العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 30-10-2012, 10:02 PM
ايمن منصور ((عباسى )) ايمن منصور ((عباسى )) غير متواجد حالياً
عضو ((عباسى))
من انا؟: عباسى
التخصص العملى: عباسى
هواياتي: عباسى

ايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant future
افتراضي تزبيط الفيرنا للاستعداد للشتاء

طبعا لازم نهتم بحجات معينه استعداد لفصل الشتاء اول حاجه المساحات كلنا بنشتري مساحات جديده بس المقاس اهم حاجه طبعا الفيرنا فيها مساحه كبيره مقاس 20 والتانيه مقاس 18 لما نجي نجيب نغير المقاس لاكبر حنشتري واحده مقاس 22 والتانيه 20 من النوع الكوتش سعر المساحه 10 جنيه حتقولولي المقاس ده كبير لئه مش كبير ده افضل مقاس لازاحه اكبر كميه مياه من علي الزجاج وانا مركبه وادي الصور ودي صوره والمساحات شغاله وباين طبعا واخده اكبر مساحه ممكنه من الزجاج كده تمام خليصنا من المساحات -------------------------------------------- نخش علي موضوع المياه طبعا في ناس بتحط ميه بس في قربه المساحات وناس بتحط ميه وصابون بس الميه لوحدها مبتعملش حاجه والصابون بيجير علي الزجاج انا بحط المنتج ده بشتريه من- كارفور- الزجاجه ب2:50 جنيه القربه حتاخد 4 زجاجات اول مره يعني 10 جنيه ميزته بينضف الزجاج كويس ومبيسبش اثر عليه ورخيص طبعا حنفضي القربه الاول عن طريق تشغيل دراع الرشاش لحد القربه متفضي وبعدين نفضي المنتج كده تمام خليصنا من المياه -------------------------------------------- نخش علي الهويات الي بتركب علي البيبان ودي شكلهامن الخارج ومن الداخل ودي انا بعتبرها من اهم التجهيزات للشتاء ليه اولا حتقدر تبقي مهوي الزجاج من غير متخش ميه ثانيا حتستريح من تشبير الزجاج الامامي انا عارف ان الفيرنا ليها سخان علشان التشبير للزجاج الخلفي ومخرج هواء سخن علي الزجاج الامامي طيب ليه وجع الدماغ تشغيل السخان حمل علي البطاريه والهواء السخن لازم تشغل وضع التكيف علي السخن وتغير وضع فتحات التكيف علشان الهواء يطلع علي الزجاج الامامي وبعدين العربيه تبقي سخنه من جوه وتضطر كل شويه تطفيه وتشغله(وجع دماغ) انما مع الهوايات حتهوي الزجاج فقط سعرهم انا شاري المصري ب45 جنيه وفي الكوري ب65 جنيه وشكلها حلو وممكن ترشها لون العربيه او تعملها كاربون فايبر حتبقي تحفه ---------------------------------------- نجي لموضوع ظبط فتحات رشاش المياه بتاع الزجاج الامامي وده سعات مبيبقاش مظبوط وتلاقي الميه بتروح علي سقف العربيه وسعات بتغرق الزجاج الخلفي انا مره ماشي لقيت ميه علي الزجاج الامامي فكرت الدنيا بتشتي مع اننا في الصيف طلعت العربيه الي قدامي حنحتاج علشان نزبط الفتحات دبوس ابره رفيع واي حد جو العربيه يشغل دراع الرشاش وحنخليه يشغل الرشاش وانت دخل الدبوس داخل الفتحه وحرك الرشاش لحد متزبط خط المياه علي الزجاج ولازم تراعي ان ال6 رشاشات متوزعه علي الزجاج ========================= ====================== يارب الموضوع يعجبكم
قديم 30-10-2012, 11:32 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تزبيط الفيرنا للاستعداد للشتاء

قديم 30-10-2012, 11:51 PM
الصورة الرمزية michaelmic
michaelmic michaelmic غير متواجد حالياً

michaelmic has a spectacular aura aboutmichaelmic has a spectacular aura aboutmichaelmic has a spectacular aura about

شكرا بجد على الموضوع الرائع ياريت كمان تفيدينا فى حتة تغير السوائل للشتاء زيت مثلا لزوجة زيت الموتور و كمان هل تنصح بتغير باقى السوائل زى زيت الباور و زيت الفرامل و مياه الرايداتير
و شكرا لتعبك

صفحة مالكى الفيرنا على الفيس بوووك
http://www.facebook.com/VernaOwnersClubEgypt
قديم 31-10-2012, 12:22 AM
ايمن منصور ((عباسى )) ايمن منصور ((عباسى )) غير متواجد حالياً
عضو ((عباسى))
من انا؟: عباسى
التخصص العملى: عباسى
هواياتي: عباسى

ايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michaelmic مشاهدة المشاركة

شكرا بجد على الموضوع الرائع ياريت كمان تفيدينا فى حتة تغير السوائل للشتاء زيت مثلا لزوجة زيت الموتور و كمان هل تنصح بتغير باقى السوائل زى زيت الباور و زيت الفرامل و مياه الرايداتير
و شكرا لتعبك
بنسبه للزيت انا بستخدم زيت فيسكو 3000 وحتلاقيه في محطات الغاز التابعه لشركه كار جاس
زيت البور مبيتغيرش يتزود بس
زيت الفرامل لما لونه يتغير من الشفاف الي الاسود يتغير
مياه الردياتير بتتغير كل 40 الف كيلو
تعبك راحه
قديم 31-10-2012, 06:02 AM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute