العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 23-04-2013, 04:24 AM
مَـحمُـود عَـبد السَـلآم مَـحمُـود عَـبد السَـلآم غير متواجد حالياً

مَـحمُـود عَـبد السَـلآم has a spectacular aura aboutمَـحمُـود عَـبد السَـلآم has a spectacular aura aboutمَـحمُـود عَـبد السَـلآم has a spectacular aura about
عاجل استفسار بسيط وارجو المساعدة جزاكم الله كل خير !

السلام عليك ورحمة الله وبركاته
لو سمحتم يا شباب انا عندي استفسار بسيط كدا عن انواع عربيات معينة
يعني مثلاً اول حاجة عايز اعرف ايه الفرق بين البروتون جين 2 2013 المانيوال والاوبترا 2013 المانيوال بردو
عشان العربيتين بنفس السعر تقريباً بس اللي لفت نظري ان العربية البروتون فيها نظام الفرامل الآمن اللي هو ABS
وبالنسبة للاوبترا فمافيهاش النظام دا مع ان سعر الاوبترا حالياً 104 والبروتون 103
فياريت اعرف انهي نوع افضل من ناحية الامان والثبات والمتانة والصيانة امر مهم كمان .

- وآخر حاجة عايز اعرف ايه الفرق بين كيا سول 2013 اوتوماتيك وبين شيفروليه كروز 2013 اوتوماتيك ؟؟
على فكرة انا اقصد كيا سول 2013 الاوتوماتيك بس اقل فئة اللي هي بـ 142 الف, ومقصدش التوب لاين
عايز افارق بينها وبين الشيفروليه كروز 2013 الاتوماتيك اللي هي الإليجانس اللي بـ 146 الف ومش التوب لاين بردو
عايز اعرف ايه الفرق بينهم من ناحية الصيانة واسعار قطع الغيار وكدا
وايه رأيكم فيهم من ناحية القوة والثبات والأمان
وشُكرا جزيلاً لكم مقدماَ
قديم 23-04-2013, 03:59 PM
الصورة الرمزية محمدالسيدعبدالله
محمدالسيدعبدالله محمدالسيدعبدالله غير متواجد حالياً
من انا؟: محمدالسيد
التخصص العملى: لسة طالب
هواياتي: بحب اي حاجة فيها مغامرة

محمدالسيدعبدالله will become famous soon enoughمحمدالسيدعبدالله will become famous soon enough
افتراضي رد: استفسار بسيط وارجو المساعدة جزاكم الله كل خير !

الجين 2 تسارع قوي محرك نشيط سحب ممتاز امان عالي جدا ثبات فوق الممتاز توكيل سئ الاوبترا مفيش وسائل امان محرك معقول سحب متوسط ثبات عالي نسبيا توكيل سئ بس احسن من عز العرب بتاع جين 2 وبالنسبة للسول و الكروز للاسف معنديش فكرة عنهم عشان انا بفاضل بين الجين 2 و الاوبترا ووصلت لان الجين 2 احسن بمراحل

اللهم صل وسلم وبارك علي سيدنا محمد (( صلي الله علية وسلم ))
قديم 23-04-2013, 07:31 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

السلام عليك ورحمة الله وبركاته

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

لو سمحتم يا شباب انا عندي استفسار بسيط كدا عن انواع عربيات معينة

ماشي اتفضل

يعني مثلاً اول حاجة عايز اعرف ايه الفرق بين البروتون جين 2 2013 المانيوال والاوبترا 2013 المانيوال بردو
عشان العربيتين بنفس السعر تقريباً بس اللي لفت نظري ان العربية البروتون فيها نظام الفرامل الآمن اللي هو ABS
وبالنسبة للاوبترا فمافيهاش النظام دا مع ان سعر الاوبترا حالياً 104 والبروتون 103

فعلا الاوبترا مفيهاش abs وكمان مفيهاش ايرباج

فياريت اعرف انهي نوع افضل من ناحية الامان
جين 2

والثبات .

جين 2 بس الاوبترا ثباتها كويس برضه مش وحش

والمتانة

الاتنين زي الفل

والصيانة امر مهم كمان

لا من حيث الصيانة الاوبترا افضل وقطع غيارها منتشرة اكتر وارخص

- وآخر حاجة عايز اعرف ايه الفرق بين كيا سول 2013 اوتوماتيك وبين شيفروليه كروز 2013 اوتوماتيك ؟؟

الماتور 1600 في العربيتين قوته في السول 130 حصان وفي الكروز 115 حصان لكن ماتور الكروز برقبة ماتور السول لانه ماتور الماني (نفس ماتور الاوبل استرا الجديدة)
الفتيس 6 غيارات اوتوماتيك ستيبترونيك في العربيتين
العلو عن الارض في صالح السول
الوسع مفيش فرق كبير
التصميم الخارجي والداخلي دي مسألة اذواق لكن انا شايف ان شكل الكروز داخليا وخارجيا افضل من السول

على فكرة انا اقصد كيا سول 2013 الاوتوماتيك بس اقل فئة اللي هي بـ 142 الف, ومقصدش التوب لاين

عايز افارق بينها وبين الشيفروليه كروز 2013 الاتوماتيك اللي هي الإليجانس اللي بـ 146 الف ومش التوب لاين بردو

بخصوص السول اول فئة دي اوبشنها
تكييف يدوي / ايرباج للسائق / جنوط سبور 16 / زجاج كهربائي / مرايات كهربائي / مقابض ابواب ومرايات بنفس لون السيارة / فوانيس شبورة امامية / سنتر لوك مع رموت كنترول / ايموبليزر / كمبيوتر رحلات / مالتي فانكشن / راديو CD MP3 + USB + AUX + IPod / مساحات خلفية / روف راك / حامل للاكواب / باور ستيرنج
ودا تقرير كنت عاملة عن الكيا سول لو حضرتك عايز تشوفه
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=107481

اما الكروز : زجاج كهربائي ، مرايات كهربائية بنفس لون السيارة ، جيوب بالمقاعد الامامية , مقعد السائق قابل للضبط في 4 اتجاهات , مالتي فانكشن ، ايموبليزر ، تكييف يدوي ، مقابض ابواب بلون السيارة ، جنوط معدن 15 ، راديو CD

عايز اعرف ايه الفرق بينهم من ناحية الصيانة واسعار قطع الغيار وكدا

بصراحة الحتة دي مش عايز افتي فيها لكن ميزة السول ان ماتورها نفس ماتور الالنترا والنيوسيراتو علشان كدا في حاجات كتيرة مشتركة بين العربيتن زي الفلاتر والسيور
اما الكروز مش عايز افتي فيها

وايه رأيكم فيهم من ناحية الثبات

الكروز افضل وخصوصا انها اوطى من السول ودا هيديها افضلية في الثبات

القوة

عادي حضرتك لو اهتميت بالعربية هتبقا قوية وزي الفل معاك

والأمان

من حيث الامان لو قارنا اول فئة من الاتنين هنلاقي السول افضل لان فيها ايرباج للسواق على عكس الكروز اللي مفيهاش ايرباج غير في اعلى فئة

ومبروك مقدما

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 23-04-2013, 07:36 PM

مَـحمُـود عَـبد السَـلآم has a spectacular aura aboutمَـحمُـود عَـبد السَـلآم has a spectacular aura aboutمَـحمُـود عَـبد السَـلآم has a spectacular aura about

تسلم يا اخ محمد السيد دزاك الله خيراً ........
- طيب حضرتك متعرفش حاجة كيا ريو الاوتوماتيك lx ؟؟
قديم 23-04-2013, 07:41 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ماشي اتفضل

فعلا الاوبترا مفيهاش abs وكمان مفيهاش ايرباج

جين 2

جين 2 بس الاوبترا ثباتها كويس برضه مش وحش

الاتنين زي الفل

لا من حيث الصيانة الاوبترا افضل وقطع غيارها منتشرة اكتر وارخص

الماتور 1600 في العربيتين قوته في السول 130 حصان وفي الكروز 115 حصان لكن ماتور الكروز برقبة ماتور السول لانه ماتور الماني (نفس ماتور الاوبل استرا الجديدة)
الفتيس 6 غيارات اوتوماتيك ستيبترونيك في العربيتين
العلو عن الارض في صالح السول
الوسع مفيش فرق كبير
التصميم الخارجي والداخلي دي مسألة اذواق لكن انا شايف ان شكل الكروز داخليا وخارجيا افضل من السول

بخصوص السول اول فئة دي اوبشنها
تكييف يدوي / ايرباج للسائق / جنوط سبور 16 / زجاج كهربائي / مرايات كهربائي / مقابض ابواب ومرايات بنفس لون السيارة / فوانيس شبورة امامية / سنتر لوك مع رموت كنترول / ايموبليزر / كمبيوتر رحلات / مالتي فانكشن / راديو CD MP3 + USB + AUX + IPod / مساحات خلفية / روف راك / حامل للاكواب / باور ستيرنج
ودا تقرير كنت عاملة عن الكيا سول لو حضرتك عايز تشوفه
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=107481

اما الكروز : زجاج كهربائي ، مرايات كهربائية بنفس لون السيارة ، جيوب بالمقاعد الامامية , مقعد السائق قابل للضبط في 4 اتجاهات , مالتي فانكشن ، ايموبليزر ، تكييف يدوي ، مقابض ابواب بلون السيارة ، جنوط معدن 15 ، راديو CD

بصراحة الحتة دي مش عايز افتي فيها لكن ميزة السول ان ماتورها نفس ماتور الالنترا والنيوسيراتو علشان كدا في حاجات كتيرة مشتركة بين العربيتن زي الفلاتر والسيور
اما الكروز مش عايز افتي فيها

الكروز افضل وخصوصا انها اوطى من السول ودا هيديها افضلية في الثبات

عادي حضرتك لو اهتميت بالعربية هتبقا قوية وزي الفل معاك

من حيث الامان لو قارنا اول فئة من الاتنين هنلاقي السول افضل لان فيها ايرباج للسواق على عكس الكروز اللي مفيهاش ايرباج غير في اعلى فئة

ومبروك مقدما
بسم الله ما شاء الله .. والله تسلم يا استاذ
شاكر لك جهودك ... والله وضحتلي كل شئ تمام الله يديك الصحة

طيب حضرتك معندكش اي فكرة عن الكيا ريو lx الاوتوماتيك 2013 ؟
عايز اعرف ايه عيوبها ,, انا قصدي السيدان مش الهاتشباك