العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 26-12-2012, 01:27 AM
الصورة الرمزية M0hamed Hasan
M0hamed Hasan M0hamed Hasan غير متواجد حالياً
التخصص العملى: بكارليوس تجارة
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

M0hamed Hasan is a jewel in the roughM0hamed Hasan is a jewel in the roughM0hamed Hasan is a jewel in the roughM0hamed Hasan is a jewel in the rough
افتراضي مشكلة غريبة فى عربيتى الرينو كليو 2004 (مع الفيديو)

اولا بسم الله الرحمن الرحيم
و السلام عليكم
انا بالتفصيل عندى عربية رينو كليو 2004 لسه مشتريها من شهرين و الحمد الله انا مشتريها فيها حاجات عايزة تتغير و انا عندى علم بكل الحاجات دى و حسبت ثمنها من العربية المهم
1- العربية رينو كليو 2004 عداد 128 الف كيلو حالة المتور 76%
2- العربية فيها حاجات عايزة تتغير وهى كالاتى
قواعد ماتور
بلى و طنابير امامى
جوان غطاء التكيهات
اولسيه الكرنك
السيه الكامة
قواعد فتيس + شداد فتيس
جوان الكربريتير
تيل فرمل امامى
العيب انا النهارده اضريت اغير مكان ركنة العربية و نزلت اركنها فى شارع جنمبى و كالعادة علشان لسه مبتدا نسيت اكشف على الميه فى القربة قبل ما اطلع مع العلم انى عملت بيها مشوار قبليها من يومين و بسخنها كل يوم كتير
المهم مشيت و ركنت تمام و طلعت فوق و نزلت بعد ساعتين علشان ارجعها مكانها
انا و جوه العربية شميت ريحة زى البلاستيك الى بيتحرق و بحسن نية قلت اكيد مش عندى لقيت و احد قاعد فى المحل الى جنبى بيقول فى ريحة حاجة بتشيط المهم انا قلقت و نزلت من العربية و رفعت الكبوت لقيت دخنة بسيطة تكاد لا ترى طلعة من جنب المتور رحت قرفت و ركنتها و كنت بفكر ابيعها بصيت لاقيت قربة الميه فيها تقريبا بق ميه قلت يبقى انا السبب المهم سبت العربية تبرد خالص بتاع ساعة و زودتها ميه و هى مش دايرة (ملحوظة عرفت بعد كدا ان دا غلط و بيبوظ العربية لازم تكون دايرة او اعمل كده و هى مبطلة بقالها نص يوم على الاقل) المهم قدر الله ما شاء فعل
و شوفو الفيديو معلش طولت قوى لانى فعلا مش بفهم اى حاجة فى العربيات و حتسوح لو رحت لصناعيى و انا مش عارف اى حاجة
اها كنت هنسى بالمرة بقى
عندى الفرامل لم ادوس عليها و العربية مبطلة بتنفس زى صوت الهوا و هى عايزة تيل اساسا و كمان عندى عداد السرعة و انا ماشى الاقيه فصل و لم اغير سرعة يرجع تانى يشتغل و ممكن يفصل تانى
و الدبرياج عندى بيزيق و العربية مبطلة و الصوت من جوا العربية بس و دى حلها الاسبراى wd40
بس كده ارجو الافادة من اصحاب الخبرة و مراعاة انى ابيض فى موضوع العربيات
قديم 26-12-2012, 09:51 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة غريبة فى عربيتى الرينو كليو 2004 (مع الفيديو)

للاسف حضرتك عامل كلوز اوى على الدخنة كان مفروض تورينا الموتور بالكامل وبعدين تعمل كلوز مكان الدخنة
بس حاسس انة من حجتين
اما ان فى زيت موتور واقع على الشكمان فبيعمل دخنة ويعمل ريحة
او انة فايظ الموتور
بس فى الغالب انه الاحتمال الاول

اما دواسة الفرامل لما نظبط بس الطنابير ونغير التيل نبقى نحكم اية المشكلة
قديم 26-12-2012, 10:11 AM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute

العربيه فيها حاجات كتير اوي عايزه تتغير وده ياما حيبقي طول فترة العربيه معاك حتبقي رايح جاي علي صنايعيه وانت زي مبتقول ابيض فمش حتسلك معاهم
ياما حتصلح عند ناس محترمه وحتدفع كتي اوي في اللي انت بتقوله ده

انا شايف انك تبيعها احسن بس تقول بحق اللي اللي فيها للي حيشتري عشان ربنا يباركلك في بيعها

