العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 19-11-2012, 08:34 AM
Eng SaMeR Eng SaMeR غير متواجد حالياً

Eng SaMeR is on a distinguished road
رأى مساعده فى شراء الــ A113

الـــسلام عــــليكم

أنا عضو جديد فى المنتدى و تقريبا كمان عضو جديد فى موضوع العربيات

كنت ناووى انشاء الله أشترى ال A113 موديل 2013 ف كنت عايز اعرف رأيكم فيها مع العلم :

أنى هجبها و انا خبرتى فى موضوع العربيات يكاد يكون مقتصر على معرفه انواع العربيات بس حتى انا جيبها و هتعلم عليها السواقه و خبرتى قليله بس انا معايا اللى هيقوملى بكل الادوار دى لحد ما أتعلم و أعرف شويه عن العربيه ......

و كمان انا نااااس كتير خوفتنى من العربيه لمجرد انها صينى بس أنا العربيه شكها و امكانيتها بالنسبه لسعرها عجبنى جداا .

و عندى أستفسار بردوا .... أنا سمعت ان العربيه دى بتبقى حظوظ علشان عيوب التصنيع و كده فهل لو خدت معايا و انا بشتريها حد يكون فاهم و يقلبها من اولها لأخرها كانى بشترى مستعمل ..... فهل ده مسموح فى المعارض ولا لا ....

أسف على الأطاله و شكرا .....
قديم 19-11-2012, 12:55 PM
الصورة الرمزية احمد الشناوى1981
احمد الشناوى1981 احمد الشناوى1981 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد الشناوى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future
افتراضي رد: مساعده فى شراء الــ A113

العربية دى كانت عندى لمدة سنة تقريبا و مشيت بيها حوالى 20000 كيلو
العربية فعلا كماليتها كتير و مريحة فى السواقة وواسعة و مناسبة لاسرة صغيرة
بس عيبها انها ضعيفة شوية يعنى حالها زى كل الحاجات الصينى و كمان قطعة الغيار الاصلية الى نازلة فى العربية معقولة بس لما بتبوظ بتلاقى ان قطع الغيار الى موجودة فى السوق تعبانة سواء كنت شاريها من التوكيل او برة التوكيل و الى يغيظ انها اغلى من قطع غيار الكورى برة التوكيل على الرغم من ان الكورى احسن منها بمراحل
عموما علشان مش عايز اعقدك :
لو انت مشاويرك مش كتير و مفيش بهدلة للعربية يبقى انت اولى بالكماليات الزيادة و خصوصا لو بتفكر فى عربية هاتش باك
و لو هتشترى كاش فالاحسن تخليك فى الكورى موديل قريب او كسر زيرو و عندك حاجات كتير زى البكانتو و الجيتس هيبقو احسن من 113 و ممكن كمان تشترى اتوماتيك و سعر اعادة البيع احسن لو حبيت تغير بعد كدة
عموما دة موضوع كنت عاملة بعد ما بعت ال113 علطول ولسة كل حاجة عن العربية كانت حاضرة فى بالى
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=70495

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم

قديم 19-11-2012, 03:01 PM

اشكرك على الأفاده يا باشا بردوا انا هقولك على اللى فيها :

أنا مشاويرى يا دوب من البيت للكليه علما انى من اسكندريه و المشاور بتاع الكليه باخده من طريق البحر و قليل لما بيطلعلى مشاوير غير موضوع الكليه و غير كده كمان مش بروح كل يوم بس بردوا انا عايزها تكون بتستحمل سفر بردوا و اللى خالنى ابص للجديد انى مش عايز عربيه تفتح بؤها كل شويه يعنى انا م أكدبش عليك والدى جيبهالى علشان على الاقل تقعد معايا بتاع 3 أو 4 سنين متتكلمش و ده معرفش اذا كان هينفع ولا لا .....
قديم 19-11-2012, 05:50 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=101605

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 19-11-2012, 06:43 PM

يعنى من رايكم اتكل على الله و أجبها ولا أيــــه أنا محتار و ربنا ....