العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > إطارات السيارة

إطارات السيارة ساحة تتناول كل ما يتعلق بإطارات السيارات و الجنوط

قديم 28-01-2013, 10:13 AM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي الكاوتش جننى .... بيقوللى غيرتى و لا إيه؟

السلام عليكم
كنت شارى العربية الصيف إللى فات,و كان فيها أربع فرد كاوتش توبلس بس أنواع مختلفه (كل فرده من شركة مختلفه) و صاحبها بيقول بقالهم 10000 كيلو, و كنت كل إللى بأعمله أنى أضبط هوا كل أسبوع مرة.

من شهر تقريباً و ظهر أول خرم (بالنسباللى), و عملته و غيرت بلفين,و من ساعتها تقريباً كل 4 أو 5 أيام أروح أعمل خرمين تلاته سبعه !!!!! الراجل بيقولى أصلك عديت على زجاج مكسر.
هل الزجاج المكسر يخرم الكاوتش؟ _ أنا كان عندى عجلة (دراجه) و أنا صغير و مكانش الزجاج المكسر بيخرم كاوتشها!!!

بكلم الراجل بتاع الكاوتش, قاللى هأعمللك ؟؟؟؟؟؟؟ (تقريباً زى ما فهمت الجنوط مصدى من جوه و هينضفة و يرشه بلاك)
المهم قولتله لما أفضى. و طنشت ..... بس العربية مش عاوزة تطنش.
رحت بيها مشوار بالليل و ماشى ورا العربيات عالكورنيش. تانى يوم فردتين عالأرض (عالأرض و هما تيوبلس مش فاهم إزاى)

ملحوظة: أنا عملت حوالى 19000 كيلو (+ الـ 10000 إللى مستلم بيهم الكاوتش)
نقشة الكاوتش ممتازة (لم تتآكل), بس برضه لاحظت إن فيه فرده أمام مشققه. (الصنايعى بيقول لى علشان مبتزودهاش هوا !!!!!)

آخر حاجة فكرت فيها: أنزل التوفيقيه أجيب كمبروسر هوا محمول و خابور حديد و البتاع اللى بيعملوا بيه الخرم و عليهم زجاجة مياه بالصابون و أشتغل أنا.

مش عارف أعمل إيه؟
منتظر رأيكم
قديم 28-01-2013, 10:35 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الكاوتش جننى .... بيقوللى غيرتى و لا إيه؟

تنزل الحرفيين
تجيب اربع فرد كاوتشس بجنوط حديد استيراد

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 28-01-2013, 10:44 AM
waleedrahmy waleedrahmy غير متواجد حالياً

waleedrahmy will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
كنت شارى العربية الصيف إللى فات,و كان فيها أربع فرد كاوتش توبلس بس أنواع مختلفه (كل فرده من شركة مختلفه) و صاحبها بيقول بقالهم 10000 كيلو, و كنت كل إللى بأعمله أنى أضبط هوا كل أسبوع مرة.

من شهر تقريباً و ظهر أول خرم (بالنسباللى), و عملته و غيرت بلفين,و من ساعتها تقريباً كل 4 أو 5 أيام أروح أعمل خرمين تلاته سبعه !!!!! الراجل بيقولى أصلك عديت على زجاج مكسر.
هل الزجاج المكسر يخرم الكاوتش؟ _ أنا كان عندى عجلة (دراجه) و أنا صغير و مكانش الزجاج المكسر بيخرم كاوتشها!!!

بكلم الراجل بتاع الكاوتش, قاللى هأعمللك ؟؟؟؟؟؟؟ (تقريباً زى ما فهمت الجنوط مصدى من جوه و هينضفة و يرشه بلاك)
المهم قولتله لما أفضى. و طنشت ..... بس العربية مش عاوزة تطنش.
رحت بيها مشوار بالليل و ماشى ورا العربيات عالكورنيش. تانى يوم فردتين عالأرض (عالأرض و هما تيوبلس مش فاهم إزاى)

ملحوظة: أنا عملت حوالى 19000 كيلو (+ الـ 10000 إللى مستلم بيهم الكاوتش)
نقشة الكاوتش ممتازة (لم تتآكل), بس برضه لاحظت إن فيه فرده أمام مشققه. (الصنايعى بيقول لى علشان مبتزودهاش هوا !!!!!)

آخر حاجة فكرت فيها: أنزل التوفيقيه أجيب كمبروسر هوا محمول و خابور حديد و البتاع اللى بيعملوا بيه الخرم و عليهم زجاجة مياه بالصابون و أشتغل أنا.

مش عارف أعمل إيه؟
منتظر رأيكم
اولا لازم الفرد الاريعة دول يتغيروا ويبقوا من نوع ومقاس واحد
وتغير الجنوط المصدية بجنوط استيراد مستعملة وتستلمها علي ماكينة الترصيص
قديم 28-01-2013, 11:19 AM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

يعنى كده محتاج حوالى 1500 جنية كاوتش و جنوط على الأقل.

ربنا ييسر, حين ميسرة
قديم 28-01-2013, 11:37 AM
Sameh Ragih Sameh Ragih غير متواجد حالياً
التخصص العملى: أخصائي مشتريات - موبينيل

Sameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud of

باختصار و علشان أقصر عليك طريق التفكير الراجل ده علشان يبيعلك العربية راح لمحل كاوتش ممكن يكون معرفه و أخد منه أربع فرد متخزنين و تاريخهم قديم و طبعاً كل فردة نوع مختلف و الكاوتش القديم ده بيكون ناشف و أقل حاجة ممكن تخرمه مش زي الجديد ياخد و يدي معاك.. والله أعلم و إن بعض الظن إثم