العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 29-12-2012, 04:16 PM
mr_x mr_x غير متواجد حالياً
هواياتي: القراءة والسيارات بصفة عامة

mr_x has a spectacular aura aboutmr_x has a spectacular aura aboutmr_x has a spectacular aura about
افتراضي اللي عنده خبره في مواصلات القاهره يدخل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أكيد طبعا سمعتم ان اوتومك و فورمولا هايندمجوا مع بعض في مرض واحد من 18 ل 25 يناير
وأنا نفسي اروح هناك بس مش عارف الطريق:w6w200504112245306 e
أنا هاجي من المحلة الكبري وممكن أنزل عند عبود أو المظلات أو اجي بالسكة الحديد
بس أنا معرفش حاجة في القاهرة خالص
وعايز اعرف انزل فين واركب ايه عشان اروح المعرض ده وياريت الوصف يكون واضح علي قدر الامكان
وشكرا مقدما
قديم 29-12-2012, 04:24 PM
حسام نوبيرا حسام نوبيرا غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

حسام نوبيرا is just really niceحسام نوبيرا is just really niceحسام نوبيرا is just really niceحسام نوبيرا is just really niceحسام نوبيرا is just really nice
افتراضي رد: اللي عنده خبره في مواصلات القاهره يدخل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_x مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أكيد طبعا سمعتم ان اوتومك و فورمولا هايندمجوا مع بعض في مرض واحد من 18 ل 25 يناير
وأنا نفسي اروح هناك بس مش عارف الطريق:w6w200504112245306 e
أنا هاجي من المحلة الكبري وممكن أنزل عند عبود أو المظلات أو اجي بالسكة الحديد
بس أنا معرفش حاجة في القاهرة خالص
وعايز اعرف انزل فين واركب ايه عشان اروح المعرض ده وياريت الوصف يكون واضح علي قدر الامكان
وشكرا مقدما
لو نزلت بالسكه الحديد هتشوف اى مكروباصات تعدى على قاعه الموتمرات مدينه نصر وهى تقع فى تقاطع شارع الفنجرى مع طريق النصر.
قديم 29-12-2012, 04:28 PM
hal71 hal71 غير متواجد حالياً

hal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond repute

لو جاي بالسكة الحديد يعني هتنزل ميدان رمسيس فيه ميكروباص بيمشي في شارع الأتوستراد (طريق النصر) تنزل عند الصالة المغطاة آخر كوبري 6 أكتوبر و هوه ده الشارع اللي فيه مدخل المعرض أو لو الميكروباص مشي في شارع صلاح سالم هتنزل عند كوبري الفنجري و تمشي حوالي 500 متر و على فكرة الأوتوستراد وصلاح سالم شارعين رئيسيين موازيين لبعض أي واحد فيهم هيوصلك
بالنسبة لسكة عبود الحقيقة ما أعرفش إذا كان فيه حاجة مباشرة للمعرض ممكن زملاء غيري يعرفوا و تنورنا يا باشا في القاهرة
قديم 30-12-2012, 03:32 PM
mr_x mr_x غير متواجد حالياً
هواياتي: القراءة والسيارات بصفة عامة

mr_x has a spectacular aura aboutmr_x has a spectacular aura aboutmr_x has a spectacular aura about

شكرا والله يا رجالة علي ردودكم
بس هو طريق الرجوع ازاي لمحطة السكة الحديد
قديم 30-12-2012, 05:58 PM
الصورة الرمزية وائل احمد السيد
وائل احمد السيد وائل احمد السيد غير متواجد حالياً
من انا؟: أب
التخصص العملى: موظف بنك القاهرة
هواياتي: السفر والرحلات

وائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud of

السلام عليكم
بص يا باشا لو نزلت رمسيس معظم عربيات السرفيس بتروح الحى السابع والثامن واول عباس واول مكرم فأنت هتركب اى واحد منهم
(1) لو دخل من طريق صلاح سالم هتنزل عند كوبرى الفنجرى وتدى ضهرك لعمارة طويلة جدا وتمشى شوية اد 10 دقائق فى اتجاة الاستاد هتلاقى قاعة المؤتمرات على الشمال بعد شارع استاد القاهرة مباشرة (2) لو دخل من طريق النصر من عند نادى السكة الحديد يبقى هتنزل عند اول سور جامعة الازهر عند كوبرى المشاة هتلاقى قاعة المؤتمرات امامة هتعدى الطريق من على كوبرى مشاة اطلع وانزل الناحية التانية وادخل الشارع الكبير المجاور للكوبرى وهتمشى شوية صغيرين اد 3 دقائق هتلاقى البوابة على يمينك
(3) لو ركبت تاكسى هما 10 ج بالكتير 15 ج
وطريقة الرجوع عكس اللى حصل هتقف عند كوبرى المشاة لانة الاقرب وهتلاقى مكروباصات الدنيا بتقول رمسيس اركب برجلك اليمين وبالسلامة
وممكن لو من عبود هتركب من عبود لرمسيس عربياتها كتير اوى ثم باقى الموضوع
وتنور القاهرة
ارجو اكون قلت حاجة مفيدة
وتقبل تحياتى