العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 25-07-2009, 04:03 PM
hasanin50 hasanin50 غير متواجد حالياً

hasanin50 will become famous soon enough
ارجو النصيحة

سيارتى جولف3 وفيها مشاكل مكنة متسقطة 2000 الماكنة بتاكل زيت فى السفرفقط وبتسخن منى المكانيكى قال محتاجة طقم شنبروفيها مشاكل فى الفتيس وانا محتار ابعهاواخسر كتييررررر لانى شريها غالية ولا اعملها الشنبر ولا اسقط مكنة جديدة وللعلم السيارة حالتها ممتازة ومشكلتها المكنة وانا زهقت من المكانيكية ومش عارف اعمل اية ومش قادر استوعب خسارتى لو بعتها ارجو النصيحة باللة عليكم
قديم 25-07-2009, 04:28 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو النصيحة

طبعآ تعمل لها طقم شنبر عند ميكانيكى محترم موثوق فيه ! دا أرخص و أحسن الحلول !

و بالمره نظف الرادياتير و شيك على طلمبة الميه و الزيت !

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 25-07-2009, 06:46 PM
الصورة الرمزية esam_comm
esam_comm esam_comm غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: السيارات

esam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond repute
رد: ارجو النصيحة

خاللي بالك مستحيل لاي ميكانيكي يعرف العربيه عايزه شنبر ولا عمره الا لما يفك الماكينه وسيبك من اللي يقولك لو الدخان رمادي يبقي مش عارف ايه ولو ابيض يبقي ايه الموتور عامل زي البطيخه ماتعرفش الشغل اللي فيه غير لما يتفتح وخصوصا ان العربيه انت مشتريها مستعمله يعني ماتعرفش الماكينه اتحلت قبل كده ولا لاء واستخدام اللي قبلك ايه ونصيحه لوجه الله لو الفتيس فيه حاجه اوعي تصلحه ارميه وهات واحد غيره وماتفكرنيش بتصليح الفتيس ptmnlo123per111 علشان انا لفيت علي اباطره مصر في تصليحه وللاسف الاجابه لم ينجح احد وممكن سؤال تقولي انت كنت مشتريها بكام وهي موديل كام وال2000 سي سي الضريبه بتاعتها كام

Essam Badawi
قديم 25-07-2009, 08:48 PM
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

بيقول لك الماكينه متسقطه ! يعنى ما يعرفش فيها ايه سابقآ ! و الفتيس به مشاكل و لكن لم يذكر

مشاكل ثقيله أم خفيفه ! لذلك لا أنصحه بتسقيط موتور مستعمل ولا فتيس لآن أكيد بهم عيوب أيضا !

و هوه بيدور على الآسلم والآرخص ! لذلك يفتح الماكينه و يشوف طقم شنبر أم عمره من غير ما

يبهدل الدنيا و اذا وجدها تحتاج حتى عمره كامله يبقى خير و بركه !و لو موش عاوز يقفل الموتور تانى و يبيعها بس يحسبها لو باعها أو عمل

عمره كامله ! أيهما ح يكون أوفر و أسلم له ! و هل لو باعها ح يعرف يجيب سياره أخرى أم لا !

هوه طبيب نفسه !

Dr. Bolbolan

التعديل الأخير تم بواسطة Dr. Bolbolan ; 25-07-2009 الساعة 08:53 PM
قديم 25-07-2009, 08:50 PM

بيقول لك الماكينه متسقطه ! يعنى ما يعرفش فيها ايه سابقآ ! و الفتيس به مشاكل و لكن لم يذكر

مشاكل ثقيله أم خفيفه ! لذلك لا أنصحه بتسقيط موتور مستعمل ولا فتيس لآن أكيد بهم عيوب أيضا !

و هوه بيدور على الآسلم والآرخص ! لذلك يفتح الماكينه و يشوف طقم شنبر أم عمره من غير ما

يبهدل الدنيا و اذا وجدها تحتاج حتى عمره كامله يبقى خير و بركه ! و لو موش عاوز يقفل الموتور تانى و يبيعها ! بس يحسبها لو باعها أو عمل

عمره كامله ! أيهما ح يكون أوفر و أسلم له ! و هل لو باعها ح يعرف يجيب سياره أخرى أم لا !

هوه طبيب نفسه !

Dr. Bolbolan