العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 30-09-2009, 02:55 AM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
فكـــــــــرة مشـــــروع هايـــــلة...

أخوانى وأصدقائى
بلدنا مليانا بجد بشباب زى الفل ربنا يطرح فيهم جمعيا البركة ..عاوزين يعملوا أى حاجة يساعدوا بيها نفسهم وينموابيها مجتمعهم ..وكتير منهم عاوز يبدا حياته ويستقل بنفسه (يتجوز ويفتح بيت ويبقى عنده عيال يربيهم ويعلمهم الصلأة وقول كلمة الحمد لله على السراء والضراء )
الأستعداد لعمل الخير موجود بس لللأسف هما مش عارفين يبداءو أزاى ومنين ..محتاجين للى ياخد بأيديهم وينور لهم الطريق محتاجين للى يخللصهم من الفراغ اللى عايشين فيه والنوم الكتير لغاية الضهر ثم الوقوف على النواصى ومعاكسة اللى رايحة واللى جاية .
كـــــن شمعة تنير الطريق لغيرك ..أعمل الخير وأستثمره عند ربك ليزيد وينمو و ليكن لك عمل صالح ينير قبرك فى الظلمات.
مش بس فكـرة مشروع .. كمان نوجهم أزاى يلأقوا نفسهم ويتعرفوا على زاتهم -يكتشفوا امكانيتهم ويبداءو من خلألها -يشوفوا مجتمعهم محتاج لأى تخصصات ويتوجهوا لها . فكثيرا من شبابنا ولد وقد وجد أباه قد توفى من الصغر فلم يجد النصيحة الكافية والتوجيه السليم لأستغلال امكانياته - فالأم مهما كأن معروفة بالحننية والخوف الزائد على أبنها وده بيكون فى بعض أحيان تعطيل لأمكانيات كتير داخل الطفل .وكثيرا من الشباب بسب عدم التوجيه السليم أصبحوا يفقدوا ويضيعوا الكثير من عمره فى تعليم غير مثمر للحصول على شهادة أيا كانت ثم يرميها فى البيت ويشتغل فى مجال تانى خالص بعيد عن تخصصه .طب يبقى أيه لزمة التعليم وتضيع الوقت وحرقة الدم والأعصاب فى الأمتحانات ثم يروح يشتغل أى حاجة

أنا عن نفســــــــــى مأكنتش عارف أنا عاوز أيه وزيى زى كل الأطفال لما كان حد بيسألنى نفسك تكون أيه لما تكبر كنت على طول بجاوب اقول دكتور ومرة اقول طيار .لكن لما كبرت اكتشفت أنى بكره جدا الرياضة والفيزياء وعلى طول بجيب فيهم ملأحق ولكن كنت بحب أوى التاريخ واللغات وبجيب فيهم أعلى الدرجات -عشان كده كنت بتعلم أى لغة بسرعة وبسهولة جدا وأصبحت مرشد سياحى.
كـــــــــــــــل من لديه أستعداد لفعل الخير بسرد تجربة كفاحه الشخصية للوصول للنجاح أو فكـــرة مشرع ناجح يستطيع أن يفيد به أخوه يكتبها لنستفاد منها جميعا يمكن يكون الخير على أيدكم ويجد شبابنا الذين لم يجدوا الطريق بعد الهداية والبداية أن شاء الله على أيديكم

بـســــــــــــــــــم الله وعليه توكلنا ليفتح باب النقاش وفى أنتظار ردودكــــم :وعاوزين أراء كتير وخبرات كل واحد..وجزاكم الله كل الخير عن شباب مصــــــــــرالجميل ..

التعديل الأخير تم بواسطة ابو هيما ; 30-09-2009 الساعة 02:59 AM
قديم 30-09-2009, 11:55 AM
drsherif drsherif غير متواجد حالياً

drsherif has a spectacular aura aboutdrsherif has a spectacular aura about
رد: فكـــــــــرة مشـــــروع هايـــــلة...

bos ya abo hima mwdo3al hayel bgd alf shokr

ana kont bfkar fe elmwdoo3 dah keteer awe w mazelt bfkar feh

ana bdres fe 6eb asnan
w isa kolha kam sana isa isa b2ezn ellah w ab2a dr asnan
bs nefsy fe 5elal el fatra deh a3mel mshroo3 yekon beta3y ana
fkart keteer l2eet eh elly mmken yenf3ny
ana bdres 6eb ya3ne mslan maro7sh afta7 syber mesh mgaly w mesh hafham feh
wlla mslan aroo7 bafta7 market wlla mgaly wlla 3`wayty wlla ay 7aga w kman 3ayz tfro3` kamel w ras mal

ana h2olak elly geh fe dema3`y besra7a
ana 3andy wa7ed sa7by nazel tamren fe borsa
2olt bma eno hwa henak w hwa lel3elm sa7eb 6folty w 7yatna wa7da yo3tbar
2olt adelo mabla3` mo3yan men maly ana el 5as
say el mbla3` dah alf geneh
hadeholo w hwa yet3amel beh w ana m3ah brdoo w yerga3 b3d fatra zyada
akon ana fkart fe fekra w akon gma3t mbla3` tany a7o6 dah 3la dah w a3mel 7aga akbar a hia b2a allah w a3lam
w fe nafs el wa2t a5ly baly men derasty w ashoof el tamren fe el 3yada w kol 7aga b2a 5asa bemehnety el 2sasya elly hateb2a 7yaty b3d keda isa b2ezn ellah

6ab3an ya gma3a dah r2yee el motwade3 el so3`yar
mmken yeb2a sa7 w mmken yeb2a 3`alat

w 6b3an fe nas hena leha 5ebra akbar meny bekteer w yareet teshrkona r2yohom

asef eny 6welt 3alekom b2a :D

dr sherif
قديم 30-09-2009, 01:35 PM
الصورة الرمزية mostafa2000
mostafa2000 mostafa2000 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس استشاري وصاحب مكتب هندسي
هواياتي: القراءة وتنس الطاولة والسيارات

mostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فكـــــــــرة مشـــــروع هايـــــلة...

