العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 10-11-2013, 01:41 AM
mohamed88 mohamed88 غير متواجد حالياً

mohamed88 is on a distinguished road
للاهمية ياجماعة انا محتاج نصايحكم ضرورى

ياجماعة انا عايز نصايحكم

انا المفروض اجيب عربية ان شاء الله خلال شهر كده

لكن عندى فى البيت بيقلقونى من الموضوع ويقولولى بلاش ممكن تعمل حادثة او تتسرق و و و

فبصراحة انا محتاج عربية جدا لان متبهدل فى المواصلات وانا خدت كام حصة تعليم سواقة لكن لسا مستنى لما اجيب العربية وابقى اخد كورس سواقة من جديد عليها

رأيكم أعمل ايه ؟ واتخلص من الرهبة والقلق ده ازاى ؟
قديم 10-11-2013, 10:00 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ياجماعة انا محتاج نصايحكم ضرورى

مفيش حد بيسوق بشاطرته
لازم الاخذ بالاسباب زيى ما انت حتعمل و تتعلم
+ و دا المهم الاستعانة بالله

اذكار
دعاء الخروج من المنزل
دعاء الركوب
الاذكار الحافظة ( موجودة فى اذكار الصباح و المساء ) ......... عن تجربة الحمد لله مبتتخبطش

تسودع العربية الله بعد ما تركنها و تأمنها بوسائل زيى قفل الدركسيون و فصل الكهرباء

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 14-11-2013, 04:37 AM
mijodian mijodian غير متواجد حالياً

mijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud of

اولا السلام عليكم وربنا ان شاء الله يوفقك في عربيه كويسة
ثانيا بقي انت خايف ليه من السرقه وولا الخبط ولا مشاكلها
ان شاء الله ربنا يبعد عنك كل ده
انا هقولك بعض النصايح عن تجربه الحمد لله
اولا : اشتري عربيه سعرها هين يعني 30 او 40 متبقاش عاليه اووي عشان دي اول عربيه وتعليم وكده وتكون مصاريفها هينه
ثانيا : لما تركن العربيه اقفلها كويس حتي لو سنتر لوك بص علي البيبان كويس الازاز كل ده قبل ماتمشي وممكن زي ما اخونا قال فوق انك تحط قفل دريكسيون وسنتر لوك صوته عالي كده بيون وممكن كمان الجديد يعني بعض الناس بتعمل كده دلوقت بيشيلو بطاريتها خالص خاصه لو جافه وصغنونه وفيه ناس بتعمل سكينه للبطاريه بس اللي فتح باب العربيه هيفتح الكابوته فمش بتكون مجديه اوووي

ثالثا واخيرا : حاول بقدر الإمكان انك تعيش ببساطه .. كل شيء سيء ربنا بيعوضنا عنه اكيد
وان شاء الله موضوع السرقه ده ميحصلش لحد ابدا واللي عربيته مسروقه ترجعله تاني لانه حقيقي اختبار صعب

ربنا معاك
قديم 21-11-2013, 10:40 AM
حمادة ونور حمادة ونور غير متواجد حالياً

حمادة ونور is a jewel in the roughحمادة ونور is a jewel in the roughحمادة ونور is a jewel in the rough

الافضل انك تجيب عربية فى حدود من 15 الف الى 20 ألف ويفضل لادا لان دى أول مرة ليك

وتشوف حد من اقاربك او اصحابك بتعرف انه بيسوق كويس و يعلمك عليها

يفضل عدم تركيب سنتر لوك لانه بيبوظ مع الشتاء والمطر

لو خايف انها تتسرق يبقى بعد ما تركن وتبطل العربية تقفل الدركسيون

وزى ما قال الاستاذ احمد على أهم شىء الاستعانة بالله

اذكار
دعاء الخروج من المنزل
دعاء الركوب
الاذكار الحافظة ( موجودة فى اذكار الصباح و المساء )

اما بالنسبة للحوادث مفيش عربية مش معرضة للصدمات حتى لو كانت واقفة مكانها وما اتحركتش

لكن اهم شىء انك تتعلم السواقة كويس عليها عشان لو حصل شىء لاقدر الله متبقاش انت اللى غلطان وتدفع فلوس قد كدة

بالنسبة للقلق ده بيبقى فى الاول بس ودى كانت عندنا كلنا لكن مع استمرار القيادة بيروح الخوف والقلق