العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 02-05-2013, 08:16 PM
bakerkassab bakerkassab غير متواجد حالياً
من انا؟: بكر
التخصص العملى: طالب
هواياتي: السيارات و سواقتها

bakerkassab is just really nicebakerkassab is just really nicebakerkassab is just really nicebakerkassab is just really nice
مميز اختراع يا كوتش مروحة للعربية تعمل بالطاقة الشمسية

انا جتني فكرة هيا ان الواحد يشتري مروحة تكون متوسطة
ذي دي مثلا http://2.bp.blogspot.com/-xzQm5wuN59...757217_002.jpg
و يشتري لوحة طاقة شمسية
ممكن تكون ذي دي http://www.nbszgd.com/Manager/Upload...rosmallpic.jpg
و يروح لواحد كهربائي لو متخصص و يوصل السلوك و بعدين يروح يحط المروحة و اللوحة ورا عند الزجاج الوراني بحيث ان اللوحة تكون ناحية الشمس عشان تمتص طاقة و تشغل المروحة و بكدا تخلي العربية باردة الى حداً ما لما تركنها في الشمس و اهو لو التكييف عطلان تسند شوية و بعدين دي لا بتخسر بنزين و لا بطارية دي انت بتركبها و تسيبها و على فكرة يا جماعة مش شرط ان المروحة تكون كدا لا انت ممكن تكبرها بس هتكون محتاجة لوحة اكبر اهو انا طرحت الاقتراح و عباقرة و استاذة المنتدى يطوروه
و ياريت تكون النظرية دي صحيحة و تنفع الناس

قديم 02-05-2013, 08:40 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اختراع يا كوتش مروحة للعربية تعمل بالطاقة الشمسية

السلام عليكم
فكره جميله لكن المشكله ان لو العربيه مقفوله ومشغل المروحه برضه العربيه هتكون سخنه الا لو في منفز للهواء المتجدد
جرب اقفل غرفه في البيت حتي الشبابيك وشغل المروحه واقفل الباب كمان وبعد كام ساعه افتح الباب وشوف الحراره هتكون عاليه و لا منخفضه
بس هي كفكره جميله
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 02-05-2013, 09:07 PM

bakerkassab is just really nicebakerkassab is just really nicebakerkassab is just really nicebakerkassab is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
فكره جميله لكن المشكله ان لو العربيه مقفوله ومشغل المروحه برضه العربيه هتكون سخنه الا لو في منفز للهواء المتجدد
جرب اقفل غرفه في البيت حتي الشبابيك وشغل المروحه واقفل الباب كمان وبعد كام ساعه افتح الباب وشوف الحراره هتكون عاليه و لا منخفضه
بس هي كفكره جميله
والله المستعان
ايوه كده يا رجالة عايزين اراء شكرا يا استاذ

قديم 04-05-2013, 08:56 PM

هي الفكرة مش حلوة

قديم 04-05-2013, 09:31 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of

كان في زمان مروحه بالطاقة الشمسية بتتباع عند سبير كار بس حاليا مش عندهم وكنت سئلتهم عنها كل شوية كانوا بيقولوا هيجيبوها ومكنتش بتيجي
فكرتها انها بتركب على شفه الزجاج وبيعمل كانه شفاط هوا
الفكره ان الشمس لما تضرب في لوح الزجاج تضرب ف الخلايا الشمسية تشغل المروحه وبتسحب الهوا السخن من جوه العربية وبتطلعه برا وهكذا
بنزل الزجاج شوية لتحت وبنثبت المروحه علي شفة الزجاج و معاها جوانات كاوتش او جلد بتعشق في جنب المروحه في شفه الزجاج وتعشق في حلق الباب ( للامان يعني )
دوروا ع جوجل باسم car solar fan

المنتج كنت لقيت منه على امازون ب 14 دولار الواحد ولقيت تقارير بتقول انه مش عملي ومش بيفرق معاهم ( الناس دي ف اوروبا)
فمتردد في شراؤة

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S