العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 15-11-2012, 11:25 AM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all
افتراضي عايز الاقى حل لعضة الفتيس

مساء الخير على احلى شباب فى المنتدى
كل عام و حضراتكم بخير
انا لسة شارى سيارة BYD F3 موديل 2013
العربية كان فيها شوية مشاكل فى التقفيل بس الحمد للة اتظبطت فى صيانة الالف
الا مشكلة عضة الفتيس
رحت مرة فى توكيل الشرابية و انا عامل 530 كم علشان العضة و بردو لسة موجودة
و لما سمعت ان بتعوع القطامية احسن عملت صيانة الالف هناك المشكلة اتحلت بنسبة 50%
يعنى بردو لسة موجودة -- اللى بيحصل
ساعات لما اجى اجيب الغيار الاول الفتيس مش عايز يروح كأنى مش دايس دبرياج و تقيل جدا بس دة مش دايما
العضة فى الغيارمنالاول الى التانى او من العكس لكن باقى الغيارات كويس
و بردو ساعات يبقى كويس و مافيش الا عضة بسيطة جدا جدا مش باينة
فى واحد قالى انة ممكن يكون رجلاش دبرايج و اعملة عند اى ميكانيكى برة و ميخرجنيش من الضمان
ارجوكم حد يفيدنى لان الموضوع دة مزعلنى جدا
شكرا
قديم 15-11-2012, 11:28 AM
الصورة الرمزية sayif
sayif sayif غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT -Information Technology
هواياتي: Auto & Technology

sayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز الاقى حل لعضة الفتيس

السلام عليكم

الحل بسيط افحص الدواسة ويوجد بها ميزاينة لظبطها وستكون الدواسة خفيفة

اذا كانت الدواسة هيدروليك يجب فحصها وقد تحتاج الى تنفيس الهواء الموجود بها

تحياتي

سيف

العراق
قديم 15-11-2012, 11:33 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

طب جرب تضغط دبرياج على الاخر

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 15-11-2012, 11:56 AM
الصورة الرمزية الخبييييير
الخبييييير الخبييييير غير متواجد حالياً
التخصص العملى: خبيرعقاري بشركة كولدويل بانكر العالمية
هواياتي: عاشق للسيارات حتى النخاع

الخبييييير is a glorious beacon of lightالخبييييير is a glorious beacon of lightالخبييييير is a glorious beacon of lightالخبييييير is a glorious beacon of lightالخبييييير is a glorious beacon of light

في اجزاء بتتحرك في الفتيس بشكل دائم
اللي بيحصل لما تدوس دبرياش انك بتفصل الاجزاء اللي بتدور دي التروس يعني
لما تيجي تدي العربية غيار في حاجة اسمها بالبلدي الغوايش دي بتوصل الحركة الميكانيكية اللي انتا بتعملها بايدك فتربط الترس اللي انتا اخترته على السرعة المناسبة ليها المشكلة عندك انها بدات تضقر وما بتنقلش الحركة صح خاصة على الترس الاول
عشان تتحاشى صوت العضة والعضة نفسها عايز تطلع على الاولاني ادي الغيار التاني وانتا دايس دبرياش وبعدين ادي الغيار الاولاني وانتا طبعا دايس دبرياش انشاء الله مش ها تلاقي عضة لن اللغوايش والتروس ها تييجي على نقط الاتصال مزبوط
طبعا المفروض حاجة زي دي مش ممكن تحصل للفتيس قبل 200.000 كم
طبعا لازم تحسبن على الشركة المنتجة وتخليهم يغيروا الفتيس في التوكيل لان ده يعتبر عيب صناعة !!
طبعا ها يلفو ويدورو عليك ولسة العربية ما لينتش امشي عليه 5000 كم وذا ما راحتش خليهم يغيروا الفتيييس تماما وانتا لسة في الضمان
دمتم بود

عروستي
قديم 15-11-2012, 01:17 PM
الهولندى الطائر الهولندى الطائر غير متواجد حالياً

الهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الخبييييير مشاهدة المشاركة

ف
عشان تتحاشى صوت العضة والعضة نفسها عايز تطلع على الاولاني ادي الغيار التاني وانتا دايس دبرياش وبعدين ادي الغيار الاولاني وانتا طبعا دايس دبرياش انشاء الله مش ها تلاقي عضة لن اللغوايش والتروس ها تييجي على نقط الاتصال مزبوط
معلومة مفيدة
ياريت توضيح عايز افهم من حضرتك النقطة دى بتفصيل لانى شايفها مهمة
تقبل شكرى

بسم الله الرحمن الرحيم
{يُرِيدُونَ أَن يُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن
يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ }التوبة32
صدق الله العظيم