العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 30-06-2009, 10:07 AM
may once come true may once come true غير متواجد حالياً

may once come true is on a distinguished road
افتراضي موضوع هام جدا للي عايز يشتري عربية دروقتي علي 2010السنة الجديدة الضرايب هتقل10في الماية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
من الاخر ياجماعة انا سمعت بل اتاكدت ان الجمارك علي العربيات هتقل10في الماية
يعني العربيات هترخص جدا نتيجة لكدة وناس كتيرة عزفت عن الشراء مستنيين يجي الوقت دة
علشان يشتروا
وبصراحة انا خايف جدااااااا لاني عايز اشتري العربية دروقتي ومحتار وقلقان اشتريهه وبعد كام شهر الاقيها
قلت 10الاف جنية ان لم يكن اكثر علي حسب دربكة السوق كمان
ارجو من اهل الخبرة توضيح الامر وهل تخفيض الجمارك لايعني بالضرورة ان تمن العربيات يقل ولا ممكن يثبت
وياريت الي يرد يجيب عبر من التاريخ لفترات متشابهه جوة مصر كان فيهه الحكومة اعلنت ان الجمارك هتقل
واسعار العربياتت فيهه ثبتت
ياريت نتكلم في النقطة دي
ياريت كل خبير يدينا راي بالموضوع دوة
قديم 30-06-2009, 02:37 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: موضوع هام جدا للي عايز يشتري عربية دروقتي علي 2010السنة الجديدة الضرايب هتقل10في الماية

و الله أنا على طول سنين عمرى ( 54 سنه ) لم أرى شيئآ أبدآ رخص فى مصر الا البنى آدم ! ptmnlo123per144

ملحوظه ( أنا بحب العيش و الحلاوه ! و ممكن ساندوتش فوووول ) ! ptmnlo123per1147

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1127
قديم 30-06-2009, 03:02 PM
M7md_S3d M7md_S3d غير متواجد حالياً

M7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud of
افتراضي رد: موضوع هام جدا للي عايز يشتري عربية دروقتي علي 2010السنة الجديدة الضرايب هتقل10في الماية

كلامك مظبوط بس اللى هيقل مش سعر العربيه, الجمارك على العربيه هى اللى هتقل 10% وللعربيات الاوروبيه بس يعنى مش هيبأه فى فرق كبير . والكلام ده فى 2010 وعلينا خير.

<<<<<M7md>>>>>
قديم 30-06-2009, 04:22 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

وضح انت اتاكدت من ازاى
اولا الجمارك عن السيارات الاوربية 10% فى 2010 بس تعال اقولك حاجة مهمة هو التخفيض هيحصل والعربيات مش هتزيد قبلها يعنى زيادة منقوصة
عمرى طول عملى فى المجال دة وغيرة من مجالات متم تخفيض اى شى او اى سعر قل بالعكس لو راجعت اسعار السيارت من شهر ماضى او اكثر هتجد ان فى ارتفاع فى الاسعار ولسة هتزيد تانى
قديم 30-06-2009, 04:27 PM
M7md_S3d M7md_S3d غير متواجد حالياً

M7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud ofM7md_S3d has much to be proud of

الكلام ده نزل فى الجرايد القوميه وعلى لسان رئيس مصلحة الجمارك مش لسانى وده اللى قاله:

أكد أحمد فراج سعودي رئيس مصلحة الجمارك وكيل أول وزارة المالية أنه سيتم اعتبارا من العام القادم 2010 تخفيض الرسوم الجمركية على السيارات المستوردة من أوروبا بنسبة 10% وذلك في إطار تنفيذ التزامات مصر تجاه اتفاقية الشراكة بين مصر والاتحاد الأوروبي.

<<<<<M7md>>>>>