العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 01-09-2014, 06:42 AM
moataz_mohamed moataz_mohamed غير متواجد حالياً

moataz_mohamed is on a distinguished road
افتراضي الي خبراء الميتسوبيشي لانسر

السلام عليكم اولا ودا اول موضوع عليا في الموقع لاني بصراحه شوفت ناس كتير هنا خبره و اكيد حد هيفيدني ان شاء الله الموضوع بقا انا طالب عندي حوالي 19 و نص سنه كده و كنت بشتري عربيه عشان اروح الجامعه بيها مستعملة و كده و طبعا بما اني في نظر الحاج لسه عيل فا الميزانية كانت متواضعه من 60000 ل70000 فا اشتريت لانسر بومة 2008 ماتور 1300 سي سي عاملة 65000 جنيه فيها بطارية جديدة و كاوتش جديد و علبة دلكسيون جديدة ة مساعدين جداد و كشف علي العربية لاقيتها تمتام مافيش اي حاجه في الاساس او الموتو و كلو زي الفل و الشاسيه برضوا كويس بس في مشكلة العربية عاملة 300000 كيلو و موديل 2008 ناس كتير قالولي انت غلط انك جبتها حرام انت كده ضيعت فلوك و الكلام ده و اللي يقولي حرام ازاي تجيب عربيه عاملة كل دا و بصراحة حاسس فعلان اني غلط و الفلوس ضاعت علي الفاضي و زعلان جدا جدا جدا اني جبتها و مركبتهاش غير مره من ساعت ما جبتها لما كنت برخص بس فياريت ىخبراء العربيات يقولولي انا فعلان غلط اني جبتها و هل هي هتقرفني و تفتح بوقها كتير و 300000 كيلو يعني فعلا عمرها الافتراضي خلص اسف لو طولت عليكو و ارجوا اسمع راي اي اي حد لاني فعلان ندمان خصوصا ان كانت ادامي افيو 2009 اوتوماتيك تقريبا زيرو 70000 كيلو بس ب68000 جنيه و شكرا ليكم
قديم 01-09-2014, 08:43 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الي خبراء الميتسوبيشي لانسر

قدر الله و ما شاء فعل ...
اتعلم انك ما تندمش على حاجة عملتها فى امر من امور الدنيا ... علشان ده نصيبك و قدرك ...

انا رايى الشخصى .. ( و ده قابل للصواب و الخطأ ) ... العربية زى اى ماكينة ... تحتاج للصيانة و العناية ... و ليس معنى كلامى انك تنيمها جنبك فى الاوضة و تاخد بالك منها زى عيالك ... بس تديها حقها فى الصيانة و الاهتمام ...
و اللانسر من العربيات الكويسة....

حاول تعرف تاريخ العربية دى ايه فى الصيانة ...
و ان لم تستطع ... ابدأ اعملها جدول صيانة دورى ... ده غير صيانة و اصلاح ما يظهر عليها
و ابدأ واحدة واحدة ...
قواعد الموتور و الفتيس اخبارهم ايه
العفشة .. اخبارها ايه
تغير بوجيهات و سيور و زيت
نظام الفرامل اخباره ايه
تغيير مياه التبريد
طرمبة الباور عاملة ايه
تيل الفرامل الامامى و الخلفى
ان شاء الله العربية تكون كويسة و متتعبكش
و خلينا متابعينك فيما وصلت اليه
و ربنا يوفقك

قديم 01-09-2014, 09:02 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

العربية دة كانت بتشتغل فى مكتب ايجار سيارات او شركة او ما شابة
300 الف كم فى 6 سنين
يعنى السنة بـ 50 الف كم
العربية دى ما كانتش بتبطل
كمان سعرها غالى جدااااااا جدااااااااا 1300 سي سي وعداد 300 الف ......حرام عليك بجد

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 02-09-2014, 11:41 PM
moataz_mohamed moataz_mohamed غير متواجد حالياً

moataz_mohamed is on a distinguished road

شكرا جدا لردكم يا جماعه بس هو فعلا كده السعر غالي انا كنت شايفو مناسب هو الفروض يكون كام و هل لو ظبطها ويس ان شاء الله وركبتها تيرم او تيرمين اعرف ابيعها ولا مستحيل حد يشتري عربيه عاملة ٣٢٠٠٠٠٠ كيلو و لا كده انا لبست ولا ايه اسف اصل انا ماليش في العربيات و محتاج رايكوو
قديم 03-09-2014, 12:47 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

مفيش حاجة اسمها مستحيل ... تتباع ان شاء الله او تتظبط و تخليها معاك