العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 28-09-2013, 04:53 AM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute
حصرى عاوز تركب تكييف فى عربيتك و مش عاوز تخنق الموتور ؟!

سلام عليكم

ده موضوع كده على الماشى و انا زعلان من الموضوع السابق و اللى قابله لأن الحمد لله عدد المشاركات كان 8 5 رامى -3 المنتدى ولا عذاء للكيبورد

بأختصار كده اصحاب العربيات القديمة الاصل كله لما بيفكرو يركبو تكييف بيكون الحسبة الاساسية هتكلف كام فى الكباس و تكلف كام فى تعديل الموتور و هتكلف كام فى باقى اجزاء التكييف

طيب لو حلتلك مشكلة الكباس !

ببساطة فى كباسات ظهرت للتكييف كهرباء و مش بالقوة اللى بتطلعها الكباسات اللى على سير الموتور

عشان كده فكرت ببساطة

اللى عنده مشكلة زى كده هيعمل الخطوات التالية

هيجيب كباس عادى استيراد مستعمل بالقوة اللى تعجبه

هيجيب موتور كهرباء قوى 10 -14- 16 -20 امبير 12 فولت

هيجيب مكونات التعديل ده و يخرطها

يجمع ال 3 و يكون عنده كباس كهرباء قوى و يكمل دورة التبريد بقى بمزاج

الحسبة كلها فى حدود 1200 ج لتجميع الكباس ده

قبل

بعد

قديم 28-09-2013, 02:01 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز تركب تكييف فى عربيتك و مش عاوز تخنق الموتور ؟!

فكرة جميلة وعايزة تخطيط وبحث كويس ... عشان اللي أعرفه إن الكمبريسور بتاع العربيات بيكون قوي، وبيستهلك في حدود 5 حصان، وعلشان تجيب موتور 5 حصان (12 فولت!!!) عشان يشغله حتلاقيه حجمه كبير جدا وثقيل جدا... ويمكن ما تلاقيش مكان فاضي جنب الموتور.

وعموما.. حفترض معاك إنك لقيت موتور قوي بحجم مناسب...

لازم تعمل حساب إن الحمل على الدايرة الكهربية بقى أكبر بكتير، يعني احتمال تحتاج تغير الدينامو بواحد أقوى .. أو على الأقل.. تركب كتاوت للكمبريسور مخصوص.

ولا انت رأيك إيه؟؟

...
قديم 28-09-2013, 02:29 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

و هل ال rpm بتاعة ماتور الكهربا مناسبة مع العزم بتاعه لادارة الكومبريسور ؟ و لا حيبقى فى حاجة لمراحل تخفيض ال rpm لزيادة العزم سواء من خلال صندوق تروس او سير و طارات ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 28-09-2013, 05:12 PM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

فكرة جميلة وعايزة تخطيط وبحث كويس ... عشان اللي أعرفه إن الكمبريسور بتاع العربيات بيكون قوي، وبيستهلك في حدود 5 حصان، وعلشان تجيب موتور 5 حصان (12 فولت!!!) عشان يشغله حتلاقيه حجمه كبير جدا وثقيل جدا... ويمكن ما تلاقيش مكان فاضي جنب الموتور.

وعموما.. حفترض معاك إنك لقيت موتور قوي بحجم مناسب...

لازم تعمل حساب إن الحمل على الدايرة الكهربية بقى أكبر بكتير، يعني احتمال تحتاج تغير الدينامو بواحد أقوى .. أو على الأقل.. تركب كتاوت للكمبريسور مخصوص.

ولا انت رأيك إيه؟؟

...

5 حصان ميكانيكى مش كهربى 5 حصان دول بيشغلو مسبك كهرباء صغير هبقى افرجك عليه فيديو

اللى يهم هو وزن زراع التدوير و ده هيتلف عادى بالموتور الكهرباء مش زى ما انت متخيل طول المجموعة كلها 45 سم هتركب ساقطه فى اى جنب و تتشبط 3 مسامير و جلب عشان الاهتزازات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

و هل ال rpm بتاعة ماتور الكهربا مناسبة مع العزم بتاعه لادارة الكومبريسور ؟ و لا حيبقى فى حاجة لمراحل تخفيض ال rpm لزيادة العزم سواء من خلال صندوق تروس او سير و طارات ؟
فى مواتير بتديك تورك مش سرعة هى دية اللى انا بحكى عليها و اى كونترول تانى فهو الكترونى بحت مفيش داعى نحط موتور سريع و ضعيف و نحطله علبة تروس فى حين انه يتحط موتور واحد قوى و بالسرعة الممتعة للسائق

هتبقى مشكلة فى 24 امبير هيحتاج بطارية اقوى غالبا الدينامو اللى بيكون راكب بيكون اعلى من البطارية بمساحة كافيه انه يعلى البطارية

قديم 28-09-2013, 06:40 PM
engfathy engfathy غير متواجد حالياً

engfathy is just really niceengfathy is just really niceengfathy is just really niceengfathy is just really nice

بصراحة موضوع رائع و فكرة جميلة خصوصا للناس اللي موتور عربيتهم ضعيف مش اد كدة
انا كنت فكرت في فكرة برضة اننا ممكن نجيب كباس عادي زي بتاع التكييف المنزلي او التلاجات ومعاه دايرة تحويل من 12 فولت ل220 فولت و دي موجودة في السوق بقدرات مختلفة وممكن تتعمل يدوي كمان