العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 31-08-2009, 01:23 PM
ahmedfathy3020 ahmedfathy3020 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس - قطاع البترول
هواياتي: القراءة ، الكتابة ، الصحافة ، الصحافة الرياضية

ahmedfathy3020 is on a distinguished road

يا جماعة أنا بفكر أشتري الجين 2 ، وطبعاً الناس شكورا فيها جدا بس فيه واحد صاحبي قال لي على بعض السلبيات لما ركبها ، قلت أنقاشها معاكم هنا قبل ما أشتريها ، صاحبي بيقول:

العربية دي حلو وثابتة على الأرض ، وشكلها رياضي ، بس هو سمع صوت في الفرامل أول ماشتراها في السرعات البطيئة بيقولي لما سأل التوكيل قالوا ده عيب في العربية لما تغير التيل حيروح ، وبعدين قالي لما تلف يمين أو شمال تسمع صوت "تكة" في العفشة ، قالوا في التوكيل ان ده برضه عيب في التصنيع ، أنا مش قادر افكر خلاص كنت رايح أشتريها ، حد يقولي رأيكم ، لأن المنتدى ده هو أفضل منتدى بتاع عربيات بعد مادورت كثير ،

وهل فعلاً فيها عيوب في التقفيل والكماليات زي ما سمعنا ولا أيه

وأسعار قطع غيارها عاملة أزاي غالية رخيصة ، متوفة ولا مش قوي ؟

التوكيل عز العرب أخباره أيه ,انا من الاسكندرية ؟

هل في مركز صيانة غير التوكيل زي بتاع الطارق اللي موجود عند كوبري التاريخ في القباري في الاسكندرية كاتب وصيانة البروتون ؟

وهل أستنى وإحنا خلاص داخلين على شهر 9 لسنة 2009 لبعد شهر تنزل الـ 2010 ولا رأيكم أيه ، ياريت تقولولي ن اشان أقرر اشترى الجين 2 ولا أيه عايز مساعدتكم

المهندس/ أحمد فتحي

التعديل الأخير تم بواسطة ahmedfathy3020 ; 31-08-2009 الساعة 01:39 PM
قديم 31-08-2009, 01:46 PM
الصورة الرمزية islam_galal
islam_galal islam_galal غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: Mechanical Engineer

islam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الجين 2 حلوة بس صاحبي خوفني من حاجتين عايز أعرف كلامه صح ولا أيه

السلام عليكم
أهلا و سهلا بك يا باشمهندس أحمد في مصر موتورز

يا سيدي ألف شكر لثقتك و أرجو أن يوفقنا الله لنكون عند حسن ظنك

الجين 2

آآآآآآآآآه ، عربية جميلة جدا و لكن حولها بعض المشاكل
حقولك المعلومات اللي عندي عنها (علي فكرة الهربية دي بحبها جدا)

المميزات:

- هي سيارة ذات شكل و أداء رياضي ممتاز لفئتها السعرية ، من الآخر مفيش تحت الـ 100,000 غيرها بالمواصفات دي
- المحرك لم يشتكي منه احد
- سيارة أثبتت كفائتها بقوة في السوق و الدليل انتشارها بالرغم من أن الوكيل (عز العرب) ليس الأفضل في السوق المصري و كذلك لم يقدم لها أي دعاية تذكر و بالتالي الانتشار كان لكفائتها فقط و ليس لاسلوب تسويقي أو عروض خاصة أو أو ....
- الثبات و التسارع معا ممتاز و هي الأفضل في الفئة السعرية تحت الـ 100,000 و خاصة في السرعات العالية (فوق 100كم/الساعة)

العيوب:

- وكيل متوسط و غير مهتم
- سعر إعادة البيع ضعيف نسبيا
- خامات التابلوة أقل من المتوقع بالنسبة للتقفيل الخارجي

دي معلوماتي و ان شاء الله باقي الاعضاء يفيدوك

مقولة مأثورة (اللَّهُ يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الْعَادِلَةَ وَإِنْ كَانَتْ كَافِرَةً وَلَا يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الظَّالِمَةَ وَإِنْ كَانَتْ مُؤْمِنَةً)
قديم 31-08-2009, 05:35 PM
ahmedfathy3020 ahmedfathy3020 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس - قطاع البترول
هواياتي: القراءة ، الكتابة ، الصحافة ، الصحافة الرياضية

ahmedfathy3020 is on a distinguished road

شكرا يا إستاذ إسلام لردك وإهتمامك

وبالنسبة للمشكلة في الصوت اللي في الفرامل والتكة اللي عند اللف اللي في العفشة عندك توضيح للنقطتين دول

وبالنسبة لخامات التابلوه اللي هي أقل بشكل متوقع بالنسبة للتقفيل هل مع المحافظة الواحد يقدر يحافظ على العربية ولا شبه العربيات الصيني اللي التابلوه فيها كأنه لعب بلاستيك ، ممكن حضرتك توضيحي لو سمحت...

وأشكركم لإهتمامكم بإستفساراتي ....
قديم 01-09-2009, 01:50 AM
الصورة الرمزية islam_galal
islam_galal islam_galal غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: Mechanical Engineer

islam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond repute

موضوع الفرامل و العفشة معنديش فكرة عنه
موضوع التابلوه ، صف الزراير بتحس انه حيطلع من مكانه و قيل ان قاعدة الفتيس الاوتوماتيك بتقشر مع الوقت

مقولة مأثورة (اللَّهُ يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الْعَادِلَةَ وَإِنْ كَانَتْ كَافِرَةً وَلَا يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الظَّالِمَةَ وَإِنْ كَانَتْ مُؤْمِنَةً)
قديم 14-09-2009, 08:33 AM
eslam wega eslam wega غير متواجد حالياً

eslam wega is on a distinguished road

طيب يا مستر اسلام لو هتقارنها بالجراند بونتو لانها قريبة منها فى السعر مين الى يكسب