file="includes/comments.asp"-->

التعديل الأخير تم بواسطة flashfox ; 04-12-2009 الساعة 02:14 PM
قديم 04-12-2009, 02:52 PM
ashraf mahmoud ashraf mahmoud غير متواجد حالياً

ashraf mahmoud is a glorious beacon of lightashraf mahmoud is a glorious beacon of lightashraf mahmoud is a glorious beacon of lightashraf mahmoud is a glorious beacon of lightashraf mahmoud is a glorious beacon of lightashraf mahmoud is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DocAmro مشاهدة المشاركة

انا شفت العربية دية هيا حلوة فعلاً لاكن سعرها مبالغ فيه جداً !
سعرها برة ب 38000 MR يعني بالمصري + الجمارك المفروض سعرها لا يتعدي 38000 جنية !
+ ربح وكيل 10 الاف مثلاً رغم انه مبالغ فية برضوا المفروض ميعديش 50 الف !
مش 62 !

ازاى سعرها مبالغ فيه يعنى هيا مثلا مش زى الفيرنا عندك كابعاد اطول واعرض وارتفاع اعلى من الفيرنا ماتور كويس جدا استهلاك بنزين رائع لان الموتور 1300 يبقى ايه اللى يفرقها عن الفيرنا وطبعا عفشه قويه واسم محترم اشمعن الفيرنا تنزل ب 68 ومحدش يتكلم ولما دى تنزل بالسعر دا نقول عليها غاليه انا من راى ان العربيه دى هتتفوق على كل مثيلاتها من نفس الفئه السعريه