العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 10-11-2012, 01:15 AM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي الكهربا ملخبطة فى التابلوه

السلام عليكم
العربية فجأه و بدون مقدمات لاقيت كل كهرباء التابلوه و العدادات إتجننت, كل العدادات تقريباً مش شغاله, نور التابلوه بينور لما بدوس فرامل مع إنى فاصل النور.و عداد الأر بى إم بيتجنن مع افرامل(بيفضل يتحرك لأخرة و يرجه للصفر بسرعه)
آخر مرة كنت طالع كوبرى و فجأه لاقيت ريحة شياط و دخان من التابلوه طبعاً وقفت و بطلت العربية و بعدين سميت الله و دورت و كملت بس من ساعتها و أنا خايف من العربية.
إيه المشكلة؟ الكهربائى بيسيب الأسلاك مش معزولة لحد ما تلمس و تعمل كده؟
قديم 10-11-2012, 01:24 AM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الكهربا ملخبطة فى التابلوه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
العربية فجأه و بدون مقدمات لاقيت كل كهرباء التابلوه و العدادات إتجننت, كل العدادات تقريباً مش شغاله, نور التابلوه بينور لما بدوس فرامل مع إنى فاصل النور.و عداد الأر بى إم بيتجنن مع افرامل(بيفضل يتحرك لأخرة و يرجه للصفر بسرعه)
آخر مرة كنت طالع كوبرى و فجأه لاقيت ريحة شياط و دخان من التابلوه طبعاً وقفت و بطلت العربية و بعدين سميت الله و دورت و كملت بس من ساعتها و أنا خايف من العربية.
إيه المشكلة؟ الكهربائى بيسيب الأسلاك مش معزولة لحد ما تلمس و تعمل كده؟
آخر مره عملت شغل فى الكهرباء كانت امتى ؟
غالبا عندك ماس هو اللى عمل الشياط وملمس مع ارضى .

Saif El Deen
قديم 10-11-2012, 01:31 AM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

أنا معملتش أى شغل فى الكهربا, كل إللى حصل إن الكاسيت كان بايظ و الراجل فكة علشان يصلحه و مازالت أسلاكة طالعة للخارج.
و مشكور عالمعلومة و سرعة الرد و ربنا يستر
قديم 10-11-2012, 10:55 AM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

انا نفس الموضوع حصل معايا فجأة لقيت نور العربية كلة هبط والاربى ام وقف وبقى شغال مع تكتكة الانتظار يطلع وينزل مع التكتكة
والعدادات كلها وقفت وهيست
فضلت ماشى وكملت مشوارى عادى و الموضوع اتظبط لوحدة وانا ماشى

وصلت مشوارى وفتحت الكبوت وقعدت اشوف فى اية طلع ان كان فى سلك فانوس الاشارة كان مش معزول كويس وبيلمس فى سلك جنبة مش عارف بتاع اية والارضى كان عايز يتربط علية والبطارية ماكانش فيها مية خاااالص

فبصراحة ماعرفش كان عيب اية بالظبط بس غالبا فى حالة حضرتك دة سلك ملمس خصوصا انك شميت ريحة شياط او ارضى مهرب
نصيحة لوجة الله ما تكسلش وروح فى اقرب فرصة لكهربائى نضيف يشوفلك الموضوع دة عشان الغلطة فى الكهرباء بتزعل جامد لاقدر الله
ربنا يسترها عليك وعلينا
قديم 10-11-2012, 10:59 AM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

أنا معملتش أى شغل فى الكهربا, كل إللى حصل إن الكاسيت كان بايظ و الراجل فكة علشان يصلحه و مازالت أسلاكة طالعة للخارج.
و مشكور عالمعلومة و سرعة الرد و ربنا يستر
اة معلش ماكنتش قريت الرد دة

بص حضرتك على السلوك بتاعة الكاسيت اللى طالعة لبرة دى

فى اغلب العربيات بيبقى فى سلك اسود دة ارضى وسلك احمر واصفر دول كهربا
شوف حضرتك دول لو مش معزولين كويس اعزلهم بنفسك كل سلكة لوحدها وسيبك من باقى السلك لأن باقى السلوك دى مخارج صوت وانتنة الراديو مالهمش تأثير
ال 3 الوان دوول هما المهمين