العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 10-11-2009, 01:03 AM
الصورة الرمزية vortec
vortec vortec غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عصام
التخصص العملى: طالب في هندسة مدني
هواياتي: الهندسة - السفر - المحركات

vortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond repute
الباك فير!!!!!

السلام عليكم
أولا اسف علي الغياب طول هذه الفترة بس والله ده بسبب ظروف قهرية.

كنت الأسبوع اللي فات في زيارة لأقاربي في سراي المعادي ولفت انتباهي منظر يصعب أن يتكرر في جمهورية مصر العربية
واحد معاه ميتسوبيشي ايفوليوشن وبيستعرض بالباك فير وكان علي حد علمي ان الباك فير نادر جدا جدا في مصر , فجمعت معلومات عنه بقدر المستطاع وجبتهالكم

الباك فاير : عبارة عن خروج نار من الشكمان من 2:60ثانية تقريبا,ملوش أي ضرر علي السيارة وليس له علاقة بالموتور أو أي جزء من أجزاء السيارة.
ودي فكرة عمله

توجد طريقتين لعمل الباك فير الطريقة القديمة وممكن انت تعملها بنفسك وفي الطريقة الحديثة عن طريق جهاز كامل مع الوصلات والمفاتيح سمعت أنه موجود في الامارات ب 400درهم

أولا:الطريقة القديمة
الاحتياجات: شمعات احتراق (2)+وايرات(أسلاك موبينة) أو (conductor) الخاصة بتوصيل البوجيهات بالبطارية أو أي مصدر كهربي
خطوات العمل:الموضوع بسيط جدا وهو انك بتفك علبة الشكمان من العربية وتخرم فيها بدرل ببنطة مناسبة لحجم البوجي(شمعة الاحتراق),وبعدين بنثبت البوجيه في المكان اللي خرمناه في علبة الشكمان, بنركب الشكمان ونوصل الوايرات توصل السلك الى الجزء الموجب من البطارية ( + ) و تحط بينهم ( قاطع كهربائي ) وده اللي هنخليه مفتاح التحكم في الباك فير ونحطه في أي مكان مناسب في السيارة.
ودلوقتي الباك فاير جاهز للاستخدام وكل اللي عليك عمله انك توصل ال rpm ل 4000 r\min مثلا وبعدين تضغط علي الزرار وشوف ردود فعل الناس علي المنظر ده.
وادي صور المتطلبات بتاعة الطريقة اليدوية

ثانيا:الطريقة المتطورة(جهاز الباك فير)
الاحتياجات هو الجهاز نفسه وأي كهربائي يقدر يركبه

أتمني وكلي رجاء اني أكون قدرت أفيد أعضاء المنتدي المحترمين ووصلت معلومة قد تكون غابت عن كثيرين

لاتجعل امالك أرض يداس عليها بل اجعلها سماء يتمني الجميع الوصول اليها
ptmnlo123per122
ربما الماء يروب ،
ربما الزيت يذوب،
ربما يحمل ماء في ثقوب ،
ربما الزاني يتوب ،
ربما تطلع شمس الضحى من صوب الغروب ،
ربما يبرأ شيطان ، فيعفو عنه غفار الذنوب،
إنما لايبرأ الحكام في كل بلاد العرب من ذنب الشعوب

التعديل الأخير تم بواسطة vortec ; 10-11-2009 الساعة 01:49 AM
قديم 10-11-2009, 01:26 AM
الصورة الرمزية lol
lol lol غير متواجد حالياً
من انا؟: كبير اخصائية ال getz
التخصص العملى: مدير تجارى لموزع معتمد هيونداى
هواياتي: cars- speed - swimming -computer

lol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant future
افتراضي رد: الباك فير!!!!!

طب معلش يا فورتك لزمته ايه بيعمل ايه فى الاداء الديفيل اجدع على الاقل بيدينى اداء لكن ده بيعمل ايه
وشكرا للمجهود

live for nothing
die for something
قديم 10-11-2009, 01:35 AM
الصورة الرمزية vortec
vortec vortec غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عصام
التخصص العملى: طالب في هندسة مدني
هواياتي: الهندسة - السفر - المحركات

vortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond repute

أولا شكرا علي ردك يا lol الموضوع كله فايدته المنظرة مش أكتر بصراحة يعني تعيش في دور أبطال فيلم fast 2 furios

لاتجعل امالك أرض يداس عليها بل اجعلها سماء يتمني الجميع الوصول اليها
ptmnlo123per122
ربما الماء يروب ،
ربما الزيت يذوب،
ربما يحمل ماء في ثقوب ،
ربما الزاني يتوب ،
ربما تطلع شمس الضحى من صوب الغروب ،
ربما يبرأ شيطان ، فيعفو عنه غفار الذنوب،
إنما لايبرأ الحكام في كل بلاد العرب من ذنب الشعوب

قديم 10-11-2009, 01:56 AM
الصورة الرمزية lol
lol lol غير متواجد حالياً
من انا؟: كبير اخصائية ال getz
التخصص العملى: مدير تجارى لموزع معتمد هيونداى
هواياتي: cars- speed - swimming -computer

lol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant future

طب مانا ممكن اركب نوز واكزوست سيستم كامل وهايطلع نار واداء بس اللى يدفنى 400 درهم امراتى فى منظر طب ماادى العربية 3 الوان او رسمة وهاتبقى احلى انا مش بهاجمك بس مش عارف ليه موضوع الباك فير مابدخلش دماغى
انا برده شاب وبحب ازبط واسمع صوت موتور وصوت كاسيت بس عمرى مفكرت فيه باك فير على الرغم ان موضوع البوجيه قديم وسهل بس بفكر ديما فى اداء انت عارف 400 درهم يجبولى فلتر سبور وادى صوت حلو واداء وكمان معاهم بوجيهات بلوتنيوم برده اداء

live for nothing
die for something
قديم 10-11-2009, 01:42 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

والله انت عندك حق بس الستايلنج ذوق اولاً واخيراً وعمر ما اذواق الناس ما هتتفق

وشكراً يا فورتك وحمدلله على السلامة يا باشا بصراحة ديه اول مرة اعرف الباك فاير ده بيتعمل ازاى انا كنت بحسب انه ظاهره طبيعية للنتايروز بس

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش