العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 25-11-2009, 07:09 PM
karkar karkar غير متواجد حالياً

karkar will become famous soon enough
مانيوال ولا اوتوماتيك ؟

ياجماعة انا من الزقازيق وبقت زحمة جدا" اشتري عربية مانيوال ولا اوتوماتيك احسن وايه مميزات وعيوب كل نوع ؟ وشكرا والله
قديم 25-11-2009, 07:36 PM
الصورة الرمزية oceanboy425
oceanboy425 oceanboy425 غير متواجد حالياً
من انا؟: ahmed said
التخصص العملى: شركة ادويه
هواياتي: cars

oceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مانيوال ولا اوتوماتيك ؟

لو عايز تريح دماغك من السواقة يبقى الاوتوماتيك
ولو عايز تحس انك فعلا سايق عربية يبقى المانيوال
مميزات المانيوال
1- السحب افضل
2- السرعة القصوى اكبر
3- عمر الموتور اطول لانه بيحملش على الموتور على الفاضى والمليان
4- اى عطل فى العربية ممكن تزق العربية او تتصرف عكس الاوتوماتيك لازم تصلحها مكانها
5- لو العربية صغيرة يبقى المانيوال طبعا
قديم 25-11-2009, 10:51 PM
الصورة الرمزية مظهر صفوت
مظهر صفوت مظهر صفوت غير متواجد حالياً
من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مخرج بالتليفزيون المصرى
هواياتي: القراءة.. وتشجيع الاهلى بجنووووووون

مظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud of

كبر دماغك يا كركر باشا وخليك فى الاوتوماتيك: هموم الدنيا وقلة التركيز والطرق البايظة والقوانين المتخلفة تجعل قيادتك بالمنايوال معركة حربية لها نتائج سلبية على اعصابك . لذلك خليك فى الاوتوماتيك اريح واهدأ
قديم 25-11-2009, 11:18 PM
الصورة الرمزية oceanboy425
oceanboy425 oceanboy425 غير متواجد حالياً
من انا؟: ahmed said
التخصص العملى: شركة ادويه
هواياتي: cars

oceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond repute

بصراحة بحس اللى سايق الاوتوماتيك مالوش فى السواقة اصلا طب يشد ازاى ويحرق غيارات؟
قديم 26-11-2009, 04:11 PM
الصورة الرمزية drift
drift drift غير متواجد حالياً
من انا؟: osama drift
التخصص العملى: طالب باكاديمية المستقبل
هواياتي: سباق السيارات والسرعة

drift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oceanboy425 مشاهدة المشاركة

لو عايز تريح دماغك من السواقة يبقى الاوتوماتيك
ولو عايز تحس انك فعلا سايق عربية يبقى المانيوال
مميزات المانيوال
1- السحب افضل
2- السرعة القصوى اكبر
3- عمر الموتور اطول لانه بيحملش على الموتور على الفاضى والمليان
4- اى عطل فى العربية ممكن تزق العربية او تتصرف عكس الاوتوماتيك لازم تصلحها مكانها
5- لو العربية صغيرة يبقى المانيوال طبعا
انت بتقول ان عمر المحرك بيكون اطول لانة مبيحملش علي الموتور علي الفاضي والمليان انا لا اؤيدك علي هذا الراي بل العكس صحيح الفتيس الاوتوماتيك يدي عمر اطول للمحرك لانك مش عتعرف تحرق غيارات ودة بيقصر علي عمر المحرك واستهلاك البنزين وبالنسبة للطرق المزدحمة المانيوال متعب وبيخلي الموتور يسخن وياكل بنزين وياكل في اسطوانة الدبرياج نظراا للتحميل علي الدبرياج بشكل متتكرر اما عن الفتيس الاوتو ماتيك فهو لا يحمل علي الموتور علي الفاضي والمليان لانك لما بتدوس علي الفرامل يعتبر كدة انك بتفصل الفتيس من المحرك لذلك في الاوتوماتيك وانت طالع بتدوس فرامل وبعدين تدي الd بس العربية مش بتتحرك الا لما تسيب الفرامل علشان الفتيس مفصول عن العربية وكذلاك وانت ماشي كل ماتدوس فرامل تفصل الفتيس