العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 09-09-2009, 04:58 PM
rehab11 rehab11 غير متواجد حالياً

rehab11 is a glorious beacon of lightrehab11 is a glorious beacon of lightrehab11 is a glorious beacon of lightrehab11 is a glorious beacon of lightrehab11 is a glorious beacon of lightrehab11 is a glorious beacon of light
مقارنة بين فيات بونتو ورينو لوجان

عاوزة اشترى عربية فى حدود الستينات
وتوصلت الى الفيات بونتو لانها ايطالى بس خايفة من التوكيل والصيانة سمعت انهم مش اوى ومفيش قطع غيار متوفرة بره التوكيل
ثانيا اللوجان سمعت انها كويسة بس سمعت انها 8 صباب مش 16 مش عارفة ده عيب ولا ايه انا مش بفهم فى العربيات اوىوسمعت برضه ان تقفيلها مش اوى
ايه رأيكم وهل يوجد عربية موديل تانى احسن
قديم 09-09-2009, 05:09 PM
Etsh Etsh غير متواجد حالياً

Etsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقارنة بين فيات بونتو ورينو لوجان

الأخت العزيزة رحاب أولا المقارنة غريبة جدا ....سيارة هاتشباك و أخرى سيدان .....سيارة إيطالية الصنع و الأخرى تقفيل و مكونات تركية......لازم تحددى الأول فئة السيارة التى تناسبك ...يعنى أنت عايزاها شبابية ولا رياضية و لا عائلية ....على الاساس دة يتم تحديد نوعية السيارة من سيدان لهاتشباك لستاشن....ألخ

أما بالنسبة لقطع غيلر البونتو موجودة ولا لأ ....لا موجودة و بكثرة و جوا وبرا التوكيل و إستيراد و جديد أنا كان عندى برافا و زوجتى ما زالت تقتنى الفيات البونتو....و أنا بعمل صيانتى عند ميكانيكى كان شغال جوا أوماترا و سبها ....وبيعمل كل حاجة صح الصح للى محتاج يعرف الراجل ده و للأمانه هوا والله العظيم أحسن من التوكيل نفسه

أما عن ال 8 صباب لها عيب و ميزة
- أولا موفرة فى البنزين و عيبها أنها مش هاتكون سيارة سحب و جرى إلا إذا كان حجم الصباب نفسه هوا اللى كبير كما الحال فى السيات الليون 8 صباب بس كل صباب حجمه أد ال الصباب فى السيارات ال 16 صباب مرتين على الأقل

و لو حضرتك قولتى ميزانيتك كام ممكن نرشحلك عربيات تانية كتير....و الأخوة هنا ماشاء الله كل واحد موسوعة متحركة هايفيدوكى أكيد
قديم 09-09-2009, 05:12 PM
الصورة الرمزية foash304
foash304 foash304 غير متواجد حالياً

foash304 will become famous soon enough

انا بردة محتااااااااار ما بين الأثنين البونتو و ال لوجان
من حيث المتانة و استهلاك البنزين و قطع الغيار و سعر اعادة البيع
- و هل البونتو ايطالى 100% ولا اية بالظبط ؟
قديم 09-09-2009, 05:22 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Etsh مشاهدة المشاركة

الأخت العزيزة رحاب أولا المقارنة غريبة جدا ....سيارة هاتشباك و أخرى سيدان .....سيارة إيطالية الصنع و الأخرى تقفيل و مكونات تركية......لازم تحددى الأول فئة السيارة التى تناسبك ...يعنى أنت عايزاها شبابية ولا رياضية و لا عائلية ....على الاساس دة يتم تحديد نوعية السيارة من سيدان لهاتشباك لستاشن....ألخ
انا بس عندى تعليق على كلام حضرتك فى النقطه دى
اللوجان مش تقفيل ومكونات تركى
اللوجان مكونات فرنسيه وتقفيل اما رومانى(مصنع داتشيا التابع لشركه رينو)
او مغربى مصنع سوماكا (مصنع رينو فى المغرب)
الفرق فى الكماليات مش فى الاساسيات (موتور وشاسيه واحد فرنسى الصنع مش تركى)
ومفيش اساسا لوجان تركى
وبالنسبه للمقارنه
المقارنه غريبه شويه لانها بين عربيه سيدان 1600 90 حصان
وبين عربيه هاتش باك 1200 65 حصان
يعنى واضح ان العربيه دى غير دى وكل حاجه وليها استخدام حضرتك حددى استخدامك بتسافرى كتير محتاجه شنطه واسعه وهكذا محتاجه ايه من العربيه عشان نقدر نفيدك

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 09-09-2009, 05:26 PM
الصورة الرمزية foash304
foash304 foash304 غير متواجد حالياً

foash304 will become famous soon enough

انا بردة محتااااااااار ما بين الأثنين البونتو و ال لوجان
من حيث المتانة و استهلاك البنزين و قطع الغيار و سعر اعادة البيع
- و هل البونتو ايطالى 100% ولا اية بالظبط ؟
- و هل البونتو فول اوبشنز و لا اية ؟