العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 03-05-2013, 12:47 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي مشكلة ريداتير الفيرنا الجزء الثانى ارجو الدخول...

السلام عليكم ورحمة الله
استكمالا لموضوع دورة التبريد الخاصة بالفيرنا عندى والريداتير خصوصا ...
الموضوع القديم هنا
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=112912
شرح سريع للناس اللى مش هتقرا الموضوع القديم اول امس
انا كان لدى ريداتير فكيت العمة البلاستيك اللى فوق ولما ركبناها تانى عرفت انها مش هتركب زى الاول وبرضة هتسرب مياة من جوانبها المهم كتمت المية شوية بقت ترشح منها مية فقلت اشوف لها حل

انهاردة بقى كان فى مشوار ضرورى جدا اروحة بالعربية نفسها بصيت على القربة لقيتها ما بين الماكس والماين
دورت ولقيت نفس الرشح بيطلع قلت امشى اخلص مشوارى بسرعة وكدة كدة الرشح دا بالكتير هيفضى ربع لتر ولا حاجة يبقى يعوضهم بالقربة
رحت حوالى 15 كيلو كلهم على 110 سرعة وركنت وقلت ابص على القربة الاول وبعدها اطلع على مشوارى الاقى القربة فاضية وقربت تخلص ونزلت تحت الماين بكثييييير رحت مزود مية فى القربة والعربية واقفة يعنى مش دايرة ...... هل دا غلط هل كدة يحصل حاجة لوش السلندر يفقع مثلا
رحت مشوارى ورجعت على البيت حوالى 15 كيلو برضة وركنت وقلت بس ابص على القربة تانى الاقى القربة فاضية دورت على تسريب كبير يعوض الفارق دا ملقتش غير الرشح الموجود حوالين العمة ودا مستحيل يكون بالكمية دى خراطيم تمام لسة مغيرهم من شهريين والقربة مش مخرومة او مشروخة
رحت مبطل العربية وزودت مية من القربة
الحوار دا اخد حوالى لتر مية الغريب انى فكيت الغطا بتاع الريداتير والعربية مولعة نااااااار بحذر طبعا بس لقيت انى مفيش مية فارت ولا كانى شلت غطا اصلا والمية مش باينة من فتحة الغطا
فدا يكون اية يعنى هل الرشح دا يسبب كل دا وانا متاكد انى الريداتير مش مخروم والوصلت سليمة والقربة سليمة بس اللى لاحظتة انى مكان الرشح عند العمة بيكون فى تنفيس ممكن يطلع منة مية وترشح او يطلع منة هوا لو المية قليلة فى الريداتير
افيدونى افادكم الله
قديم 03-05-2013, 02:51 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة ريداتير الفيرنا الجزء الثانى ارجو الدخول...

السلام عليكم
اكشف على جوان وش السلندر ممكن يكون العيب فيه
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 03-05-2013, 03:11 PM
الصورة الرمزية memodina1

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
اكشف على جوان وش السلندر ممكن يكون العيب فيه
والله المستعان
طيب الكشف لازم متخصص ولا ممكن ابص على اى حاجة ممكن تكون علامة على سلامة او عدم سلامة الجوان بالعين كدة
قديم 03-05-2013, 03:15 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

طيب الكشف لازم متخصص ولا ممكن ابص على اى حاجة ممكن تكون علامة على سلامة او عدم سلامة الجوان بالعين كدة
السلام عليكم
شوف لون الزيت عندك عادي ولا زي الطحينه
وهل في القربه او غطاء القربه اثر لزيت او غطاء الريداتير
ممكن تدور العربيه وخلي حد فاتح الريداتير وينظر الى الماء عند الدواره هل في ضغط للماء الى اعلى
وايضا لو فكيت الأربع بوجيهات وادرة المحرك ستجد ماء يخرج من مكان البوجيهات ولا لأ
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 03-05-2013, 03:22 PM
الصورة الرمزية memodina1

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
شوف لون الزيت عندك عادي ولا زي الطحينه
وهل في القربه او غطاء القربه اثر لزيت او غطاء الريداتير
ممكن تدور العربيه وخلي حد فاتح الريداتير وينظر الى الماء عند الدواره هل في ضغط للماء الى اعلى
وايضا لو فكيت الأربع بوجيهات وادرة المحرك ستجد ماء يخرج من مكان البوجيهات ولا لأ
والله المستعان
قبل اى حاجة انا مش عارف اقول لحضرتك اية
حضرتك انسان محترم جدا وصبور عليا جدا فى مواضيعى
بارك الله فيك وارزقك خيرا اكثر مما تتمنى
ان شاء الله هشوف الموضوع الوقتى وابص على الكلام دا كلة وللعلم انا عندى خبرة فى العربيات لا باس بها على اد ما تعلمت من الاخوة والتجارب الشخصية

معلش بقية السؤال هل فى ضرر انى حطيت مية وزودت فى القربة فقط بس كانت العربية سخنة وكنت مبطلها
فزودت القربة بدون ما اجى جمب الريداتير خالص وبعدها دورت العربية