العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 01-12-2012, 07:55 AM
GINERAL GINERAL غير متواجد حالياً

GINERAL has a spectacular aura aboutGINERAL has a spectacular aura about
افتراضي شاهين 1400 - موديل 2007 . التكيف يأثر علي السحب فالغاز ؟؟

السلام عليكم

قريت كام موضوع عن التكيف الياباني بس السؤال المهم لاني السيارة تاكسي .
التكيف دة هيأثر علي السحب بقوة . في استخدام الغاز ؟ ولا مش هيأثر جامد ؟,,
وياريت تفيدوني بكل التفاصيل الممكنة ؟

ثانيا سمعت عنموضوع التكيف الياباني .. بيكون لية وحدة منفصلة ؟ لية الوحدة دية مع اني التبلوة فية اماكن توزيع هواء ؟ وشغالة كويس فالمروحة !
..

عايز شرح مفصل وناس تكون جربتو فترة وتقلي تقيمها . لاني علي دخول الصيف لازم هحتاج اركبو .
قديم 01-01-2013, 04:00 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شاهين 1400 - موديل 2007 . التكيف يأثر علي السحب فالغاز ؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة GINERAL مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

قريت كام موضوع عن التكيف الياباني بس السؤال المهم لاني السيارة تاكسي .
التكيف دة هيأثر علي السحب بقوة . في استخدام الغاز ؟ ولا مش هيأثر جامد ؟,,
وياريت تفيدوني بكل التفاصيل الممكنة ؟

ثانيا سمعت عنموضوع التكيف الياباني .. بيكون لية وحدة منفصلة ؟ لية الوحدة دية مع اني التبلوة فية اماكن توزيع هواء ؟ وشغالة كويس فالمروحة !
..

عايز شرح مفصل وناس تكون جربتو فترة وتقلي تقيمها . لاني علي دخول الصيف لازم هحتاج اركبو .
بالنسبه للتأثير على السحب فمعتقدش انه بيأثر اووى على السحب مع العلم ان التكيف بيأثر على سحب اى عربيه عموما ولكن لما يكون السحب متأثر شوية بسيطه فى مقابل انى اكون مستريح فى العربيه ومكونش زهقان من السواقه ده افضل ليا من انها تسحب كويس واكون حررران وعرقان وطالع عينى
وعلى فكره الغاز الاوكتان بتاعه عاللى جدااا و صعب جدااا يظهر تسقيف زى البنزين ومعتقدش هيبقى فيه فرق كده كده عن البنزين جاد ااوى لان اغلب التكسيات اللى شوفتها شغالة غاز وبيشغلوا تكيف عادى

اما بالنسبه ليه بيركب وحده منفصله بالرغم من وجود فتحات للتكيف فى التابلوه

هو بيعمل كدا علشان اكثر من سبب

1: انه لو ركب التكيف فى التابلوه هيبقى الهوا اللى طالع ضعيف جدااا مقارنة بالوحده الخارجية
2:السقعه اللى هتطلع من التابلوه هتبقى اقل لان فى جزء منها عمال بضيع من حرارة الماتور اللى مسخنه التابلوه جامد

3: ان الوحده الخارجيه مروحتها قوية جدااا واعلى سرعه فيها بتحس ان فيه اعصار جوه العربيه وانا شوفت ده بعينى وبشهادة الناس اللى ركبته

4: ان التلاجه جوه الوحده الخارجيه وراها لزق المروحه بتاعة الهوا فبالتالى مبيبقاش فيه فاقد فى الحرارة وبتاخد الهوا البارد دايركت بدون اى فاقد فى الحرارة فالعربيه تسقع اسرع والكباس يفصل على طول ميجهدش جامد

5: فعلا وعن تجربه ويشهد الله عز وجل على ما اقول ان الوحده الداخلية برودتها وقوة مروحتها تضاهى وبقوة السيارات اليبانى وعلى رأسهم اللانسر مثالا ويمكن تتفوق عليها من حيث البروده وقوة الهواء ويشهد الله على ما اقول فعلا انا عن نفسى حضرتك احنا فى عز الستاء اهو ولكن لو حضرتك قابلتنى صدفه هتلاقينى ماشى بتيشرت نصف كم وعلى الرغم من كدا فعلا انا لما جه عضو من اعضاء المنتدى من الاسكندرية بعد ما ركب التكيف و شغلناه وساعتها كنا فى عز الصيف والحر احنا الاتنين جمدنا فى السيارة فعلا من قوة برودة الهوا اللى طالع لدرجة اننا خليناه على اقل درجة بروده علشان منتجمدش من السقعه ووالله انا لا ابالغ نهائيا فى اللى بقوله لحضرتك ويشهد الله على ما اقول

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام