العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 06-12-2012, 03:09 PM
Mohammed Hamada Mohammed Hamada غير متواجد حالياً
من انا؟: انا اللى ضاع من عمرى سنين
التخصص العملى: CSR@LinkDotNet
هواياتي: السيارات

Mohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud of
نقاش عاوز أتعلم ميكانيكا وعاوز رائيكم خصوصا الأستاذ الكبير نبيل عبد الرحمن والمشرف الكبير أبو نورا

السلام عليكم

أولا أحب أحيي أعضاء و مشرفين مصر موتورز اللى كان ليهم دور كبير جدا فى أفادتى وتعليمى و حبى فالسيارات و هما السبب فأنى بدأت أفكر أنى أتعلم ميكانيكا سيارات

أنا أسمى محمد حمادة خريج معهد نظم ومعلومات دفعة 2012 الحمد لله ربنا كرمنى وخدت أعفاء جيش و بفكر حشتغل ايه دلوقتى و بما أنى فالأول فالخيارات قدامى كلها مفتوحة و انا عاوز أشتغل حاجة بحبها عشان مزهقش و أكره عملى

أنا أخدت كورس قواعد بيانات Oracle Database Administration وكنت مقرر أنى حكمل فالمجال ده بس بعده أتعرفت على مصر موتورز و بدأت أحب السيارات و بدأت أسوق و أصبحت أعشق السيارات و أصبح حلم حياتى أنى أشترى سيارة و أشتغل فالمجال ده

سألت أصدقائى قالولى أن فى معاهد ميكانيكا الدراسة فيها بتبقى سنتين و أن فى ناس مجرباها و كويسة لو أن الواحد أجتهد وعمل اللى عليه ربنا حيكرمه و لكل مجتهد نصيب

فأنا دلوقتى سؤالى لأخوانى الأعضاء والمشرفين ايه رائيكم فالموضوع ده ؟ هل أبتعد عن مجال الحاسب الالى و ابدأ فى تعلم ميكانيكا السيارات ؟ و هل لأن انا سنى 21 سنة و بدات موضوع التعلم متأخر سبب لأنى أبعد عن الموضوع ؟ طبعا حضراتكم عارفين أن فى ناس هنا سنها صغير و ما شاء الله عليها تعرف حاجات ميعرفهاش خبراء (بدون مبالغة) أمثال Yahia Ashraf و ShriefAbden و أخرون من النوابغ اللى أدعو ربنا أنه يوفقهم فحياتهم و يحققوا ما يتمنون

ملحوظة أنا أختصيت عنوان الموضوع بالأستاذ أب نورا و المهندس والأب الكبير نبيل عبد الرحمن و ده مش تقليل من باقى المشرفين و الأعضاء اللى من غير ماتكلم كلنا عارفين قيمتهم و عارفين أد ايه هما أعمدة وأسس مصر موتورز ولكن لأن أستاذ أبو نورا درس مثلى شبكات وكوبيوتر و أعتقد انه درس أو يعمل فيكميكانيكا السيارات و المهندس الكبير نبيل عبد الرحمن لحكم خبرته الكبيرة و حكمته و ثقتى العمياء فرأيه

أخيرا أسف للأطالة و أحب أسمع أراء الجميع فالموضوع و ربنا يوفقنى للأحسن أن شاء الله

السلام ختام و دمتم سالمين

تذكر دائما أن
الليل هو بداية النهار
والشتاء هو بداية الصيف
والألم هو بداية الراحة
والتحديات هى بداية الخير
والتفاؤل بالخير هو بداية القوة الذاتية
قديم 06-12-2012, 03:48 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز أتعلم ميكانيكا وعاوز رائيكم خصوصا الأستاذ الكبير نبيل عبد الرحمن والمشرف الكبير أبو نورا

مبادرة لطيفة منك انك سالت فى موضوع تعلم الميكانيكا ده لكن المهم تعرف انك لو هتفتح مشروع محتاج تكون فى السوق ودارس الموضوع كويس
لكن ممكن الأول تشتغل بالمؤهل بتاعك لأن فى شركات كتيرة طالبين المجال ده
وبالنسبة للميكانيكا فالعربيات دلوقتى كلها بتعتمد على الكمبيوتر فى شغلها
هتحتاج لصنايعيى ومكان يكون قريب من قطع الغيار سواء جديدة او استيراد
وده موضوع ممكن يفيدك جدا
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=55277
قديم 06-12-2012, 04:08 PM
Mohammed Hamada Mohammed Hamada غير متواجد حالياً
من انا؟: انا اللى ضاع من عمرى سنين
التخصص العملى: CSR@LinkDotNet
هواياتي: السيارات

Mohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud of
افتراضي رد: عاوز أتعلم ميكانيكا وعاوز رائيكم خصوصا الأستاذ الكبير نبيل عبد الرحمن والمشرف الكبير أبو نورا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

مبادرة لطيفة منك انك سالت فى موضوع تعلم الميكانيكا ده لكن المهم تعرف انك لو هتفتح مشروع محتاج تكون فى السوق ودارس الموضوع كويس
لكن ممكن الأول تشتغل بالمؤهل بتاعك لأن فى شركات كتيرة طالبين المجال ده
وبالنسبة للميكانيكا فالعربيات دلوقتى كلها بتعتمد على الكمبيوتر فى شغلها
هتحتاج لصنايعيى ومكان يكون قريب من قطع الغيار سواء جديدة او استيراد
وده موضوع ممكن يفيدك جدا
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=55277
شكرا جزيلا يا أستاذ هشام حضرتك رفعت من روحى المعنوية بردك و أنا علطول بتابع مواضيعك و ردودك و كان عندى لحضرتك سؤالين

1- لو حبيت اتعلم ميكانيكا ايه العربية المناسبة أنى أتعلم ميكانيكا عليها ؟ أنا فكرت ف 132 2000 cc
لأنى من عشاق السيارات القديمة الفخمة اللى تحس أنك راكب دبابة و الناس تخاف تلمسك :D

2- كم ستكون تكلفة فتح مشروع لصيانة السيارات ؟ وهل لأزم اذا أصبحت مهندس ميكانيكا انى افتح ورشة صيانة و لا ممكن الاقى شغل فأماكن أحسن ؟

بالنسبة لموضوع مجالى انا بحب مجال السيارات أكتر و أعتقد ان مجالى روتينى و ممكن ازهق منه فخلال كام سنة

تذكر دائما أن
الليل هو بداية النهار
والشتاء هو بداية الصيف
والألم هو بداية الراحة
والتحديات هى بداية الخير
والتفاؤل بالخير هو بداية القوة الذاتية
قديم 19-09-2013, 05:43 PM
الصورة الرمزية mkah21
mkah21 mkah21 غير متواجد حالياً
من انا؟: مصطفى
التخصص العملى: تكنولوجيا المعلومات والاتصالات
هواياتي: الكمبيوتر - الانترنت - القراءة - الانشاد والغناء ومؤخرا السيارات

mkah21 is on a distinguished road

متاااااااااااااابع ......

سبحان الذى سخر لنا هذا وما كنا له مقرنين
وانا الى ربنا لمنقلبون
قديم 19-09-2013, 07:58 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

حضرتك واي عضو كمان رتبوا مع بعض ومع ابو نورا - مشرفنا الجميل - وان مستعد للكورس من الالف للياء في ميكانيكا المحرك (فحص واصلاح وفك وتركيب)
اهم حاجة المكان + وكام متور تدربوا عليه - ممكن مواتير قديمة من بعض الاعضاء لان طبعا مهما اكتب مش هتكتسب الخبرة ذي ما تشتغلوا باديكوا ويكون الشرح علي الاجزاء امام اعينكم
عليكم وعلي ابو نورا - معلش بقي هشبطهم فيك - ما انت الكبير.

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.