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 26-12-2012, 11:08 AM
الصورة الرمزية melkhayat83
melkhayat83 melkhayat83 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Engineer

melkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة screamseko مشاهدة المشاركة

العربيه فيها حاجات كتير اوي عايزه تتغير وده ياما حيبقي طول فترة العربيه معاك حتبقي رايح جاي علي صنايعيه وانت زي مبتقول ابيض فمش حتسلك معاهم
ياما حتصلح عند ناس محترمه وحتدفع كتي اوي في اللي انت بتقوله ده

انا شايف انك تبيعها احسن بس تقول بحق اللي اللي فيها للي حيشتري عشان ربنا يباركلك في بيعها
ياباشا الراجل لسه جايب العربيه من شهرين هايبعها ليه دلوقتي
التجارب اثبتت ان مافيش عربيه مستعمله مافيهاش بلاوي ومستحل تجيب عربيه الا ولازم تصرف عليها وان لو مشي ورا النظريه ان يلاقي عربيه مايصرفش عليها يبقي هايغير كل شهر عربيه
انا رايي انك تشوف ميكانيكي كويس بتاع فرنساوي وإن كنت ارشحلك فريد شوقي بس هو غالي وغالبا هاتسبلوا العربيه يومين تلاته ولو تعرف حد تاني يبقي أفضل
وتظبطها وتشدها وتعقد معاك العربيه دي من العربيات الي ركوبتها حلوة
بس نصيحه مني لأني راكب برده فرنساوي حاول تفهم عربيتك علي قد ماتقدر ميكانيكا وكهربا وتحاول تشوف وتقرا كده هاترتاح كتير اوي من فتي الميكانيكيه وربنا يوفقك
قديم 26-12-2012, 11:42 AM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة melkhayat83 مشاهدة المشاركة

ياباشا الراجل لسه جايب العربيه من شهرين هايبعها ليه دلوقتي
التجارب اثبتت ان مافيش عربيه مستعمله مافيهاش بلاوي ومستحل تجيب عربيه الا ولازم تصرف عليها وان لو مشي ورا النظريه ان يلاقي عربيه مايصرفش عليها يبقي هايغير كل شهر عربيه
انا رايي انك تشوف ميكانيكي كويس بتاع فرنساوي وإن كنت ارشحلك فريد شوقي بس هو غالي وغالبا هاتسبلوا العربيه يومين تلاته ولو تعرف حد تاني يبقي أفضل
وتظبطها وتشدها وتعقد معاك العربيه دي من العربيات الي ركوبتها حلوة
بس نصيحه مني لأني راكب برده فرنساوي حاول تفهم عربيتك علي قد ماتقدر ميكانيكا وكهربا وتحاول تشوف وتقرا كده هاترتاح كتير اوي من فتي الميكانيكيه وربنا يوفقك
انا عمري مقولت ان في عربيه مستعمله مبيتصرفش عليها
بس انا لما تبقي اول عربيه وانا ابيض ميكانيكا
والعربيه عايزه كل ده
1- العربية رينو كليو 2004 عداد 128 الف كيلو حالة المتور 76%
2- العربية فيها حاجات عايزة تتغير وهى كالاتى
قواعد ماتور
بلى و طنابير امامى
جوان غطاء التكيهات
اولسيه الكرنك
السيه الكامة
قواعد فتيس + شداد فتيس
جوان الكربريتير
تيل فرمل امامى
عندى الفرامل لم ادوس عليها و العربية مبطلة بتنفس زى صوت الهوا و هى عايزة تيل اساسا و كمان عندى عداد السرعة و انا ماشى الاقيه فصل
يعني فيها سيرفو كمان
غير الميه اللي نشفت اللي ممكن تخشلها في ريداتير؟! اول لحام ! وماخفي كان اعظم
يبقي العقل بيقول اني قبل مفكر اصلح اشوف حصرف عليها اد ايه والعربيه فعلا تستاهل ولا لا ولو فكرت ابيع بعد كده حبيعها بكام ؟
وانت عارف ان الفرنساوي قطع غياره عامله ازاي
الواحد مش بيجيب عربيه عشان يتعقد وكده هو فعلا حيتعقد من العربيه
وهو عشان ابيض ميكانيكا فعلا خدها عالوضع ده

انا كل اللي عملته اني نصحته من وجهة نظري لان ده اللي كنت حعمله لو العربيه بالحاله دي

وفي الاول وفي الاخر ده قراره وربنا يوفقه لافضل الحلول ان شاء الله

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي