العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 28-11-2009, 02:23 AM
lomakera lomakera غير متواجد حالياً

lomakera will become famous soon enough
افتراضي مساء الانوار ؟ ممكن اقول حاجة صغيرة ؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا إسلام ولسه مشترك فى المنتدى و يشرفنى انى اشارك معاكم وارجو انكم تعتبرونى صديقكم ومعلش انا ليا سؤالين الاول : هل فى فرق بين سيارات اوروبا وسيارات مصر يعنى مثلا بى ام دابليو موديل 2004 اللى فى المانيا تختلف عن بى ام دابليو 2004 فى مصر لانى سمعت انه فى اختلاف فى المواصفات والتكنولوجيا زيى وسائل الاتصال بالقمر الصناعى و الكمبيوتر اللى بيتكلم وحاجات من دى

السؤال التانى :معلش انا عايز اعرف رأيكم فى الفرق بين بى ام دابليو موديل 2004 وميرسيدس 2004 من حيث الموتور و قوة الهيكل والعزم ومين فى رأيكم الاحسن فى موديل سنة 2004 واى فئة ؟وشكرا
قديم 28-11-2009, 02:43 AM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساء الانوار ؟ ممكن اقول حاجة صغيرة ؟

مرحبا بك صديقا عزيزا فى المنتدى
عن سؤالك الأول بالتأكيد هناك فرق بين السيارة المستوردة والتقفيل المحلى من حيث الجودة والمواصفات
كذلك الأوبشن تكون أقل عادة فى الإنتاج المحلى

قديم 28-11-2009, 04:11 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

اهلا و سهلا بك اخ اسلام معانا في مصر موتورز
بالنسبه للفرق فغالبا اجهزه الملاحه و ما الي ذلك من الكماليات
تختلف من بلد الي اخر
اما بالنسبه للجوده اكيد يوجد فروق و ليست بالكبيره لان تلك الشركات لا يمكن ان
تضحي بسمعتها من اجل التصنيع خارج حدود بلد المنشأ.
اما بالنسبه لسؤالك الثاني ارجو توضيح اي موديلات مرسيدس و بي ام محل المقارنه

حـازم خـضـر

قديم 28-11-2009, 04:14 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اهلا بيك فى مصر موتورز وكل سنة وحضرتك طيب بمناسبة عيد الاضحى المبارك

اولاً لازم بتبقى فيه فروق بين السيارات المجمعة محلياً والسيارات المجمعة فى بلد المنشاء او اى بلد اخر لان المصنع ملزم بنسبة مكون محلى ونسبة عمالة محلية تختلف عن بره ده اولاً
بالاضافة لان اى مصنع بيطلع عربياتة حسب متطلبات السوق اللى العربية رايحاله فبره مصر فى اختلاف كبير بين الموديلات وبعضها وفى موديلات كتير من العربية الواحدة وعدد التجهيزات والاوبشن اكبر ده لحد دلوقتى الخليجى بيجلنا بكماليات اكتر من المستورد لمصر مباشره

فطبعاً في فروق بس كلها فروق مش جوهرية وفى الغالب اساس العربية شاسية بلحاماته موتور بمكوناتة والات جر وعفشه هى هى نفس العربية الاختلاف بيبقى فى الاكسسوارات والفرش وممكن نظام العادم وبعض اجزاء العفشة وبرضو الموضوع نسبى ويختلف من عربية للتانية بس فى الغالب البى ام والمرسيدس والفئات العالية ديه كلها المكون المحلى مبيخرجش بره صالون العربية والتقفيل عامة بالطبع

واخيراً بالنسبة للمقارنة لازم تحدد الاول موديل وحالة العربية بدام بنقارن بين مستعمل واهم حاجة فى المستعمل تحطها فى دماغك دايما هو فرق الحالة ثم السعر بعد كده الموديل
وخاصة فى عربيات الفئة ديه لان موديل عالى بحالة وحشة او عيب مستخبى يخسر كتير اوى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 28-11-2009, 08:52 AM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

أهلا ً بيك يا استاذ اسلام
مواصفات العربيات فى اوروبا مختلفه تماماً عن مواصفات العربيات عندنا
العفشه و دائره التبريد و قوة التكييف و مواصفات الأجزاء الكاوتش و الأمان و انظمة العادم و الكماليات و مواصفات الدهان, كل بلد وكل منطقه ليها مواصفاتها حسب الجو ة اشنراطات قوانين البلد و المستوردين

اما بالنسبه لأنهى افضل bmw ولا مرسيدس فى موديلات 2004 فلازم انت تحدد انت عايز انهى فئه او معاك كام!! وان كان انا افضل ال bmw بس بشرط الحاله

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.