العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 01-11-2012, 03:28 AM
mando122006 mando122006 غير متواجد حالياً

mando122006 is on a distinguished road
للاهمية حادث تصادم إلنترا مع مرسيدس و توك توك .. !!

السلام عليكم جميعاً ...

حضراتكم أنا معى عربية النترا موديل 2013 ...
بمناسبة العيد .. الأسبوع الماضى حدث لى أمرين وأنا سايق العربية ..

1 - كنت سايق فى الحى السابع فى مدينة نصر .. والطريق مزدحم .. فجأة حدثت إنفراجة مرورية .. واللى بيحصل عندنا فى مصر .. من كتر الانتظار والضيق .. فى ناس أول ماتلاقى ثغرة فى الطريق تروح دايسة بنزين عشان تفك من الزحمة ..

المهم حصل الامر .. وكنا عدد 3 سيارات مسرعين أعتقد فوق 30 كم/س فى شارع مزدحم .. واحد حمار - أعذرونى فى اللفظ - داخل يوتيرن شمال فجأة (إتجاه معاكس) وإضطر للوقوف فجأة لأنه وجد سيارة تدخل الملف من الجانب المقابل .... اللى وراه فرمل و وقف .. وانا التانى فرملت ووقفت عربيتى .. اللى ورايا كان سايق مرسيدس موديل تسعينات مش عارف فرامله فيها إيه .. ولا كان ساهى .. عربيته وقفت بعد ما خبطت عربيتى من الجانب الأيمن للإكصدام الخلفى ... نزلت وأنا ناوى على شر .. لأنها تانى مرة تحصل معايا فى خلال 3 أشهر (كنت سايق بعربية والدى على كوبرى 6 أكتوبر والطريق زحمة والسرعة بطيئة وواحد برضه خبط العربية م الخلف) .. لقيت صاحب المرسيدس راجل كبير فى السن و أول كلمة صدرت منه .. "اللى تأمر بيه أنا حنفذه .. واللى عاوزه أنا ح ادفعه .. وأروح معاك التوكيل أصلح العربية على حساب .. ) بصراحة لقيت الموضوع مش مستاهل - وجهة نظرى الأولية - وكنت مستعجل لإرتباطى بأمر هام ..

بالإضافة إلى إنفصال الإكصدام من الجانب الأيمن عن السيارة قليلاً .. نتيجة التصادم .

2 - خبطة التوك توك ... واد صايع - ككثير من سائقى التكاتك فى مصر - وأعذرونى ع اللفظ - قاعد يتمايل يمين شمال فى زفة فرح ... غلطتى الكبرى إنى حاولت اعدى منه .. سيبت الأسفلت وطلعت يمين ع التراب بسرعه عاليه (خطأ آخر) لأتجاوزه - وياريتنى ما عملت كده - الواد رمى نفسه يمين اكتر وخبط عربيتى .. والناتج الصور التى سأعرضها لاحقاً ... والحمد لله رب العالمين انا ومن معى بخير .. رغم صدمة الحادث خصوصاً إنى كان معى بنات صغار .. وكانت عدم مسئولية منى أن اتصرف مثل هذا التصرف .. فكان ينبغى علىّ وقتها ألا أقترب من هذا التوك توك المتهور .. حتى لو إتأخرت بضعة دقائق إضافية ... أهو درس و اتعلمته ..

إشتريت زجاج مرآة جديدة م التوكيل بـ 175 ج ..

انا مأمن ع العربية تأمين شامل .. مع *** ..
حاسس إن المعرض دبسنى فى الشركة دى , من خلال ما جاء بالوثيقة ..
* شرط الإصلاح بالتوكيل المعتمد :
من المعلوم والمتفق عليه أنه فى حالة إصلاح السيارات بالتوكيل المعتمد يتم خصم 10% من إجمالى التعويض .
*شرط السرقة : من المعلوم والمتفق عليه وخلافاً لما جاء بالوثيقة اعلاه يتم خصم 25% من إجمالى التعويض المستحق فى حالة السرقة الكلية و الجزئية للسيارة .

تنصحونى بإيـــــــــه :

- الخبطات و الخدوش الموجودة فى السيارة تستاهل اوديها التوكيل .
- أم أنه يكفى إصلاحها بورشة إصلاح خارج الوكيل .
- هل يلزم ان أستلم فاتورة إصلاح - عليها ضريبة مبيعات - من الورشة لصرفها من شركة التأمين .
- هل يلزم تحرير محضر بواقعة حادث التصادم لصرف أى مبلغ أم أنه يشترط تحرير هذا المحضر لو مبلغ التعويض المطلوب - طبقاً لفاتورة الإصلاح - زاد عن مبلغ معين ..
وكيف أحرر محضر لسواق تكتك خبطنى ولا أعرف عنه شىء .. (حدث إشتباك مع سائق التكتك .. وكان الأمر معرض للتصعيد بمشاركة أقرانة من سائقى التكاتك .. لكن ربنا ستر)

أم اترك العربية لحالها لكسر العين ..
حادثة التوك توك .. سافرت فى بلاد وقرى صغيرة .. وشكل الإلنترا الخارج خطف الأنظار .. وسمعت كلام عن إعتقاد البعض بأنها أفضل من المرسيدس و أن سعرها يصل لـ300 ألف جنيه !!! .. وكتير من الكلام والنظرات الغريبة .. !!

التعديل الأخير تم بواسطة mando122006 ; 01-11-2012 الساعة 04:09 AM
قديم 01-11-2012, 03:41 AM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حادث تصادم إلنترا مع مرسيدس و توك توك .. !!

اولا فداك مليون عربيه انت وبناتك
ولو ان الخبطه تزعل لان العربيه لسه بورقها
بخصوص التامين انا زيك برضه في الشركه العربيهوالبندين دول موجودين غير ان فيه 15 %مصاريف اداريه
يعني لما اصلح في التوكيل حدفع 25 % مامن ازاي انا مش فاهم وعلي كده الاسم بدون تحمل

المهم
بما انك كده كده حتدفع
صلح في ورشة التوكيل اضمن
ومكنتش جبت مرايه ودخلتها مع التامين

روح شركة التامين واطلب مقايسه للاصلاحات اللي انت عايزها والمهندس حيعاين وحيكتب تقرير ووتروح تصلح علي قد التقرير بالظبط لان اي حاجه مش مكتوبه في التقرير مش حيصرفولك تعويض عنها
وحاول تدخل خبطة الاكصدام الاولانيه في التقرر ان حد دخل فيك من ورا لما حصلت الحادثه عشان تبقي حادثه واحده

وتقريبا المحضر بيتعمل للحوادث الاكتر من 5000 جنيه ودي مش حتعدي ان شاء الله

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 01-11-2012, 04:08 AM
mando122006 mando122006 غير متواجد حالياً

mando122006 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة screamseko مشاهدة المشاركة

اولا فداك مليون عربيه انت وبناتك
ولو ان الخبطه تزعل لان العربيه لسه بورقها
بخصوص التامين انا زيك برضه في الشركه العربيه والبندين دول موجودين غير ان فيه 15 %مصاريف اداريه
يعني لما اصلح في التوكيل حدفع 25 % مامن ازاي انا مش فاهم وعلي كده الاسم بدون تحمل

المهم
بما انك كده كده حتدفع
صلح في ورشة التوكيل اضمن
ومكنتش جبت مرايه ودخلتها مع التامين

روح شركة التامين واطلب مقايسه للاصلاحات اللي انت عايزها والمهندس حيعاين وحيكتب تقرير ووتروح تصلح علي قد التقرير بالظبط لان اي حاجه مش مكتوبه في التقرير مش حيصرفولك تعويض عنها
وحاول تدخل خبطة الاكصدام الاولانيه في التقرر ان حد دخل فيك من ورا لما حصلت الحادثه عشان تبقي حادثه واحده

وتقريبا المحضر بيتعمل للحوادث الاكتر من 5000 جنيه ودي مش حتعدي ان شاء الله
ربنا يبارك فيك .. البنات كانوا من العيلة .. انا لسه أعزب ..
وبعد اللى شفته فى زفة الأفراح بقيت أفكر جديا فى موضوع جواز من غير زفة !
ده لما أفكر فى الجواز أساساً ..

المهم :
بالنسبة للمراية : كنت مستعجل عليها .. عشان السواقة فى القاهرة .. بتكون المسافات بين العربيات بالـ سنتيمتر ومحتاج مراية حقيقية متعود عليها ..

بالنسبة للمقايسة :
أنا كنت فاكر إنها بتحصل فى مركز الوكيل .. يعنى هناك بيكتب المطلوب وبعد الموافقة على إصلاح المطلوب بالسعر المحدد , أدفع من جيبى ثم أذهب لأسترد الثمن من شركة التأمين ..
مكنتش أعرف إن شركات التأمين لديها مهندسين لهذا الأمر ..

أعذرونى لسه جديد فى المسائل دي ...

وشكراً جزيلاً للتفضل بالمشاركة والرد ..
قديم 01-11-2012, 05:11 AM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute

يباشا عقبال منحضر فرحك ان شاء الله ونباركلك قريب

بالنسبه للتامين انا برضه مكنتش اعرف كل ده ومتعاملتش لغاية دلوقتي معاهم
بس المنتدي هنا بيعرفك كل حاجه ويفهمك كل حاجه انت عايز تفهمها وهو ده اللي حصل معايا

تحية شكر واعزاز لمصر موتورز وكل القائمين عليه

ابقي بص بصه علي قسم التامين اللي في المنتدي حتعرف حاجات كتير

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 01-11-2012, 11:42 AM
AutoPaint AutoPaint غير متواجد حالياً
من انا؟: اسلام خليفة
التخصص العملى: مركز خدمة سيارات
هواياتي: السيارات

AutoPaint is a splendid one to beholdAutoPaint is a splendid one to beholdAutoPaint is a splendid one to beholdAutoPaint is a splendid one to beholdAutoPaint is a splendid one to beholdAutoPaint is a splendid one to beholdAutoPaint is a splendid one to behold

قدر الله وماشاء فعل
حضرتك تصلح فى المكان اللى انت عايز تصلح فى اهم حاجة عند شركة التامين مقايسة وقاتوره
ويتم معاينة السيارة فبل الاصلاح وبعد الاصلاح
مش لازم محضر فى حالة عربية حضرتك.
مش لازم القاتوره يكون عليها ضريبة مبيعات
تحيانى لك

مركز أوتوبنت لدهان وسمكرة السيارات
يوجد لدينا احداث معدات السمكرة على البارد عن طريقة الشفط
الصفحة على الفيس https://www.facebook.com/autopaintEgypt

المعادى الجديدة قبل عمارات صقر قريش امام نزله احمد السلاب
خدمة العملاء :025190340
01201115620 / 01094111207