العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 03-09-2009, 02:14 PM
george kareem george kareem غير متواجد حالياً

george kareem is on a distinguished road
افتراضي عايز اشتري ال A113 اي نصيحه ؟؟

ايه رايكوا في الاسبيرانزا a113 ؟؟ "" كرأي نهائي قبل الشراء ؟؟ ""

العربيه نازل عليها عرض من اسبوعين بقت بـ 49

فـ انا كنت هشتري كريستاله مستعمله بس بقيت بفكر في دي علي اني ادفع في زيرو احسن م ادفع في مستعمل

الحقيقه انا سالت كذا مستخدم ليها و منهم اللي بيبهدلها و مطلع عنها يعني استخدام شباب و سحب و سفر و كل اللي نفسكوا فيه هههههههه و من 2007 يعني بقالها 3 سنين شغاله !! و مفيش شكوي واحده !!!
يمكن سمعت مره واحد ربط العفشه بس ده واحد بس و ما اشتاكاش بعد كده

عايز اعرف مميزات و عيوب مع العلم اني سمعت ان كل حاجه اتظبطت من اول موديل 2007 و اللي مش متظبط بيتظبط في الوكيل علطول

ثاني حاجه ايه نظام قطع غيارها ؟

شكرااااا
قديم 03-09-2009, 06:23 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز اشتري ال A113 اي نصيحه ؟؟

رغم ان الاسبرانزا جديده و الكريستاله مستعمله الا ان كل عربيه في فئه مختلفه عن الاخري
لا يوجد قاسم مشترك بينهما الا السعر!!!!!
لو اشتريت الكريستاله و كانت نضيفه مش حتركب غيرها و حتتمتع بعربيه رائعه لفتره طويله.
لو جبت الاسبرانزا الصغيره حتركب عربيه جديده و الجديد له طعم تاني
بس حجم العربيه صغير و طبعا مش حتستحمل زي الكريستاله
شوف الكريستاله بقالها اكتر من 10 سنين و لسه شكلها مش متبهدل لحد انهارده
ما اعتقدش ان الاسبرانزا حتكمل 5 سنين و تفضل محافظه علي شكلها.

حـازم خـضـر

قديم 22-09-2009, 12:42 PM
hani mamdouh hani mamdouh غير متواجد حالياً

hani mamdouh will become famous soon enough
افتراضي رد: عايز اشتري ال A113 اي نصيحه ؟؟

السلام عليكم
الجديد جديد حتى و لو 128 . بناء على خبرتى الطويلة و عملى فى مجال السيارات لاكثر من 20 عام و بناء عن تجربتى الشخصية كاحد ملاك سبرانزا 113 , فعيوب السيارة تتلخص فى ان محيط الرؤية الخلفية قد يبدو محدودا لمن اعتاد قيادة سيارة اكبر و هو عيب يتلاشى بالتعود مع الاستمرار فى استخدام السيارة . العيب الثانى هو قساوة التعليق ( العفشة ناشفة ) بمعنى ان تعيير المساعدين و اليايات قاسى و هو ما قد يكون مقصودا من الشركة المصنعة لتوفير اتزان افضل للسيارة على حساب الراحة و لكن هذا العيب يلاحظ فقط فى المطبات العنيفة . ا
اجمالا , ما توفره السيارة من قيمة مقابل السعر ممتاز . افضل ما يمكن فعله هو شراء سبرانزا 113 كسر زيرو مما يوفر فى سعر الشراء مع الخصول على سيارة شبه زيرو .
لاحظت ايضا ان السيارة لاتفقد نسبة عالية من الثمن عند اعادة البيع خاصة عند شراءها كسر زيرو .
يكفى ان شركة كرايسلر الامريكية ستقوم بتسويق هذه السيارة فى امريكا الشمالية و الجنوبية بالكامل تحت اسم كرايسلر هورينت ( الدبور ) . ارجوا ان اكون قد افدتكم بما تقدم و شكرا .