العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 19-10-2009, 10:49 AM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute
أقوى موتور بعد التعديل

كنت بتكلم مع أصحابى فى موضوع تعديل العربيات و المحركات و كنا مختلفين هل التعديلات تؤثر على عمر الموتور بالسلب ولا ملهاش تأثير كبير؟
و هل موضوع التعديل مستاهل ولا مش مستاهل الفلوس الى بتدفع فيه؟
و لو الموتور معمول من سبايك الألومنيوم ينفع يتعدل ولا مينفعش؟
و سؤال كمان محدش عرف يجاوب عليه إجابه قاطعه : إيه الى ممكن تعدله فى موتور عربيتك من غير ميخرج العربيه بره الضمان؟؟؟

و طبعاً الكلام كتير و موصلناش لنتيجه, قلت لازم أحط الموضوع فى أيد الخبراء و هما يقولو المفيد و الخلاصه,,,,
قديم 19-10-2009, 01:26 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أقوى موتور بعد التعديل

هو موضزع جيد كالعاده يا صقر
انا مش بحب التعديل غير الاحترافي في الموتور
لاني مريت بتجربه قبل كده وكانت مش معمره للدرجه
كان عندي عربيه 125 بولندي
موتورها 1500 سي سي كامه واحده
حبيت اعمل عمره قمت عملت حركه ظريفه اوي
جبت كرنك 132 و بساتم 132 1800 و خرط الشميز علي قدهم
بقي عندي اول موتور 1800 من فيات و واحد كامهptmnlo123per122
الموتور كان قوي جدا و العربيه وصلت لسرعات خرافيه بالنسبه ليها في التسارع و السرعه القصوي
لكن ماقعدش كتير
يدوب هو سنه و نص و الموتور انتهي خالص
هو مكنش فيه اي مشاكل لا في السخونيه ولا الفرامل ولا اي شئ لان ال125 و ال 132 اخوات
في الات الجر و منظومه الفرامل و كل شئ فمكنش عندي مشكله في الحكايه دي.
دا طبعا محاوله بسيطه للتعديل لا تقارن بالعتديلات الكبيره اللي الواحد بيسمع عنها
زي تغير الصبابات و توسيع مخارج العادم و اللعب في الموتور ذات نفسه
و اكيد كل دا بيأثر علي اعتماديه الموتور

حـازم خـضـر

قديم 19-10-2009, 04:58 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

هو انا بعتبر ان فيه نوعين من التعديل فيه تعديلات مباشره لرفع كفائه المحرك وفيه تعديلات لتهئيه المحرك على استخراج اكبر طاقة

زى تعديل نظام العادم - تركيب فلاتر هواء رياضية - تعديل سوفت وير ECU او حتى تغييرها كلياً
والتعديلات ديه بالاضافة لباقى التعديلات فى التعليق والفرامل والهيكل بتبقى كفايه اوى لو اتعملت فى عربية تحمل الجينات الرياضية اصلا

اما التعديلات زى تركيب تربو او كامات رياضيه ديه ان مكانتش من after maker بيصنع للعربية نفسها يبقى عك

لكن فيه فرق بين التعديلات اللى بتتعمل لعربية ركوب وبين التعديلات اللى بتتعمل لعربيات استعراضيه زى عربيات الدارج وديه بتبقى لتأديه غرض معين وبس لكن العربية متتركبش

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 19-10-2009, 06:30 PM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

الله ينور عليك يا استاذ حازم و يا استاذ ابو نورا و شكراً على التجاوب السريع
بس يعنى واحد صحبى معاه الانترا 2008 و ده الى فتح الموضوع كان عايز يشوف ايه الى ممكن يعملو فى الموتور يظبط بيه الأداء من غير ميعك فى الموتور نفسه و منغير ميطلع العربيه من الضمان,,,,,,
انتو شايفين إيه!!
قديم 19-10-2009, 07:04 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

والله يا صقر باشا زى ماقولتلك يقدر يعمل تعزيز اداء مش تعديل

يعنى فلتر سبور (لتعزيز تدفق الهواء الداخل للمحرك) بس اهم حاجة تركيبة يكون صح بمعزل عن الحراره
يركب بوجيهات رياضيه وسلوك سبليت فاير وMSD
يركب اكسوزست كامل من اول الهيدر ده لوحده هيزود 10 - 15 حصان
يركب جنوط كويسه مع مقاس كاوتش مناسب ويغير حتى جنط الاستبن ويغير الكراسى العادية بكراسى سبور
الحاجات ديه هتقلل الوزن وبالتالى هتزود بشكل غير مباشر قوه الموتور بالنسبة للوزن
مع تعديلات العفشة السبور والبادى كيت هتبقى العربية تحفه وجراية وسبورتى من غير عك او مخاطره باعتماديه او حالة الموتور

لكن موضوع الحفاظ على الضمان ده حاجة تانية بتختلف من توكيل للتانى واحنا الحمد لله عندنا بعض التوكيلات لو ركبت فوج لايتس بره التوكيل بيتلكك علشان يخرج العربية من الضمان فبالتلى كل الحاجات ديه ممكن تخرج العربية من الضمان

وانا شخصيا مع ان الواحد يستمتع بالعربية ستوك اول 50 الف او حتى 100 وبعد كده يلعب زى ماهو عايز

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش