العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > إطارات السيارة

إطارات السيارة ساحة تتناول كل ما يتعلق بإطارات السيارات و الجنوط

قديم 19-06-2013, 02:38 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي مقاسات كاوتش اكسنت RB

السلام عليكم
معلش لي سؤال كثير من الأعضاء سأله من قبل ولكني اريد ان استزيد علما ومعرفه
المعروف ان كاوتش الأكسنت RB هو 14 175/70 او 16 195/50 ده المقاسين الأستاندر بتاع العربيه
والناس بتركب مقاس 14 185/65 لكي تعطيها ثبات اكثر
وسؤالي هنا لو ركبت 14 185/70 هل سوف يحك في الرفرف من الداخل ولا سيكون مظبوط ولا توجد مشاكل
ياريت لو حد مركب المقاس ده يفيدنا
والغرض هو تعلة العربيه قليلا مع اعطاءها ثبات
وايه انواع الكاوتش واسعاره هذه الأيام واماكن البيع المحترمه والمضمونه
وآسف للأطاله
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 20-06-2013, 07:07 PM

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقاسات كاوتش اكسنت RB

السلام عليكم
ايه يا رجاله ويا اعضاء المنتدى الكرام ما فيش حد عنده اي فكره عن المقاس ده هيشتغل ولا يحك في الرفرف من الداخل
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

قديم 21-06-2013, 02:21 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

اعتقد انها مش هتحك بما ان العربية بتنزل بكاوتش عرضه 195 يبقا مش مشكلة لو كاوتش عرضه 185

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 21-06-2013, 07:20 PM

السلام عليكم
الحمد لله حد رد عليه وعبرني
بس المقاس 195 بيكون على 50 يعني بيقلل في الأرتفاع وبيكون نفس ارتفاع 175/70 انما 185/70 بيكون اكثر ارتفاعا من المقاس الأصلي
والله المستعان

قديم 22-06-2013, 01:05 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

خلينا نتفق الاول
مقاس الفابريكة R14 175/70 والمقاس اللي حضرتك بتفكر تركبه R14 185/70 يعني الارتفاع واحد بس عرض الكاوتش هيزيد ومش مشكلة لان الجنط 16 اللي بينزل في العربية اعرض من كدا كمان
بالنسبة للجزئية اللي حضرتك بتقولها لو حسبتها هتلاقي ان الجنط 16 اعلى من ال14 لانك هتحسب قطر الجنط + ارتفاع الكاوتش
المهم اختصار الموضوع ان قطرالجنط 16 بالكاوتش وفردة الجنط 50.5 سم والجنط 14 قطره 49.5 سم يعني ان شاء الله مش هتحصل اي مشكلة
وان شاء الله واحد اكثر خبرة مني يفيدك اكتر

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn