العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 13-09-2009, 09:11 AM
الصورة الرمزية Ahmed Abo Elmkarem
Ahmed Abo Elmkarem Ahmed Abo Elmkarem غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد أبو المكارم - مسلم
التخصص العملى: طالب بكلية طب قصر العينى
هواياتي: القراءة و القيادة و الانترنت

Ahmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond repute
فكرة لمنع سرقة الموضوعات

و أنا بتصفح المنتدى لقيت موضوع باسم " أنا اتسرقت يا جماعة" للدكتور تامر محمد يحكى فيه تعرضه لسرقة موضوع له من قبل منتدى اخر

عشان كده انا جتلى فكرة استوحيت اساسها من أ/أحمد أنور فى رده على نفس الموضوع

و الفكرة هى ان ممكن إدارة المنتدى تعمل فايل تكون فى خلفيته MASRMOTORS بالورب من الزاوية للزاوية و لا يمكن تغيرها او العبث فيها و لكن فى نفس الوقت ممكن الكتابة عليها بحيث تكون ظاهرة تحت الكلام

ويتم رفع الفايل ده على الموقع و اللى عايز يعمل موضوع مهم يعمل للفايل ده داونلود و يكتب عليه و يرفعه تانى على الموقع......

انا مش عارف الفكرة ديه ممكن تتنفز و لا صعب و و الله انا لو كنت اعرف اعملها كنت عملتها بس انا مش بفهم اوى فى الحاجات ديه

و يا ريت لو حد عنده فكرة تانيه يقولها عشان نساهم فى الحفاظ على منتدانا الرائع و على حقوق أعضائه -اللى بيتعبوا عشان يفيدونا و يرتقوا بالمنتدى- من السرقة ...........
قديم 13-09-2009, 09:29 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فكرة لمنع سرقة الموضوعات

شكراً يا جزار على اهتمامك واقتراحك بس المشكلة ان اغلب المواضيع بتكون مكتوبة بشكل نصى مش بس صور بالنسبة للصور عندنا اللوجوهات بتاعة المنتدى وفكره حلوه فعلا اننا نوفرها للناس كلها علشان اللى عايز يحط لوجو على صورة او جوه موضوعة يستخدمها

لكن صدقنى فيه ناس بتتعب علشان تسرق وحتى لو صورة بيتفننوا فى انهم يغيرو معالمها علشان يشيلو البادج من عليها او اسم المنتدى

انا قبل كده كنت عامل موضوع عن بيتر شرير مصمم سيارات كيا وتعبت فى البحث عنه وعن سيرتة الذاتية وترجمتها وجمعت معلومات من مصادرها المتخصصة هنا فى مصر كمان قام واحد واخد كل ده كوبى وبست ومغير سطر او اتنين وحطة هناك وقال ده بتاعى مع ان التواريخ وكل حاجة بتثبت ان موضوعى معمول الاول
وهو دلوقتى الموضوع منقول فى كل المنتديات العربية ومحدش فكر يجيب سيرة اللى عمل الموضوع الاولى ولا رابط المنتدى

فهى اخلاق للاسف ومهما عملنا هيلاقو حيل للتزييف وادعاء ما ليس لهم فالواحد والله بقى يكبر دماغة وميدورش اساسا مواضيعة بتتسرق ولا لاء علشان ميتحرقش دمة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 13-09-2009, 09:56 AM

Ahmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond reputeAhmed Abo Elmkarem has a reputation beyond repute

اغلب المواضيع بتكون مكتوبة بشكل نصى مش بس صور
انا قصدى ان العضو يرفع الموضوع بعد كده على شكل صورة "مثلا ياخدها print screen " بعد ميكوون كتب الموضوع و تحته بادج الموقع...........

لكن صدقنى فيه ناس بتتعب علشان تسرق وحتى لو صورة بيتفننوا فى انهم يغيرو معالمها علشان يشيلو البادج من عليها او اسم المنتدى
بعد الفايل ما يتكب حيبقى يترفع على شكل صورة و كده يبقى صعبنا المهمة اوى على اللصوص......

فالواحد والله بقى يكبر دماغة وميدورش اساسا مواضيعة بتتسرق ولا لاء علشان ميتحرقش دمة
مع أحترامى الكبير جدا لحضرتك و لكن انا مش متفق معاك فى النقطة ديه .......... مش معنى ان عربيتى تتسرق مرة انى لما اجيب غيرها اسيبها فى الشارع مفتوحة و انا عارف ان فيه حرامى.......

لازم اقفلها و اجبلها جهاز انذار ....... و اتكل على الله ...... و لو اتسرقت تانى بعد كل الاحتياطات و التوكل على الله يبقى ده قدر الله و ليه حكمة بس مستسلمش و اخذ بالاسباب و اتكل على الله........
قديم 13-09-2009, 10:43 AM

مكرر .......

ربنا هب لنا من لدنك رحمة إنك أنت الوهاب.
قل إن شاء الله و لا تقل إنشاء الله.
و قل رب زدنى علما.

يا رب وفقنى
قديم 13-09-2009, 10:50 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

انت عندك حق بس من ناحية تانية تحويل المواضيع لشكل صورة بيمنع تسجيلها فى محركات البحث وبيمنع ظهورها اذا حد بحث عنها سواء فى محركات البحث او فى المنتدى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش