العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 25-10-2012, 09:30 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي خطأ منى وعايز اعرف اية الاضرار

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة وكل عام وانتم بخير....
انا معايا فيرنا يا جماعة وكنت رايح ارصص ولقيت الراجل قافل اللى هو احسن واحد بتعامل معاة المهم كنت مسافر بكرة ضرورى وقلت اى حد بس يعملها ولما ارجع هظبطها تانى عشان كانت بترعش على 110
المهم رحت لوحد فى طريقى وفك يا عم راح رافع الجنب اليمين رحت انا مريح الجنب لشمال معاة عشان اخلص والمسامير فعلا هوتها وسيبتها وبقت سهلة تطلع بالايد
المهم اخد الواد العجلة الاولى والراجل يحط على الجهاز تخلف معاة يحط رصاص برضة مش عارف يظبطها قعد على كدة حوالى ربع ساعة فى عجلة واحدة رحت قلتلة رجع العجل تانى مكانة مش عايز اعملة طبعا عارفين الصنايعية واية يا كابتن ولما مش عايز تعمل بتيجى لية وحوارات وانا بكل برود قلتة رجع العجل خلاص انا مستعجل وعلى العجلة اللى انت حاولت فيها خد اهه 10 جنية تمن العجلة اللى انت معملتهاش المهم بعت الواد الصغير يربطها ربط وظبط وجاى ينزل الكوريك قلتلة براحة وانت بتنزل راح منزلة وخبطلى العتبة فية وهو نازل بالعامود بتاع الكوريك حتة قد العقلة كدة دخلت لجوة رحت مزعق للواد ولعنت المحل والواد يقولى معلش انا هعملهالك انا اسف كبرت دماغى والواد صعب عليا ورحت ماشى حلو كدة الكلام
ها يا جماعة امشى ولا اقف شوية .......
الكل هيقولى امشى صح
لاة غلط طبعا لانى نسيت اربط المسامير الجنب الشمال للاسف ومفكوكة خالص ..
مشيت من غير ما اربطهم حوالى 50 متر كدة على دوران واسمع صوت تخبيط فى العفشة جامد مسموع وواضح جدا جدا جدا
قلت اركن اشوف فى الحوار دا مشيت بتاع 100 متر حاجة بسيطة يعنى المهم افتكرت العجل رحت نازل رافع العربية من النص وربط العجل كويس جدا ومشيت
العربية كويسة مفهاش حاجة ولا صوت ولا تخبيط بس انا قلقان على المسامير تكون عوجت ولا حاجة ولا حصل حاجة للعفشة ولا اى حاجة ممكن تحصل
المهم روحت البيت وفكيت العجل كلة من الجنب الشمال وركبت تانى المسامير لقيتها بتركب عادى وانا اصلا كان عندى سنة خشانة فى دخول مسمارين فى الجنب دا واحد فى العجلة القدام وواحد فى اللى ورا بس الخشانة فى نص المشوار كدة لكن بيجى فى الاخر ويمشى بسلاسة لحد ما اقرط علية
المسامير ربطت عادى وقرط عليها كويس ومشيت على سرعة 90 على اد ما الشارع جاب ومفهاش حاجة ملحوظة هل كدة يبقى تمام ولا اكشف على حاجة تانى اطمن عليها
على فكرة مدة المشى على العجل مكملش 40 ثانية بالكتير
معلش انا كترت اوى على الموضوع بس اعزرونى الواحد جاب العربية دى بعد ما تعب
_________________________ _______________________
قديم 25-10-2012, 10:18 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خطأ منى وعايز اعرف اية الاضرار

اشك ان يكون حصل حاجة
على وصفك كدا كله سليم الحمد لله

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 25-10-2012, 10:22 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

اتكل على الله

مفيش حاجة ان شاء الله
قديم 25-10-2012, 10:23 PM
الصورة الرمزية memodina1

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

اشك ان يكون حصل حاجة
على وصفك كدا كله سليم الحمد لله
متشكر جدا يا استاذ احمد وان شاء الله بكرة هطلع اجربها على الطريق وكلامك طمنى والله
قديم 25-10-2012, 10:31 PM
الصورة الرمزية memodina1

لكن يا استاذ احمد اية الاضرار عموما من الموضوع دا يعنى اخرة هيعمل اية