العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely

جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely احدى اكبر الشركات الصينية التى تسعى بخطى ثابتة لتطوير منتجاتها والدخول بها الى اكبر الاسواق العالمية بعد ما تحقق لها من نجاحات فى الاسواق الشرقية و تتبعها سيارات مابل واميجراند Emgrand

قديم 04-04-2013, 12:36 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
للاهمية هام .. دواسة بنزين الأميجراند ومشكلة فى السحب

السلأم عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا الحمد لله أستلمت العربية جيلى أميجراند , بس أنا متضايق جداً من علو دواسة البنزين , عالية بشكل رخم ورجلى وجعانى جداً منها لأنى بضطر أنى أميلها وادوس ببطن رجلى , مش بالمشط !!عشان العربية تتحرك .
السحب بطىء جداً وبيكون ملحوظ جداً على مطالع الكبارى .
أرجوكم افيدونى , وهل من الممكن توطية دواسة البنزين وهل سيكون لذلك تأثير على الموتور أم لأ ؟
السحب هل هيفضل كده ولأ هيتحسن , أنا بسافر سانت كاترين كتير ومحتاج عربية عزمها حلو فى المطالع , مش انا اللى أشدها !!!

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله

قديم 06-04-2013, 02:18 AM
الصورة الرمزية Sky_Rider
Sky_Rider Sky_Rider غير متواجد حالياً
من انا؟: كان نفسي اطلع طيار .. طلعت مدير نظم معلومات .. :)
التخصص العملى: مدير قسم نظم معلومات
هواياتي: الطيران و علومه - السيارات وكل ما يخصها

Sky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to behold
افتراضي رد: هام .. دواسة بنزين الأميجراند ومشكلة فى السحب

عزيزي ابو هيما .. الف مبروك و ربنا يديك خيرها و يكفيك شرها ..
بالنسبة للملاحظات اللي انت ذكرتها عن العربية .. خصوصا الحاجات اللي مضايقاك زي دواسة البنزين و السحب و الكرسي .. هقول لحضرتك و عن تجربة 10300 كلم استخدام شاق و سفر متكرر .. بالنسبة لدواسة البنزين انها عالية فده حسيته اول كام يوم فقط ,, ولكن بعد تعديل و ضع الكرسي بقت مريحة جدا و اتعودت عليها .. و بالنسبة للسحب .. فهي معايا و مع كثير من اعضاء نادي سيارات امجراند مصر جيدة جدا .. مش هقول زي السفيك و الكلام ده لان مفيش حاجة زي التانية تماما .. بس هي قريبة جدا لسحب اللانسر 1600 .. ولكن بما ان محركها 1500 ووزنها حوالي 1270 كلم و اقصى عزم للمحرك عند 4000 لفة .. فهي بتحتاج انت تدوس على النقلات شوية عشان تحس بعزمها .. ولازم تضبط عربيتك في الصيانة .. لان فعلا سحبها اتحسن جدا معايا بعد صيانة ال 10,000 ,,, واستهلاك البنزين جيد جدا .. معايا حوالي 650 كلم للتفوية 50 لتر .. الثبات و الفرامل رائعين بكل المقاييس ... بجد زي السيارات الالماني .. الكرسي ممكن زي مانت بتقول مش طري .. بس مش متعب اطلاقا .. انا بسافر بيها 5 ساعات قيادة و مبحسش باي اجهاد من الكرسي ... و لو انت عايز تجرب عربيتي فاي وقت انا تحت امرك .. انا جنبك في شرم الشيخ ... لك تحياتي ..
قديم 06-04-2013, 03:28 AM
الصورة الرمزية Torn@doo
Torn@doo Torn@doo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: medical promotion

Torn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond repute

ربنا يديك خيرها وتتحل مشاكلك

قديم 06-04-2013, 03:54 AM
الصورة الرمزية aly zafer
aly zafer aly zafer غير متواجد حالياً
هواياتي: قراءة

aly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to beholdaly zafer is a splendid one to behold

كن فى الدنيا كاعابر سبيل _ واترك ورائك كل اثر جميل _ فمانحن فى الدنيا الا ضيوف _ وما على الضيف الا الرحيل.
قديم 12-10-2013, 07:44 AM
رمضان شوقى رمضان شوقى غير متواجد حالياً

رمضان شوقى will become famous soon enough

طيب دواسة بنزين ايمجراند 7 واير و لا كهرباء كما قال بعض العضاء