العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 18-10-2009, 05:14 PM
الصورة الرمزية مجدى محمود
مجدى محمود مجدى محمود غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب محترم
التخصص العملى: محامى شركه عالميه/ماجستير بالقانون
هواياتي: القراءه والرحلات

مجدى محمود is on a distinguished road
sx4أو تيدا أو بومه

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أنا عايز أشترى عربيه جديدة ومحتار بين عربيات معينه مع العلم إنى معايا 11000 جنيه وهى
1- سوزوكى sx4 سيدان أوتوماتيك ( معرفش عنها حاجه )
2- نيسان تيدا سيدان أوتوماتيك ( شكلها وحش )
3- لانسر بومه أوتوماتيك ( منتشره جدآ وواطيه )
انا عايزها عربيه تستحمل السفر وعاليه علشان المطبات ومش مهم سعر اعاده البيع والبنزين وقطع الغيار
أرجوكم ساعدونى انا زهقت لأنى دى المره الرابعه الى أغير تفكيرى فيها
قديم 18-10-2009, 05:38 PM
الصورة الرمزية dreamer lover
dreamer lover dreamer lover غير متواجد حالياً

dreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to behold
افتراضي رد: sx4أو تيدا أو بومه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

في البداية اهم شئ ان حضرتك متوصلش لدرجة الخنقة في اختيارك للسيارة علشان تختار

بدقة وعناية لان دي عربية مش حاجة تانية وخد وقتك خالص

بالنسبة للحاجات الي حضرتك محتار في الاختيار مابينهم

السزوكي sx4دي انا معرفش عنها حاجة اناكمان بس السزوكي عربية مش منتشرة قوي

ودايما في اي فئة من عربيتها بتتقارن بعربية تانية بتسقط سريعا امامهم لذا اصحاب الخبرة يفيدوا

حضرتك فيها اكتر

العربية التانية هية الانسر بلا شك عربية كفائة في السوق المصري واثبتت نفسها جدا فدة هيديك

سعر اعادة بيع ممتاز بس دي اهم ميزة فيهه لكن طالما ان دة مش بيهمك قوي فبقول لحضرتك ان

تقفيلهه مبقيش ياباني بالكامل فية هندي وماليزي ففقدت ميزة من اهم مميزاتها وهية الياباني الياباني للموديلات من2009

غير كدة شكل قديم من برة ومن جوة كمان مش عصرية يعني تخيل ان شكلها قديم من دلوقتي

امال بعد كام سنة؟؟ مش مريحة في المطباتالهوائية ومش متزنة بعد 120قوي لو بتحب الجري

فمانصحش حضرتك بيهه لان دة مش زمانها كانت موضة وبتنتهي ولية اني اقول لحضرتك ان اصحاب

المعارض بيقولوا ان زمان كنا بنبيع اي عربية منها باي عدد دلوقتي بالعافية عربية او اتنين

وفي خبراء هنا في الانسر يوضحولك اكتر

التيدا بقة فانا هقول لحضرتك حاجة اني من شهر واحد بس استلمتها وكنت قبلها زي حضرتك محتار

لدرجة اني قعدت اربع شهور بنقي وزهقت كلالمعارض معاية لغاية مرسين علي الالنترا في الاول

وكان قبلها السيراتو الجديدة وخلاص هستلم الالنترال وهحجزها لغاية ماشفت التيدا وكانت اول

مرة اشوفها من جوة انبهرت بيهه جدا لان حسيت الفرق مابين الخامات والتقفيل مابينها ومابين

الكوري واي عرببية تانية في نفس سعرها(زي الانسر الاوبترا الالنترا السيراتو)واوسع منهم جدا

من جوة الكراسي بتترفع وبتنزل ودي مش موجودة في العربيات الي فاتت حاجات كتير عربية محترمة جدا ومتنساش ياباني ياباني وممكن حضرتك تخش مقارنات وريفوهات هتلاقي مابينههhttp://www.masrmotors.com/vb/showthr...t=14313&page=3

مقارنة مع التيوتا اقراها بالكامل هتلاقي فيهه حاجات تهمك جدا وسدقني انزل اتفرج علي التيدا كويس ومش هتندم لكن لو الشكل مش عجبك فدي حاجة تانية

واانا مع حضرتك في اي استفسار عن التيدا

التعديل الأخير تم بواسطة dreamer lover ; 18-10-2009 الساعة 05:40 PM
قديم 18-10-2009, 07:26 PM
الصورة الرمزية moslem2
moslem2 moslem2 غير متواجد حالياً

moslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of light

السلام عليكم
انا معايا بومه 2006 خليجى وجوز اختى معاه تيدا 2008 فعلا زى مالاخ DREAMER قالك البومه تحس انها عربيه قديمه انا اتعقدت وانا سايقها وعاوز اقولك انى كان معايا قبلها مازدا 323 مدويل 2000 ومفيش فرق بينهم خاااااالص من جوه وانت سايق وعربيه فعلا منخفضه عن الارض بس هى اعطالها قليله ومتوسطة الكفاءه فى فئتها يعنى مش وحشه ومش توب ,,,نيجى ببقى للتيدا بصراحه ماشاء الله عليها سحبها ماشاء الله طلقه وتكييف تلاجه اقوى من الكرولا واقوى من الانسر وعربيه عاليه عن الارض وانا سوقتها ماشاء الله وكان اتوماتيك وسحبها روعه فما بالك من المانيوال وعربيه يابانى 100% والهيكل طبعا لايقان باى هيكل كورى وهى مظلومه انها تتحط فى فئة الياريس والسيتى لانها اكبر واقوى واجمد ماشاء الله ,,انصحك بالتيدا ولو الاقساط والخسارة كنت بيعت البومه وجيبت تيداptmnlo123per144
قديم 18-10-2009, 08:44 PM
abo adhm abo adhm غير متواجد حالياً

abo adhm is a name known to allabo adhm is a name known to allabo adhm is a name known to allabo adhm is a name known to allabo adhm is a name known to allabo adhm is a name known to all

مين قال التيدا ياباني ياباني ---- دي الهامر السنه الجايه ها تبقي صيني
قديم 18-10-2009, 11:50 PM
الصورة الرمزية dreamer lover
dreamer lover dreamer lover غير متواجد حالياً

dreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo adhm مشاهدة المشاركة

مين قال التيدا ياباني ياباني ---- دي الهامر السنه الجايه ها تبقي صيني
مالنا ومال الهامر احنا بنقول التيدا ياباني ياباني من كل شئ