شكرا علي الموضوع

قديم 30-09-2009, 04:05 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute

أيه يا جماعة -انتوا بخلانين ليه بمشاركتنا تجارب نجاحكم -احنا والله ما هانحسد حد بس عاوزين الكل يستفيد وينصح غيره -عدد المشاركات اتنين والمشاهدة 60 ولسه ما قالوللناش رايهم-
أحنا عاوزين أراء وتجارب الكل من فضلكم -مش مجرد القراءة وبس - أفتح لنا قلبك وشاركنا انت بتفكر فى ايه وايه اللى انت شايف انه ممكن ينجح ويتم .
ولكم منى كل الحب والتمنى بالسعادة للجميع
قديم 30-09-2009, 10:20 PM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

بص يا باشا
اولا شكرا علي الموضوع ده اللي وراه معاني كتير و بيدل اد ايه انت انسان مثقف و محترم و من ناحية المبدا انا معاك و موافق علي الفكرة لكن ....

علي ارض الواقع الموضوع مختلف تماما. الشباب اللي انت بتكلم عليهم صدقني بقو عملة نادرة و نادرة جدا كمان. للاسف معظم الشاب في مصر(الاغلبية مش الكل) فكرتهم عن الشغل مشوهة و غريبة جدا. الكل عايز يبذل اقل مجهود و يجني اكبر عائد و انا لا انكر ان دي امنية اي حد في العالم بس بيتهيقلي الكل عارف ان ده شبة مستحيل خصوصا في الزمن اللي احنا عايشين فيه ده. عشان كدة الناس اللي فاهمة و اللي بتفكر بيحاربوا و يكافحوا و بيحفرا الارض باظافرهم عشان يجيبوا لقمة العيش و بيحاولوا بشتي الطرق يطورا من نفسهم عشان يقدروا يستمروا لكن الاغلبية العظمي من الشباب لما بيلاقي الموضوع فية تعب و جهد علطول يجيب ورا و يقولك انا ايه اللي يجبرني علي كدا و يروح يقعد في بيتهم او يتلقح علي القهوة او علي الناصية و يقعد يندب حظة و يشتم في الحكومة و البلد و الناس . و علي فكرة النظرة دي اتكونت عندي من خلال التجربة مش . احنا في مصر عندنا حتة ارض علي طريق الاسماعيلية و شركاء في شركة استثمار عقاري و بنحتاج عمال دايما و مش لاقيين و اللي بييجوا معظمهم مبيكملش اسبوع و بيزوغ خصوصا العمال اللي في الارض علما بان الاقامة و الاكل و الشرب علينا يعني مرتبهم مبينجرحش و برضة مش عاجب و عمال اليومية اللي في المنطقة شغلهم من 8 - 12 و طبعا خد منهم لكاعة و خناقات للصبح و يوم تحصلهم و 10 لا. ده طبعا غير ان والدي كل لما يلاقي شحات و يشوف انة ممكن يشتغل يعرض علية شغل و كلة بيرفض و في مرة واحد فية صحة ما شاء االه تهد حيطة و لما عرضنا علية شغل قالنا بالحرف يعني هتدوني كام ده انا في اليوم الواحد بلم فوق ال 800 جنية. شفت اعجب من كدة بيفضل الشحاتة و قلة القيمة عن ان يشتغل. ده طبعا غير الشباب اللي معاهم شهادات خصوصا الجامعية لكنه في الحقيقة لا يفقهون شيئا و ما اكثرهم و محتاجين تعليم من اول و جديد و ان كان الذنب الاكبر لا يقع عليهم لكنهم رضيو بكدة و استسلموا

طبعا انا عارف ان ده ميمنعش ان فية شباب كويس و مكافح و زي الفل بس قصاد كل شاب من دول في 10 من اياهم و اي حد هيفكر في الفكرة اللي انت طرحتها و قابلتة العينة دي هيكره نفسة و اليوم اللي فكر فية يعمل حاجة.

فزي ما انت قلت الموضوع حجمة اكبر بكتير من كدة و راي ان المشاريع الحقيقية لازم تكون موجهة لتغير طريقة تفكير و تربية و تعليم الناس عشان في الاخر نحصل علي شباب قادر و مؤهل علي الشغل و الانتاج و ساعتها الشغل هيجيلهم لغاية عندهم. لكن في ظل الظروف المحيطة بينا و الفوضي اللي حوالينا اي محاولة للاسف مصيرها الفشل. بس في الاخر الواحد يعمل اللي ربنا يقدره عليه و خلاص

معلش انا طولت في الكلام بس اتمني تكون وجهة نظري و صلت و نقدر نعمل حاجة بجد و تكون نتايجها مضمونة

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven

الكلمات الدليلية
مشروع سيارات